Miljøoppfølgingsprogram

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Nina Syversen, Asplan Viak
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Veiledning av elever / lærlinger
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Dette er reguleringsendringen: Denne illustrasjonen er byttet ut med denne: Plankartet er ikke endret – ingenting er endret ellers i bestemmelser eller.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
ORIENTERING FRA FORSVARSBYGG Eiendomssjef Rune M. Røen
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Samspill mellom de nye plantypene
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Royal Ministry of Culture and Church Affairs 1 Kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet Status revisjon 10 oktober 2006 Rådgiver Frode Langø.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Barn som pårørende.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Hva bør en byveileder ta opp PBE, Fylkesmannen i Oslo og Akershus ved Ellen M. Svinndal.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Barn som pårørende.
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Soria Moria Hvordan kan vårt system bli bedre I.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen.
Å høre til – Et lag rundt eleven
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Syv siders begrunnet avslag på søknad om støtte til malerutstyr og pass…til en mann som ikke åpner posten ( noe alle vet), har store lese/skrive vansker.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
God prosess og dialog Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø Felles plannettverk i Bodø Foto: Peter Hamlin.
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Nye føringer – nye muligheter
Samhandling for effektive planprosesser
Verktøy for å kartlegge holdninger
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Hverdagsmakt Etter foredrag/inspirasjon av Stine Marlen Henriksen på SOR-konferansen Innrømmer glatt: dette er ikke noe jeg har sugd av eget bryst.
Massehåndtering og kulturminner
Vi får Vestfold til å gro
Planbestemmelser.
UU og Fylkesmannens rolle
Konferansestyrerens navn
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Praktisering av veiledningsmaterialet
Utskrift av presentasjonen:

Miljøoppfølgingsprogram Miljøvernavdelingen Miljøoppfølgingsprogram Før, i eller etter plan Jostein Berger Meisdalen rådgiver Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Plansystemet Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Plansystemet Juridisk bindende Veiledende Plankartet Bestemmelsene Planbeskrivelse Samlet saksfremstilling Miljøoppfølgingsprogram? Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Plansystemet Plan og bygningsloven er en utbyggingslov Et verktøy for å avklare søknader I mindre grad brukbar til å styre ikke søknadspliktige tiltak Plan- og bygningsloven er dårlig på sanksjoner Forelegg og dagbøter stoppordre Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Miljørisikovurdering Alt må komme først En god miljørisikovurdering gjør at vi får gode planer Men den må ta utgangspunkt i planforslaget Parallell behandling – få planforslag med minimal risiko Alt må skje fort Tidsfrister Lite muligheter for å endre noe Alt tar tid Undersøkelser og overvåking er ikkje gjort på tre måneder Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Miljøoppfølging i plan Vi kan sette konkrete krav i planbestemmelsene § 12-7 nr. 3. Grenseverdier Hvordan skal de følges opp? Stoppordre? I de fleste store utbyggingssaker er det mye som skjer etter et offentlig ettersyn. Å endre planbestemmelser er lite praktisk Tidsnød Planleggerne har lite med prosjektet etter at planen er vedtatt Hvordan virket egentlig bestemmelsene. Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Plansystemet ? Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Miljøoppfølgingsprogram - erfaringer Plan løser ikke alt Plan kommer tidlig og er langt fra utbygging Planmiljøet vet lite om miljøoppfølging Miljørisikovurderingen må inn tidlig Retningsgivende for planen Kan etterprøves Oppfølging er viktig Hvilken status har miljøoppfølgingsprogrammet? Hvem bringer det ut til entrepenøren h Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Konklusjon Miljørisikovurderingen er viktig i planfasen Miljøoppfølgingsprogrammet passer kanskje best etterpå Handler om byggefasen Må forankres i den utførende delen av organisasjonen Må kunne revideres Må fokusere på oppfølging Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Takk for oppmerksomheten Jostein Berger Meisdalen - Miljøvernavdelingen - Fylkesmannen i Oslo og Akershus