Åsmund Sollien Schau og

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Time vidaregåande skole
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
KRAFTSENTERET ASKIM Foreldremøte 8.trinn. KRAFTSENTERET ASKIM Toppen Vigdis Mørk Løken. J klassen ved avdelingsleder Ivar Lundervold.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre

Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
«Utviklende læring i matematikk»
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Apalløkka
Utskrift av presentasjonen:

Åsmund Sollien Schau og VØYENENGA SKOLE Åsmund Sollien Schau og Cathrine Herrød Ordentlige Vøyenenga-foreldre. Felles her først, så korte klassevise møter til sist. Erfaringer NyGIV, 4/5-12

Agenda Intervju med elever i NyGIV Organisering Metodikk Innhold 2011 Erfaringer Innhold 2012 Utfordringer

NyGIV Intensjon  kompetansemål – grunnleggende ferdigheter – motivasjon.

Rekruttering av elever 10% svakest presterende i kommunen Karaktersnitt under 3.0 Mestre videregående opplæring 6 elever (2011: 10 elever). Ingen med spesialundervisning. Ingen frafall

Rekruttering av elever Rektor grundig samtale enkeltvis Ferdigskrevet kontrakt med hjemmet Underskrevet kontrakt tilbake Alle ville delta flere ønsket å være med Kontakt med foreldre Alle ønsket både lesing/skriving og regning Tidlig igangsetting

Organisering Elevene fikk tilbud om 4 timer/uken totalt Skolen la ut 8 lærertimer/uken, med 4 timer til hver NyGIV-lærer Fast møterom

Organisering 3 timer med begge NyGIV-lærerne til stede, onsdag ettermiddag ”Fagdagstimer”,- tatt fra ulike fag 1 time med enten filolog eller med realist

Metodikk Begreper Det praktiske Læringsstrategier Intensivt fokus Underveisvurdering  Tett oppfølging.

Begreper Svakt presterende elevers problemer i matematikk bunner ofte i manglende begrepsforståelse. Svært ofte skyldes manglende forståelse og ferdigheter misoppfatninger av begrepene. Dette fører igjen til feiltenkninger. Misoppfatninger og feiltenkninger innenfor et bestemt tema, får ofte konsekvenser for læring av nytt stoff.

Eksempeloppgave Oppgave: ”Regjeringen foreslår å senke kravet til arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger ved permittering til 40 prosent. Samtidig foreslås det å utvide avbruddsperioden ved permittering pga. arbeid, uten at det påløper nye lønnspliktdager og ventedager før dagpengeutbetaling, fra fire til seks uker” Utvid brøken ….. Er det egentlig så rart at en elev tror at verdien til brøken skal bli større?

Innhold 2011 Kartlegging  pre/post-test Aktiv bruk av logg Tverrfaglighet – f. eks. praktisk regneaktivitet med påfølgende rapportskriving Hjelp med konkrete oppgaver, muntlige fremføringer, ulike prosjekter, m.m i enkelttimene. Besøk til Teknobussen på Hønefoss VGS Scott Flansburg; ”Human calculator” Avslutning med bowling

Erfaringer Alle fullførte God motivasjon God arbeidsro Godt samarbeid mellom NyGIV-lærerne mht planlegging og gjennomføring av timene Kursing av resten av personalet

Innhold 2012 Mer forarbeid (igangsetting, intervju) motivasjon for NyGIV Mer rettet inn mot elevenes læringsbehov i alle fag Mer fokus på grunnleggende ferdigheter. Mer samarbeid med fag – og kontaktlærere.

NyGIV kontra ordinær undervisning Jobbe bevisst med kartleggingsprøver samt nasjonale prøver (jf. grunnleggende ferdigheter)  Lage nivågrupper en viss periode Jobber mer på individnivå Utarbeide en plan for oppnådd kompetanse på de ulike trinnene. Bevisstgjøring rundt mål

Suksesskriterier Motiverte lærere; får være med fra starten og forme prosjektet Fulgt elevene over lengre periode Fast rom – faste tider Rektors involvering

Suksesskriterier Timene tatt fra ulike fag (FDU) Samarbeid - tverrfaglighet - helhet Bruk av loggskriving - elevmedvirkning Behøver ikke vurdere elevene Gode lærerkurs

Utfordringer Mye frafall av dager i 10. klasse Kort tid Konsekvens for andre trinn Kostet en del ressurser Tilbakemeldingsskjemaer

Påstand……. Nasjonale prøver 2008 - eksamensresultater 2011 Markant økning i kompetanse Faglærere opplever at NyGIV elevene går opp i de fagene det jobbes med NyGIV-satsingen noe av æren?