Møte med ”den vanskelige” innsatte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Motivasjon.
Selvfølelse vs selvtillit
Alvorlige emosjonelle ustabile personlighetsforstyrrelser Den ”vanskelige” bruker/pasient/klient Morten Samsonsen.
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
Et økende problem i skolen?
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Redskaper (metoder) i gruppeprosessen Provoserende Fiendtlighet eller sinne - formidle reaksjoner fra andre beboere - ord+følelse styrker budskapet - uttrykke,
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Fest, rus og lite søvn eller en tid for å skape gode minner ?
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Toppidrett og holdninger
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Jakten på den umulige brukeren…
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Redskaper (metoder) i gruppeprosessen (jf de Leon) Provoserende og stimulerende Vekkende/stimulerende Provoserende.
Hva betyr nevrobiologiske funn for psykodynamisk behandlingstenkning?
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Vedlegg 1 kompetanseveileder
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
WayBack 1 WayBack er en bro tilbake til samfunnet.
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Vi vil «være sammen»; for barna…
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
BOF Barneorientert familieterapi
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
ABC Psykiske sykdommer i eldre år Personlighetsforstyrrelse
Asperger syndrom og ADHD
Vi er nærmere en løsning …….
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Kurs i sikkerhet og hestekunnskap
Introduksjon til eldreomsorg 26/4.16 Kull 2014
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Om Verdensdagen for psykisk helse
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Møte med ”den vanskelige” innsatte (Alvorlige emosjonelle) personlighets- forstyrrelser

Psykodynamisk forståelse Diagnostisert ut fra adferd-/relasjonsvansker – ikke fra tradisjonelle symptomer Objektrelasjonsteorien Feil stimulert/speilet i overgangene mellom symbiosefasen(e) og induviduasjonsfasen(e) Labil subjekt- og objektforståelse Behov for å plassere ulike delfølelser bort fra seg selv – ekstrem bruk av primitive forsvarsmekanismer Svak superegointegrering

Utmattelsen Opplevelse av utilstrekkelighet Skjulte- ubevisste, ofte straffende budskap - motoverføringer Dobbelkommunikasjon Vanskelig å unne den andre noe godt Ta med seg hjem – intrapsykologisk ubehag ” Relasjonreparasjon” svært vanskelig Vanskelig å definere problem Bevisstgjør uønskede egne følelser

Fanget i relasjonen En smak på lidelsen Projektiv identifikasjon: Forventning til at du ikke er deg selv men en projisert idealisert/devaluert oppfatning av deg som er vanskelig å skille deg selv fra Indre splitting Bære den andres projeksjoner Tanke- og følelsesforsøpling Det tause båndet