Nyheter fra asfaltbransjen Geir Berntsen NCC Roads AS FoU-avdelingen
Nyheter fra asfaltbransjen Presentasjon av NCC Roads Klimaveien PMB og tilsettingsstoffer Funksjonskontrakter asfalt Profilbetong
NCC-konsernet Konsernet omsatte for 58 milliarder svenske kroner og hadde 21 000 ansatte i 2007 I Norge omsatte NCC for 7,4 milliarder kroner og det var rundt 2100 ansatte NCC Roads hadde 490 ansatte i Norge i fjor
Verdikjede NCC Roads Asfalt- utlegging produksjon Pukk og grus NCC Group presentation 2006 2017-04-03 03:10 NCC Roads Verdikjede Asfalt- utlegging produksjon Pukk og grus Veiservice 4
NCC Roads Produktmix 2007 Pukk og grus 24% Veiservice Asfaltproduksjon og utlegging 9% 67%
Nytt Sentrallaboratorium for NCC Roads Innflyttet i april 2008 Driftslaboratorium for Region øst Forskningslaboratorium
Sentrallaboratorium
”Klimaveien” Et initiativ fra Asfaltentreprenørens Forening (AEF)
Utfordringer
Reduksjon av CO2 i asfaltbransjen CO2-utslipp fra asfaltfabrikkene skal reduseres med 10 % i løpet av 2008 og 2009 Fokus på: Forbruk av energi Utslipp av CO2 Energibærere
Tiltak som vurderes for å redusere CO2-utslipp Reduksjon av vanninnhold i tilslagsmaterialer Lavtemperatur asfalt Justering av brennere og tørke på fabrikkene Endre fra fyringsolje til biobrensel eller gass Intelligent styring av temperatur på bitumentanker Øke holdbarheten på asfaltdekkene Riktig valg av vedheftningsmiddel Gjenbruk av asfalt. Reduksjon av CO2?
Energiforbruk ved asfaltproduksjon Gjennomsnittsverdier: 77,3 kWh/tonn total energi 7,0 l/tonn fyringsolje 10,9 kWh/tonn elektrisk kraft
NB! Vil variere noe etter virkningsgrad på tørketrommel og massetype. Betydning av vanninnhold og produksjonstemperatur NB! Vil variere noe etter virkningsgrad på tørketrommel og massetype. Vann- innh. 5 % 1 % reduksjon i vanninnhold + senking av prod.temp. med 10 ºC gir en reduksjon i forbruk av fyringsolje med ca 15 %! 4 % 0,76 liter/tonn 3 % 0,3 liter/tonn 2 % 1 % 0 %
Alternativt brensel
Fiskeolje NCC vil sannsynligvis bruke 2 mill. tonn fiskeolje i 2009 Forbruk i NCC ca. 8,6 mill. liter fyringsolje pr. år Utgjør ca 25 % av NCCs forbruk av fyringsolje Dagsrevyen 08.05.2007
PMB og andre tilsettingsstoffer Hensikt – forbedre bindemiddelets egenskaper
DEFINISJONER OG BEGREPER I polymermodifisert bindemiddel inngår PmA, som står for polymermodifisert asfalt, dvs at modifiseringen skjer i asfaltverket PmB, som står for polymermodifisert bitumen, dvs at modifiseringen skjer før det tilsettes i asfaltverket PmB koncentrat. Dette er et produkt som tynnes ut i fabrikken til ønsket modifiseringsgrad Anvendning av PmA krever ingen polymerbitumenfabrikk PmA respektive PmB inneholder vanligvis ulike polymertyper med ulike egenskaper
Bindemiddel. Egenskaper = f(x, y, z, m, n,..) PMA BITUMEN PMB - konsentrat x % y % Vedheftningsmiddel Stabilisator NBS z % m % Andre tilsetninger n % Bindemiddel. Egenskaper = f(x, y, z, m, n,..)
Fordeler Stor fleksibilitet Enklere logistikk Mindre behov for bindemiddeltanker Mindre bitumen på lager (energibesparelser)
Forsøk for dokumentasjon av PmA Rv 282 Amtmannsv.-Reistadlia i Drammen/Lier Samarbeid NCC Roads, SV Reg. Sør og Vegdirektoratet
Funksjonskontrakter Fordeler Eksempler
Funksjonskontrakter Utlysning 2009-2012
Utfordringer Behov for utvikling av holdbare dekketyper Kunnskap om kontraktsformen risikovurderinger Kunnskap om eksisterende veg Forholdet mellom laboratorieresultater og felt Utførelsen minst like viktig som massetype/produksjon på verk!
Typer kontrakter I hovedsak kontrakter som er knyttet opp til sporutvikling gjøres opp normalt etter 2-7 år Funksjonskontrakt på jevnhet gjøres opp 1. året Kontrakter på andre funksjonsegenskaper kan komme i fremtiden støy støv lyshet friksjon
Profilbetong Et produkt fra NCC Roads http://www.profilbetong.no
Hvem er NCC Roads AS, Profilbetong ? NCC Roads AS, Profilbetong ble startet i Kristiansand i 1982. Arbeidsområdet er hele Norge og noe i Finland, vi har ambisjoner om å bli en aktør i Sverige og Danmark Norges første leverandør av CE-godkjente betongprofiler. Godkjent av Vegdirektoratet i 2003 2 tilgjengelige profiler som er godkjent i.h.t. (NS)-EN-1317 (H2 – H4b –) og 1 profil som er godkjent av norske trafikkmyndigheter for bruk i lavhastighetsområder (Svelvik-Elipse) Ledelsen er i Kristiansand og består av 3 personer. Vi tilhører NCC Roads AS, region syd.
Ressurser 2 store profilstøpemaskiner – type Wirtgen SP 250. 5-6 mann 5 støpemaskiner for små profiler, maks høyde 27cm 1-3 mann Grusutlegger Bandbil
Prosjekter Norge Sollihøgda – E16 Gamle betongelementer ble nytt trafikksikkert rekkverk. Betongelementene hadde mange store skader og defekter Det stilles store krav til betongkvaliteten. Minimum overdekning til armering 7 cm.
Prosjekter i Norge Trollstigen – Turistveg Veldig dårlige og ødelagte rekkverk ble erstattet med en flott ny profil. Jobben tok 4 dager. Kun enkelt forarbeide var nødvendig.