Utfordringer ved deltakelse i anbudskonkurranser - sett fra leverandørenes side Tone Gulliksen, advokat i Maskinentreprenørenes forbund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Anbudskonkurranse asfalt
Viktige prinsipper i offentlige anskaffelser - Crash-kurs i regelverket Honne, v/ innkjøpsrådgiver Kristin Bjerkli.
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Superbrukerforum – velkommen!
Fagforum for infrastruktur i Grenland
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Statens Vegvesen som byggherre
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering Læringseksempel 1: Kjøp av saks- og arkivsystem, poengsetting av pris, relativ til laveste pris .
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Mulighetenes Oppland ÅPNING AV TILBUD Tilbud som mottas for etter tilbudsfristen er gått ut skal avvises Åpning skal skje på oppgitt tidspunkt av min.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Viktige KOFA avgjørelser NHOs anskaffelseskonferanse 11 mai 2016 Direktør/sekretariatsleder Anneline Vingsgård og Gruppeleder Jonn Sannes Ramsvik.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Anskaffelse av uniformsprodukter
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS
Praktisk bruk av regelverket
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer ved deltakelse i anbudskonkurranser - sett fra leverandørenes side Tone Gulliksen, advokat i Maskinentreprenørenes forbund

Maskinentreprenørens forbund Stiftet 1948 En frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon Representerer ca 1950 små, mellomstore og store bedrifter med 24.000 arbeidstakere og en omsetning på ca 47 milliarder kroner Lokalisert over hele landet Organiserer Entreprenører som driver maskinell anleggsvirksomhet Skogsentreprenører og brønnborere Virksomheter i avfall og gjenvinningsbransjen

Om MEF-bedriftene Ca 1750 Maskinentreprenører Øvrige: Skogsentreprenører, brønnborere, gjenvinning og avfall Sysselsetter i underkant av 23.000 arbeidstakere Mange små bedrifter Et klart flertall deltar i anbudskonkurranser, både i regi av offentlige og private virksomheter Juridisk avdeling i MEF mottar årlig mange henvendelser relatert til deltakelse i anbudskonkurranser – rådgiving om regelverket, bistand i klagesaker

Hva opptar leverandørsiden Deltar i mange konkurranser hos mange oppdragsgiver – regelverket praktiseres ulikt Størst mulig grad av forutberegnelighet er ønskelig!

1 2 3 Flere faser Kvalifikasjonskrav: Er leverandøren kvalifisert? Nei- avvisning Ja- tilbudet med i evalueringen 2 Kravspesifikasjon Er kravene i krav-spesifikasjonen innfridd? Nei-tilbud forkastes Ja-tilbudet evalueres opp mot tildelingskriteriene 3 Tildeling: Evaluering for å finne det beste tilbudet basert på oppgitte kriterier

Fellestrekk Behov for tydelige krav: Hvilke kvalifikasjoner kreves for å delta (ofte stilles det ikke konkrete krav, kun krav om å levere dokumentasjon) Hva slags dokumentasjon skal leveres (for at oppdragsgiver kan vurdere om kvalifikasjonskravene er oppfylt) Kravspesifikasjonen må være tydelig, Hva ønsker oppdragsgiveren levert? Anledning til å levere deltilbud? Tildelingskriteriene må være objektive og tydelige: Hva konkurrerer man om? Hva slags dokumentasjon skal levers (for at oppdragsgiver kan vurdere hvem som er best på de ulike kriteriene)

Forholdet mellom kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier Kvalifikasjonskrav: (”Skal”) Leverandørens egnethet Kravene til ytelsen Er leverandøren god nok? Kommer han «over listen»? Tildelingskriterier: (”Bør”) Tilbudets godhet Hvilket tilbud oppfyller tildelingskriteriene best? En konkurranse om å være best. Rangere tilbudene

Forutberegnelighet - Kvalifisering Krav for å få delta tilpasses den aktuelle jobben Dokumentasjon som kreves tilpasses – blir det i enkelte konkurranser bedt om mer informasjon og dokumentasjon enn det som strengt tatt er nødvendig? Anledning til å ettersende uteglemt dokumentasjon? Ikke konsekvent bruk – varierer om det gis anledning til å utdype/ettersende Dokumentere økonomi. Kredittvurderinger: Godt verktøy? Standardiserte anbudsgrunnlag – krav og dokumentasjon den samme fra gang til gang

Avvisning Manglende oppfyllelse av kval.krav/manglende dokumentasjon av at kval.kravene er oppfylt – Tilbudet avvises! To typetilfeller: En leverandør er avvist – mener dette ikke er riktig En leverandør er ikke avvist, en konkurrent mener oppdragsgiver har plikt til å avvise. Eksempel: Det er stilt strenge krav til kvalifikasjoner eller konkrete krav i kravspesifikasjonen. Nr 2 i konkurransen mener at nr 1 skulle ha vært avvist. Krav om positiv kontraktsinteresse!

Tildeling Forutberegnelighet rundt evalueringen av tilbudene og tildelingen av kontrakten!! Hvilke kriterier vil bli vektlagt Hva skal leveres av dokumentasjon Hvor mye teller hvert kriteriet (vekting) Hvilken evalueringsmodell vil bli benyttet

Tildelingskriteriene må være: Relevante for anskaffelsens (nytte)verdi. De må være egnet til og ha til formål å identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbud. Konkrete: Kriteriene må ikke være vage og/eller være formulert slik at de reelt sett gir oppdragsgiver ubetinget fritt skjønn. Forståelige: Tilbyderne må forstår dem, og oppfatte innholdet på samme måte. Dokumenterbare: Det må være mulig å dokumentere oppfyllelse. Målbare: Kriterienes omfang og innhold må kunne måles. Må kunne foreta en sammenligning/evaluering. Graderbare: tildelingskriteriene må være graderbare

To metoder for valg av leverandør: Flest klagesaker retter seg mot tildelingsprosessen To ulike metoder for tildeling: Laveste pris Økonomisk mest fordelaktige tilbud Få klager der laveste pris benyttes, lite skjønnsutøvelse Sammensatte skjønnsmessig vurderinger, særlig av subjektive forhold fører oftest til klager.

Forts. tildeling Tildelingskriterier som kan føre til klager: Subjektive kriterier Lite presise, ikke oppgitt hvordan kriteriet skal dokumenteres Gjennomføringsevne Kompetanse Kvalitet Eksempler på kriterier som uten nærmere konkretisering lett oppfattes som ”synsing” og ”trynefaktor”.

Forts. tildeling Er kriteriet gjennomtenkt – har oppdragsgiver gjort seg opp en mening om hvor mye et kvalitativt kriterium er verdt i penger? Hvor mye mer er oppdragsgiver villig til å betale for 2 ukers kortere anleggstid??? Gir kriteriene grunnlag for spekulasjon, kan det feks ”lønne” seg å kalkulere med dagmulkt? Brukes så mange kriterier og de i realiteten blir nærmest ubetydelige? Er det sannsynlig at leverandørene i markedet alle vil skåre omtrent likt? Vanskelig å gradere, blir det synsing?

Tildelingskriterienes vekt - intervaller FOA Del II (under EØS-terskelverdiene og uprioriterer tjenester): Der oppdragsgiver på forhånd har bestemt seg for prioriteringen eller vektingen av tildelingskriteriene, skal dette angis i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget, § 13–2(2) siste ledd. FOA Del III (over EØS-terskelverdiene): Oppdragsgiver skal angi den relative vektingen, § 22-2(2). Vektingen kan angis innenfor et område med et passende maksimalt utslag.

Vekting forts Hva betyr «passende maksimalt utslag»? Vekten er ikke oppgitt, men vil kunne variere. Pris: 60-70% Byggetid: 20-30% Miljø: 10-20% Hvor stort intervall er lovlig? Noe KOFA-praksis på området samt omtales i veilederen til offentlige anskaffelser utarbeidet av departementet.

Sak 2011/204: +/- 10% ble ansett som for stort. I det foreliggende tilfellet innebærer angivelsen av vekter i intervaller og intervallenes størrelse at innklagede ved evalueringen har et betydelig spillerom for hvert tildelingskriterium når evalueringen skal gjennomføres. Usikkerheten øker ved at vektingen kan endres for alle kriterier. Nemnda kan ikke se at det er gitt en begrunnelse som kan forsvare den relativt store usikkerheten som etter dette gjaldt evalueringen, og nemnda finner at konkurransegrunnlaget ikke oppfyller lovens krav til forutberegnelighet og gjennomsiktighet.

Bransjen mener bruk av «intervall-vekting» er uheldig Bransjen mener bruk av «intervall-vekting» er uheldig. Oppleves ofte at oppdragsgiver «skaffer seg» et muligheten til å «velge fritt» det tilbudet de ønsker seg, ved å tilpasse kriterienes vekt til det resultatet man ønsker seg. Kan føre til flere klagesaker, og på sikt mindre interesse og konkurranse om slike kontrakter?

Begrunnelse Tildelingen skal begrunnes, foa §§13-3 og 11-14/§ 20-16 Begrunnelsen skal være tilstrekkelig til at leverandøren kan forsikre seg om at oppdragsgivers valg har vært saklig og forsvarlig, i samsvar med angitte tildelingskriterier Svært ofte dårlige begrunnelser for tildelingen Bedre begrunnelser vil redusere antall klager Leverandørene bør rutinemessig anmode om begrunnelse, dersom dette ikke er gitt Alle tildelingsbrev skal inneholde en reell klagefrist

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Tone Gulliksen Maskinentreprenørenes forbund Tlf 22 40 29 33 E-post: tone.gulliksen@mef.no