Åsmund Sollien Schau og VØYENENGA SKOLE Åsmund Sollien Schau og Cathrine Herrød Ordentlige Vøyenenga-foreldre. Felles her først, så korte klassevise møter til sist. Erfaringer NyGIV, 4/5-12
Agenda Intervju med elever i NyGIV Organisering Metodikk Innhold 2011 Erfaringer Innhold 2012 Utfordringer
NyGIV Intensjon kompetansemål – grunnleggende ferdigheter – motivasjon.
Rekruttering av elever 10% svakest presterende i kommunen Karaktersnitt under 3.0 Mestre videregående opplæring 6 elever (2011: 10 elever). Ingen med spesialundervisning. Ingen frafall
Rekruttering av elever Rektor grundig samtale enkeltvis Ferdigskrevet kontrakt med hjemmet Underskrevet kontrakt tilbake Alle ville delta flere ønsket å være med Kontakt med foreldre Alle ønsket både lesing/skriving og regning Tidlig igangsetting
Organisering Elevene fikk tilbud om 4 timer/uken totalt Skolen la ut 8 lærertimer/uken, med 4 timer til hver NyGIV-lærer Fast møterom
Organisering 3 timer med begge NyGIV-lærerne til stede, onsdag ettermiddag ”Fagdagstimer”,- tatt fra ulike fag 1 time med enten filolog eller med realist
Metodikk Begreper Det praktiske Læringsstrategier Intensivt fokus Underveisvurdering Tett oppfølging.
Begreper Svakt presterende elevers problemer i matematikk bunner ofte i manglende begrepsforståelse. Svært ofte skyldes manglende forståelse og ferdigheter misoppfatninger av begrepene. Dette fører igjen til feiltenkninger. Misoppfatninger og feiltenkninger innenfor et bestemt tema, får ofte konsekvenser for læring av nytt stoff.
Eksempeloppgave Oppgave: ”Regjeringen foreslår å senke kravet til arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger ved permittering til 40 prosent. Samtidig foreslås det å utvide avbruddsperioden ved permittering pga. arbeid, uten at det påløper nye lønnspliktdager og ventedager før dagpengeutbetaling, fra fire til seks uker” Utvid brøken ….. Er det egentlig så rart at en elev tror at verdien til brøken skal bli større?
Innhold 2011 Kartlegging pre/post-test Aktiv bruk av logg Tverrfaglighet – f. eks. praktisk regneaktivitet med påfølgende rapportskriving Hjelp med konkrete oppgaver, muntlige fremføringer, ulike prosjekter, m.m i enkelttimene. Besøk til Teknobussen på Hønefoss VGS Scott Flansburg; ”Human calculator” Avslutning med bowling
Erfaringer Alle fullførte God motivasjon God arbeidsro Godt samarbeid mellom NyGIV-lærerne mht planlegging og gjennomføring av timene Kursing av resten av personalet
Innhold 2012 Mer forarbeid (igangsetting, intervju) motivasjon for NyGIV Mer rettet inn mot elevenes læringsbehov i alle fag Mer fokus på grunnleggende ferdigheter. Mer samarbeid med fag – og kontaktlærere.
NyGIV kontra ordinær undervisning Jobbe bevisst med kartleggingsprøver samt nasjonale prøver (jf. grunnleggende ferdigheter) Lage nivågrupper en viss periode Jobber mer på individnivå Utarbeide en plan for oppnådd kompetanse på de ulike trinnene. Bevisstgjøring rundt mål
Suksesskriterier Motiverte lærere; får være med fra starten og forme prosjektet Fulgt elevene over lengre periode Fast rom – faste tider Rektors involvering
Suksesskriterier Timene tatt fra ulike fag (FDU) Samarbeid - tverrfaglighet - helhet Bruk av loggskriving - elevmedvirkning Behøver ikke vurdere elevene Gode lærerkurs
Utfordringer Mye frafall av dager i 10. klasse Kort tid Konsekvens for andre trinn Kostet en del ressurser Tilbakemeldingsskjemaer
Påstand……. Nasjonale prøver 2008 - eksamensresultater 2011 Markant økning i kompetanse Faglærere opplever at NyGIV elevene går opp i de fagene det jobbes med NyGIV-satsingen noe av æren?