Introduksjon til kjededrift

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Hvordan bygge opp et franchisesystem?
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Markedsstruktur - teori og empiri
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Distribusjonskanaler
Forretningskonsept og forretningsplaner
3 Jeg og mitt.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Forhandleravtaler og franchising
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Visjon, virksomhetside og verdier
Nye retningslinjer internfakturering
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til kjededrift

Innhold Hva er en kjede? Hva inngår i kjedesystemet? Driftsformer for kjeder. Sentrale ledelsesfunksjoner for kjedens sentralledd.

Hva er en kjede? Diskusjon: Hva er en kjede? Hva er forskjellen mellom en kjedebedrift og en frittstående bedrift i reiselivsnæringen? Hvorfor er kjedene på så stor frammarsj? Hva er forskjellen på hotellkjeder og restaurantkjeder?

Hva inngår i kjedesystemet? Hvorfor har vi kjeder? Stordriftsfordeler Distribusjon Merkevare Tilgang til formell kompetanse Salgsapparat Utprøvde driftssystemer Menneskelig kompetanse

Kjennetegn ved kjeder i hotell- og restaurantnæringen Spredning av enheter på tvers av geografiske skillelinjer. Arbeidsintensivt på alle nivå, spesielt kundekontakt. Gjentakelse av produkt- og tjenestekonsept i flere enheter. Konkurrerer i ulike geografiske markeder samtidig. Begrensede stordriftsfordeler med henhold på produksjon og utnyttelse av personalet. Forgjengelige produkter gjør at det er nesten umulig å bygge lagerhold på tvers av enheter.

Kjennetegn ved kjeder i hotell- og restaurantnæringen Må i stor grad forholde seg til lokale myndigheter når det gjelder byggetillatelser, bevilgninger etc. Stort kontrollspenn for å overvåke/lede enhetene. Stordriftsfordeler når det gjelder råvarer, markedsføring og opplæring. Teknologien må både håndtere produksjon av varer og immaterielle tjenester. Bruker tradisjonelle hierarkier for overvåke driften lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Driftsformer for kjeder Driftsformer for hotellkjeder: Egen drift Egen drift med medlemskap i reservasjonssamarbeid Egen drift med franchise Eier leier ut hotellet til et driftsselskap eller kjede Eier leier et driftsselskap eller kjede til å drive hotellet for seg (Management Contract)

Driftsformer for kjeder Driftsformer for restaurantkjeder: 1. Egen drift 2. Franchise 3. Blandet driftsform (kombinasjon av 1 og 2)

Ledelsesutfordringer i kjeder Masseproduksjon av ikke bare produkter, men også av organisasjonen i seg selv. Utfordringen blir da å drive en lokal enhet effektivt med høy produktivitet, samtidig som man sikrer systemet som helhet. Standardisering vs lokal tilpasning Vekst vs kontroll av driften

Ledelsesutfordringer for kjeder De sentrale ledelsesutfordringer for kjedene er: Vokse ved å utvikle flere enheter. Skape og opprettholde standardiserte enheter. Lokal tilpasning av den enkelte enhet. Skape og opprettholde et helhetlig system.

Om driftsformer i hotell- og restaurant - Managementkontrakter - Franchising

Introduksjon til temaet Om managementkontrakter - hva er det, fordeler og ulemper Om franchising Kjennetegn ved å styre en kjede gjennom egen drift franchising

Managementkontrakter Managementkontrakter er: Vanligste driftsform i hotellnæringen internasjonalt. Avtale mellom et driftsselskap og en hotelleier. Driftsselskapet tar ansvaret for å drive hotellet og ta alle driftsbeslutninger, mot betaling. Hotelleier er ansvarlig for driftskapital, kostnader og eventuelt over-/underskudd.

Managementkontrakter Grunnlag for å inngå denne typen kontrakter: Strategisk: Kunnskap Kapital Avhengighetsforhold: Investor: behov for «hotellfolk» for å realisere eiendommens verdi Driftsselskap: behov for investorkapital for å kunne drive sin forretning.

Managementkontrakter Driftsselskapets strategiske fordeler: Hurtig ekspansjon uten store egenkapitalkrav. Større markedstilstedeværelse - spredning av merkenavn. Avgiftsbaserte inntekter. Gjeldsbyrden fjernet fra balansen i regnskapet. Bedre rekruttering - kjedemuligheter.

Managementkontrakter Eier/investors strategiske fordeler: Isolert fra daglig drift: Hotelldriftens kompleksitet. Høye personalkostnader/personalansvar. Driftssystemer som er vanskelig å rasjonalisere og kontrollere. Konsentrere seg om eiendomsutvikling - finansiell avkastning.

Managementkontrakter Tjenester som blir tilbudt av driftsselskapet: Markedsstudier og kundeundersøkelser Planlegging, bygging, utstyr Oppstart og åpning Markedsføring, reklame og PR Personalansvar, ansettelse og opplæring Regnskapsføring og administrativt arbeid Innkjøp Reservasjonssystem

Managementkontrakter - kontraktsområder Lengde av kontrakten Avgift - betaling Rapporteringskrav og kommunikasjonsrutiner Godkjenninger Avslutning Driftsselskap: investeringer Driftsselskap: adm. kostnader Overføre eierskap Eksklusivitet Forsikring Personalet Fond til vedlikehold etc Restriksjoner Frihet fra søksmål

Franchising Hva er franchising? Fordeler og ulemper for driver - franchisetaker. Fordeler og ulemper for kjeden - franchisegiver. Styring av en franchiserestaurant.

Hva er franchising Franchising er svært vanlig driftsmodell i restaurantnæringen. Franchising betyr at en restaurantdriver (franchisetaker) leier eller lisenserer et restaurantkonsept fra en kjede (franchisetaker). Franchisetaker får rettighetene til varemerke, driftskonsept og støtte fra kjeden. Som motytelse betaler franchisetaker en avgift til kjeden og et gebyr for å bli med i kjeden. Samarbeidet reguleres gjennom en kontrakt.

Tjenester som er tilgjengelig for franchisetaker Følgende tjenester er normalt tilgjengelig for franchisetaker: Meny og konsept Logistikk og interiørløsninger Markedsføring Økonomisk styringssystem og driftssystem Leverandøravtaler Kompetanse Positivt renommé

Styringsrett i en franchiserestaurant Franchisetaker har ansvar for følgende: Økonomiske resultater Personalet Å følge konseptet Offentlige krav Lokal markedsføring (i noen kjeder)

Styringsrett i en franchiserestaurant Franchisetaker er ansvarlig for følgende: Meny Leverandører Utstyr - leveransesystem Interiør Utvikle varemerket - nasjonal markedsføring Kjedens renommé

Fordeler for franchisetaker Franchisetaker har følgende fordeler med å gå inn i en franchiseavtale: Får mulighet til å drive egen virksomhet. Tilgang til et velprøvd konsept og varemerke. Opplæring og støtte i planlegging, før åpning og i drift. Kan konsentrere seg om driften. Høyere suksessrate (hvis anerkjent kjede). Personer uten bakgrunn i bransjen kan få det til. Økonomiske fordeler. Sosialt miljø.

Ulemper for franchisetaker Franchisetaker har følgende ulemper med å gå inn i en franchiseavtale: Må betale franchiseavgift (oppstart+%). Må arbeide innenfor rammene av konseptet. Konsept er ikke alltid tilpasset lokale forhold. Har risikoen alene. For høye forventninger. Hardt arbeid. Kommunikasjonen med andre. Evnen til å drive for seg selv.

Fordeler for franchisegiver Franchisegiver har følgende fordeler med å gå inn i en franchiseavtale: Kan få rask vekst på kjeden. Lave investeringer. Lavere risiko og jevn inntektsstrøm. Blir utfordret og må bli bedre. Kan holde lav administrasjon Markedsmessig tyngde – tilstedeværelse i markeder. Får topp motiverte drivere siden de driver selv.

Ulemper for franchisegiver Franchisegiver har følgende ulemper med å gå inn i en franchiseavtale: Må ha et tydelig konsept, dokumentert og testet. Mister kontroll over bedriften -.kompleksitet Oppfølgingsproblemer. Vanskelig og komplekst å styre. Får ikke eventuelt positivt resultat – villig til å dele. Større treghet i systemet - vanskelig implementering. Den enkelte driver sine selvstendighetsønsker. Problemer med å finne franchisetakere.

Hvordan velge en franchise? Man må vurdere følgende i kontakt med en potensiell franchisegiver: Sunn skepsis. Undersøke alle aspekter ved franchisen. Vurdere kostnadene i forhold til hva man får igjen. Levetiden til konsept/produkt. Kvaliteten på oppfølgingen. Kommunikasjonslinjene. Hvem er dine konkurrenter?

Grunnlaget for å utvikle franchise Man vurderer bedriftens interne ressurser og behov. Man trenger Et levedyktig forretningskonsept. Lokal tilstedeværelse. Identifiserbar og lærbar metode. Varemerke.

Vurdering av konsept ved franchising Man må vurdere følgende: Troverdighet Unikhet Salgbarhet Lærbarhet Overførbar Systembar Økonomisk overkommelig Lønnsomhet i konseptet

Hva bidrar franchise- systemet med? Salgsvolum Metoder for å oppnå salgsvolum. Varekostnader Stordriftsavtaler, konsentrasjon om fast sortiment. Bruttofortjeneste/dekningsbidrag Metoder for måling og sammenlikning. Driftskostnader Etablerte metoder for planlegging og kontroll. Franchiseavgift Den løpende avgift. Overskudd. Lønnsomhet for å sikre franchisesystemets videre drift.