Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS
Begrunnelser Oktober Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS

2 Hvorfor?

3 Tildelings-kriterier
Behov Tildelings-kriterier Tilbud Evaluering Begrunnelse Du: behovet skal lede til et konkurransegrunnlag med tildelingskriterier som beskriver behovet. Du skal få inn tilbud som passer til behovet og evaluerer disse utfra tildelingskriteriene. Begrunnelsen skal henge sammen med dette. Leverandøren som ikke vinner, lurer på hvorfor. Han ser i konkurransegrunnlaget om det definerer behovet, han lurer på om tildelingskriteriene er egnet til å identifisere det beste tilbudet. Han lurer på om noen kan ha unnlatt å gi tilbud, og om begrunnelsen er saklig eller om den er vilkårlig, basert på feil fakta eller usaklig. Begrunnelse

4 Tildelingskriterier Egnet til å finne det beste tilbudet
Tilknytning til det som skal kjøpes Dokumenterbart/verifiserbart Kan ikke gi deg ubegrenset valgfrihet Tildelingskriterier

5 Vekting Må gå opp i 100 Kan ikke endres underveis
Må oppgis ved kunngjøring Vekting

6 Evalueringsmodell Forholdsmessig Lineær Hybrid
Bestem deg og skriv det i kunngjøringen! Evalueringsmodell

7 Begrunnelse «Tilbudets egenskaper og relative fordeler»
Stor valgfrihet Ikke for mye, men ikke for lite Begrunnelse

8 Fremgangsmåte Finn det beste svaret under hvert kriterie
Vurder de andre skjønnsmessig utfra beste besvarelse – hold deg til spiselige fakta! Bruk samme poengskala overalt Den med høyest totalscore vinner Fremgangsmåte

9 Tildelings-kriterier
Behov Tildelings-kriterier Tilbud Evaluering Begrunnelse Du: behovet skal lede til et konkurransegrunnlag med tildelingskriterier som beskriver behovet. Du skal få inn tilbud som passer til behovet og evaluerer disse utfra tildelingskriteriene. Begrunnelsen skal henge sammen med dette. Leverandøren som ikke vinner, lurer på hvorfor. Han ser i konkurransegrunnlaget om det definerer behovet, han lurer på om tildelingskriteriene er egnet til å identifisere det beste tilbudet. Han lurer på om noen kan ha unnlatt å gi tilbud, og om begrunnelsen er saklig eller om den er vilkårlig, basert på feil fakta eller usaklig. Begrunnelse

10 Hva er IKKE greit Klar hovedregel: Innkjøpsfaglig skjønn Unntak:
Usaklig Vilkårlig Feil fakta Hva er IKKE greit

11 Klager: ingen ubehandlede klager før du inngår kontrakt
Innsyn: må behandles innen 5 virkedager De to henger ikke sammen Klager og innsyn

12 Oppdragsgiver KOFA Tingretten Fylkesmannen Hvor kan du klage?

13 Oppdragsgiver Typisk første stopp for klager
Du kan omgjøre beslutningen hvis du har saklig grunn Pass deg for taktikker Oppdragsgiver

14 KOFA Koster 8000 Tar 9-10 måneder Prioritert behandling, ca 2 mnd
Kun rådgivende Kan gi gebyr ved ulovlig direkteanskaffelse KOFA

15 Tingretten Midlertidig forføyning – kan stoppe kontraktsinngåelse
Positiv kontraktsinteresse Negativ kontraktsinteresse Dyrt! Tingretten

16 Klager på innsyn/sladding
Behandlingstid 2-6 måneder Fylkesmannen

17 Innsynskrav Offentleglova – enhver har rett Etter tildeling
Pass på taushetsplikten Innen 5 virkedager Innsynskrav

18 Ta styring. Slutt å be leverandøren sladde for deg
Ta styring. Slutt å be leverandøren sladde for deg. Ta styringen selv, og involver leverandørene i prosessen. Be de heller liste opp hva som er hemmelig, for eksempel. Digitaliser. Glem utskrifter og tusj. Kjøp Adobe Pro (eller tilsvarende) og spar timesvis på selve sladdejobben. Ja, du leste riktig: timesvis! Har du en sjef som ikke vil kjøpe lisens til deg, sier du? Gå til fagforeningen og organiser streik (ja, seriøst)! Glem papirer. Innsynskrav gjennomføres best ved å behandle elektroniske dokumenter i kataloger. Skjønner du ikke hva dette betyr, er du antageligvis feil mann på jobben, se punkt 5. Tenk prosess. Se på innsynskrav som en prosess, og lag gode rutiner, se punkt 5. Profesjonaliser. Er dere flere i organisasjonen? La noen få lov til å bli gode på sladding – hvorfor skal tyve ansatte forbli amatører når èn ansatt kan bli ekspert? Sladding

19 Ressurser på nett Departementets anskaffelsessider
Se også den nye veilederen DIFI: anskaffelser.no Lovdata Anbud365 Innkjøpskontorets nyhetsbrev/blogg Ressurser på nett

20 Flere nyttige lenker Vår oversikt over regelverket
Difis konkurransegrunnlag Det originale EU-direktivet 2014/24/EU Offentleglova Flere nyttige lenker


Laste ned ppt "Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google