Erfaringer med målpris på anleggskontrakter - Samhandlingskontrakter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ferdige veiledere høring fra –
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Gjennomføring av prosjekter
Mal for samhandlingskontrakter Bransjemøte
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Erfaringer med målpriskontrakt
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Statens vegvesen som byggherre
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Arbeid med bistand Rapportering.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Byggherreforskriften
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Statens Vegvesen som byggherre
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Seminar om samhandlingskontrakter juni 2010
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Oppsummering av FOU - prosjekt
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Erfaringer med målpriskontrakt
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
September 2004.
Entreprisekontrakten oppbygging
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Fremskaffelse av leieboliger
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Endring av partenes forpliktelser Professor dr juris Lasse Simonsen.
Veileder for risikovurdering
Veiledning prosjektroller
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
1 Hvordan få jobb for Statens vegvesen – Innkjøpsordning/firmakvalifisering Temadag på Leknes, 15.februar 2011 Jan Dagfinn Monssen Kristoffer Angell Statens.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
TILBUDSKONFERANSE Fv. 205 Steinerud bru x Fv. 368 Bergerud.
Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Bybanen Utbygging (BU)
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med målpris på anleggskontrakter - Samhandlingskontrakter Jan Eirik Henning Byggherreseksjonen Vegdirektoratet

Erfaring med målpriskontrakter Statens vegvesen har gjennomført forsøk med målprisbestemmelser både på utførelsesentrepriser og på total-entrepriser

Målpriskontrakt Hensikten med målpriskontrakt er å oppnå bedre samarbeid og felles målsetting om å videreutvikle et byggeprosjekt, slik at kostnadsbesparelser oppnås uten at kvaliteten reduseres.

Målprisformel V= M+ (S-M+B)x0,5 + T V = Entreprenørens vederlag M = Målpris, S = sluttavregning for kontraktens arbeidsomfang B = Økt/ redusert kvalitet – utgifter til omprosjektering osv T = Tilleggsarbeider eller reduksjon av arbeidets omfang, ref. pkt C28 Endringer.

Målpris - gangen i gjennomføringsprosessen: Anbudskonkurranse og tilbudsavgjørelse foretas som normalt og kontrakt inngås. Entreprenøren foretar mengdekontroll. Utviklingsfase Arbeidene i marka starter. I byggefasen kan fortsatt nye løsninger avtales Sluttoppgjør foretas på grunnlag av låste mengder med unntak av: - Prosesser hvor det er forutsatt mengdeavregning. - Avvik i kvalitet for nye løsninger, utgifter til omprosjektering osv.

Utviklingsfase For i større grad enn ellers å åpne for nye løsninger skal det i disse kontraktene legges inn en utviklingsfase som et ekstra partneringelement. Ved å kontraktsfeste en utviklingsfase og å sette av tid før byggestart, er intensjonen at prosjektet kan utvikles ved å forene gode krefter hos entreprenør, rådgivere og byggherre.

Erfaringer med målpriskontrakter Målprisbestemmelser er forsøkt både i utførelsesentrepriser og i totalentreprise. Erfaringer en har gjort seg er at en oppnår godt samarbeid mellom partene, lite diskusjoner om tillegg, felles kontraktsforståelse, men lite på teknisk utvikling.

Erfaringer med målpriskontrakter Hovedresultat Alle erfaringer viser at innføring av incitaments - og partneringbestemmelser, tid til utvikling før byggestart etc, gir som resultat at samarbeidet i gjennomføringsfasen fungerer godt Våre erfaringer så langt er imidlertid at en har oppnådd svært lite nyutvikling i prosjektene, og at valgte løsninger er blitt basert på kjente og utprøvde metoder, som er forankret i standardiserte og gjeldende retningslinjer. Det er også en erfaring at utviklingsfasen blir avsluttet for tidlig, før en går inn i byggefase.

Erfaringer med målpriskontrakter Det er viktig at en avsetter tiltrekkelig tid for utviklingsfasen, før anleggsarbeidene starter, slik at byggherre og entreprenør har felles forståelse for spillereglene og hensikten med målpris –bestemmelsene Hvis målpris skal benyttes bør det legges sterkere føringer til utviklingsfasen. Utviklingsfasen har ført til at prosjektet har fått bedre kvalitet og større sikkerhet for at beste løsning er valgt, men ingen direkte økonomisk besparelse. Det gode samarbeidet har imidlertid preget hele prosjektet og bidratt positivt.

Rv 44 Omkjøringsveg Kleppe - eksempel Et prosjekt med totalentreprise og Målprisbestemmelser Evaluering av utviklingsfasen, og erfaringer ved gjennomføring

Generell info om prosjektet Ny Rv 44 som omkjøringsveg rundt tettstedet Kleppe i Klepp kommune i Rogaland 3,9 km i dagen, ca 515 m tunnel, 3 rundkjøringer, 1 bru i linja, 3 overgangsbruer og 5 underganger. I tillegg ca: 600m øvrig riksveg, 900m fylkesveg, 2400m g/s-veg og 700m jordbruksveger. kontraktssum: 170,5 millioner Entreprenør: Skanska

Ulemper med kontraktsformen Reguleringsplanen og kommune legger strenge føringer som vanskeliggjør total-entreprisens gode ånd. Håndbøkene til Svv legger også føringer. Annet regelverk og byråkrati vanskeliggjør realisering av gode ideer.

Fordeler med entrepriseformen Felles ”styringsenhet”. Kan benytte felles eksterne aktører, som for eksempel geolog. Inviterer til bedre samarbeid ved at begge parter har et felles mål – å finne bedre løsninger.

Samarbeid i utviklingsfasen Samarbeidet mellom Skanska og Svv har gjennom hele dette prosjektet vært preget av gode personlige relasjoner, større åpenhet og tillit. Dette mye takket være det tette samarbeidet i utviklingsfasen. Det videre samarbeidet og tonen mellom Svv og Skanska var det mest positive som kom ut av utviklingsfasen.

Samhandlingskontrakter Mal for samhandlings-kontrakter, med incitaments - og målprisbestemmelser

Samhandlingskontrakter Malen beskriver prosedyrer for samhandling og incitamentsordninger, som skal gi grunnlag for gode samarbeidsforhold, skape tillit mellom partene og inspirasjon til videreutvikling og teknisk utvikling av prosjektet. Samhandlingsbestemmelser og incitamentsordninger kan innarbeides og legges til grunn uavhengig av entrepriseform, og kan benyttes både for utbyggingskontrakter og for drifts- og vedlikeholdskontrakter. Samhandlingsbestemmelser og incitamentsbestemmelser kan benyttes hver for seg eller samlet, og det må derfor gjøres en vurdering i det enkelte tilfellet hva som er hensiktsmessig, og dette må klart fremgå av konkurransegrunnlaget for den enkelte kontrakt.

Konkurransegrunnlag for samhandlingskontrakter Konkurransegrunnlaget skal følge samme oppbygging som håndbok 066 Konkurransegrunnlag, mal for totalentreprise og mal for funksjonskontrakter. I konkurransegrunnlaget må det imidlertid gjøres klart om kontrakten skal inneholde bestemmelser om samhandling og/eller incitaments- og målprisbestemmelser.

Anbudskonkurransen og valg av tilbyder Anbudskonkurransen gjennomføres i samsvar med gjeldende regelverk, i henhold til Lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter, frem til valg av tilbyder og inngåelse av kontrakt.

Samhandlings- og utviklingsfase For å oppnå felles kontraktsforståelse, felles målsetting og omforente samhandlingsprosedyrer som inspirerer til nytenking og utvikling til fordel for alle parter, er opplegget for samhandlings- og utviklingsfasen av stor betyning for det videre arbeid

Samhandlings- og utviklingsfase Utviklingsfasen skal derfor som minimum omfatte: Bli kjent med hverandre Hvordan involvere alle parter ( BH, EN, Rådgivere, UE etc ) Utvikle felles samhandlingsprosedyrer, med krav og forventninger til partene Avklare organisering, roller og ansvar Avklare prosedyrer for konfliktløsning Avklare prosedyrer til kvalitetssikring og HMS Avklare rutiner og krav til dokumentasjon, rapportering, etc Utvikle felles kontraktsforståelse Utvikle felles forståelse og målsetting for byggeoppdraget Gjennomgang og optimalisering av fremdrift Analysere og fastsette konkrete utviklingsmuligheter og utviklingsmål Etc

Samhandlings- og utviklingsfase Ovennevnte må konkretiseres og detaljeres i nødvendig grad, slik at alle parter opplever resultatet av prosessen som et nyttig og forutsigbart verktøy for gjennomføringsfasen. Det må derfor settes av tilstrekkelig tid etter at kontrakt er inngått til en grundig gjennomgang av alle sider av prosjektet og kontraktsarbeidet. Nødvendig tid til samhandlings- og utviklingsfasen må fastsettes etter en vurdering av hvert prosjekt med tanke på prosjektets størrelse, kompleksitet og utviklingspotensiale. Som et utgangspunkt kan det settes en tidsperiode på 4 uker, men når partene er enige om det, kan samhandlings- og utviklingsfasen enten avsluttes og byggefasen startes, eller samhandlings- og utviklingsfasen kan forlenges.

Samhandlings- og utviklingsfase Ved å kontraktsfeste en samhandlings- og utviklingsfase, og å sette av tilstrekkelig tid før byggestart, er intensjonen at involverte parter kan videreutvikle prosjektet i fellesskap ved å forene gode forslag hos entreprenør, rådgivere og byggherre. For å oppnå teknisk utvikling må det i samhandlings- og utviklingsfasen utarbeides et program som kan omfatte brain-storming for å kartlegge mulighetene, utvelgelse av interessante områder for videre utvikling og deretter bearbeiding av disse. Det bør legges opp til et intensivt arbeide hvor de involverte prioriterer dette arbeidet og i hovedsak legger bort andre arbeidsoppgaver. Ved behov kan det opprettes egne arbeidsgrupper og det bør jevnlig holdes arbeidsmøter i hele prosjektteamet hvor en fatter beslutninger, avtaler videre arbeid og fremdrift.

Samhandlings- og utviklingsfase Det er viktig å utvise åpenhet for nye løsninger, men nye løsninger skal ikke velges uten at det er overveiende sannsynlig at det innebærer en gevinst for prosjektet. Samhandlings- og utviklingsfasen avsluttes etter at alle relevante forhold ved kontrakten er gjennomgått og partene har fått en felles forståelse for hva en ønsker å oppnå med denne måten å organisere og gjennomføre et prosjekt på. Utgifter som rådgivere og entreprenører vil få med deltakelse i samhandlings- og utviklingsperioden, honoreres etter priser gitt i tilbudet, basert på konkurransegrunnlagets forutsetninger.

Utvikling av prosjektet etter at arbeidene har startet. Etter at samhandlings- og utviklingsfasen er avsluttet og byggearbeidene har startet, er det fortsatt anledning for begge parter til å foreslå nye løsninger.

Kontraktsbestemmelser NS 3430 (NS8406) eller NS 3431 (NS 8407) Forutsetninger for samhandlingskontrakter og evt bestemmelser om incitaments- og målprisbestemmelser skal innarbeides i Kap D Spesielle kontraktsbestemmelser, i konkurransegrunnlaget. Ved bruk av incitaments- og målpris-bestemmelser, må kontraktsbestemmelsene inneholde bestemmelser som angir fordeling av kostnadsbesparelser på hver av partene som oppnås gjennom omforente alternative løsninger, som kommer til utførelse.

Gangen i samhandlingskontrakter med incitaments- og målprisbestemmelser blir dermed Anbudskonkurranse og kontraktsinngåelse gjennomføres som normalt Entreprenøren foretar mengdekontroll på prosesser hvor dette er forutsatt, innen fristen som er satt i kap D2. Samhandlings og utviklingsfasen starter når kontrakt er inngått og løper så lenge som fastsatt i kontrakten hvis ikke partene underveis blir enige om å avslutte før eller forlenge denne fasen. Arbeidene i marka starter. I byggefasen kan fortsatt nye løsninger avtales Sluttoppgjør foretas på grunnlag av låste mengder og korrigeres evt for: (a)    Utførte mengder på de prosessene som er forutsatt justert. (b)   Avvik i kvalitet for avtalte nye løsninger. (c)    Utgifter til omprosjektering osv.

Samspill

SAMVERKANSDOKUMENT- Norra Lenken 1 Funktionsmål av färdig produkt 2 Kvalitetsmål 3 Tidsmål 4 Samförstånd problemlösning 5 Arbetsmiljömål 6 Miljömål 7 Ekonomimål 7.2 Fördelning av besparingar 8 Trivselmål 9 Information/ kommunikation Samtlige mål er satt opp med handlingsplan og ansvarlig

NVF Utvalg Organisering og Marked Arbeidsgruppe”Gjennomføringsmodeller” - Trond Bølviken (Veidekke) - Svein Røed (SVV Region Øst) - Eirik Øvstedal (SVV Vegdirektoratet) - Øyvind Bergset (MEF Region Midt) Notat til NVF Utvalg Organisering og Marked – Gjennomføringsmodeller Dato: 17.11.09

Gjennomføringsmodeller – suksesskriterier Generelle kriterier Økonomiske og tidsmessige rammebetingelser Forutsigbarhet i bevilgningene over tid Nok penger i prosjektet til enhver tid – for best mulig fremdrift og flyt Riktig byggetid Kompetanse og relasjoner Riktig kompetanse og bemanning hos begge parter Begge parter må forstå den valgte modellen og de plikter og rettigheter som følger med denne (kontraktsregime) Erfaring fra tidligere mellom partene – personlig samarbeid Tillit mellom partene Prosjektmaterialet God kvalitet på beskrivelser og tegninger Et entydig prosjektmaterialet (lite rom for tolkninger) Lavest mulig risiko. Risiko er identifisert og plassert der det er best samfunns-økonomisk Kontraheringsfasen Fordeling av anbudskonkurransene over året Ryddighet i kontraheringsfasen (Lov om offentlige anskaffelser) Tilstrekkelig tid i tilbudsfasen

Målpriskontrakt: Målpriskontrakt er i realiteten en samhandlingskontrakt med målprisbestemmelser Avtalepartene forplikter seg til å bidra med det en har av kompetanse i et samarbeid for å nå best mulig resultat for begge parter gjennom prosjekteringsfase og byggefase. Etter inngått kontrakt gjennomføres en samhandligsfase etter fastsatte prosedyrer frem mot en målpris. Målprisformelen bygges opp slik at risiko for gevinst eller tap deles likt mellom partene. Målpris kan benyttes i kombinasjon både med utførelsesentrepriser og totalentreprise.

Samhandlingskontrakt. En samhandlingskontrakt skal gi grunnlag for gode samarbeidsforhold, skape tillit mellom partene og inspirasjon til teknisk og annen utvikling av prosjektet. Prosedyrer for samhandling og incitamentsordninger integreres som en del av forberedelsene og gjennomføringen av kontraktsarbeidene. Samhandlingsbestemmelser og incitamentsordninger kan legges til grunn uavhengig av entrepriseform, og kan benyttes både for utbyggingskontrakter og for drifts- og vedlikeholdskontrakter.

Konkurransepreget dialog Konkurranseform hvor oppdragsgiver i en eller flere runder fører en dialog med leverandører om alternative løsninger før det gis endelig konkurrerende tilbud. Egner seg ved særlig komplekse prosjekter hvor det på forhånd ikke uten videre er gitt hva som er riktig utførelse og/eller teknisk løsning. Hensikten med konkurranseformen er både at den skal fremme samarbeid gjennom dialog og den skal bidra til å utløse kreativitet hos leverandørene. Konkurranseformen er hjemlet i anskaffelsesforskriftene hvor den er ganske detaljert beskrevet.