Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Strategi og handlingsplan
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
NHOs forskningspolitiske konferanse Berit Svendsen Direktør for Fixed i Telenor Nordic.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Hvorfor regionale møter?
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samarbeid som løfter alle
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Kreative og kulturbaserte næringer
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Fritidsbolig - status Status og måloppnåelse
Regional næringsplan Regional formannskapskonferanse 2019.
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til nummer

Idrettsbasert næringsliv • Hvorfor: utnytte den posisjonen og det utgangspunktet regionen har innen idrett til å skape arbeidsplasser og verdier • Mål: Gjøre Lillehammerregionen kjent for sitt idrettsbaserte næringsliv 1 Etablere en idrettsinkubator med internasjonal anerkjennelse 2 Etablere et strategisk og langsiktig samarbeid med regioner i andre land 3 Etablere et ARENA-program for sportsutstyrsprodusenter i Norge 4 Etablere Lillehammer Olympic Legacy Center 5 Etablere en merkevareprofil for en overgripende satsing på idrettsbasert næringsliv SMS: – Twitter: #lhmr2024

Film-, TV- og spillproduksjon • Hvorfor: Innen kulturfeltet er Film-, TV- og spillproduksjon blant områdene som har størst interesse også i et næringsperspektiv • Mål: Lillehammer-regionen skal, gjennom samarbeid med aktører regionalt, nasjonalt og internasjonalt, bli en enda mer attraktiv og komplett region innen film og TV og interaktive medier. 1 Videreutvikle dagens produksjonsmiljø for å sikre en bredde i kompetanse og produksjoner 2 Videreutvikle arbeidet med dramaproduksjoner for barn og unge 3 Filmbransje og spillbransje utvikling prosjekter for interaktive medier i samarbeid med og næringsliv, kulturinstitusjoner, skoleverket mv. 4 Filmbransje og spillbransje skal utvikle interaktive prosjekter i samarbeid med og næringsliv, kulturinstitusjoner, skoleverket mv. SMS: – Twitter: #lhmr2024

Reiseliv og opplevelser • Hvorfor: Dette er en av de største verdiskaperne i vår region og en næring med ytterligere potensiale for vekst både nasjonalt og internasjonalt. Et av de områdene der vi har kommet lengst ift å arbeide med utgangpunkt i klyngetankegang og triple helix. • Mål: Øke den regionale verdiskapingen fra reiseliv og opplevelsesnæringen gjennom helhetlig, langsiktig og målrettet arbeid med å utvikle Lillehammer som Europas mest komplette region for opplevelser og vintersport. 1 «Familieeventyret Lillehammer» - Norges beste helårs reisemål for barnefamilier 2 Utvikle idrettsturisme i verdensklasse 3 Styrke arrangementenes verdiskaping 4 «Into Norway» - Internasjonale rundreiser sommerstid 5 Øke den regionale verdiskapingen fra fritidsboligene SMS: – Twitter: #lhmr2024

IKT • Hvorfor: Det er identifisert omtrent 750 arbeidsplasser innen IKT i regionen, og med Cyberforsvaret som spydspiss har regionen alle muligheter for å få til en betydelig vekstnæring i IKT • Mål: 2000 arbeidsplasser i 2024 (fra dagens 750) 1 Styrke Cyberforsvaret som internasjonal kompetanseorganisasjon og regional arbeidsgiver 2 Øke antallet offentlige IKT-arbeidsplasser i regionen 3 Tilrettelegge for å tiltrekke flere private IKT-arbeidsplasser 4 Skape organisk vekst i nyetablerte og eksisterende bedrifter 5 Opprettelse av nasjonal CSIRT for kommunal sektor SMS: – Twitter: #lhmr2024

Råvareforedlingssektoren • Hvorfor: Regionen har tross flere sterke innovative videreforedlere, et potensial for mer. • Mål: Lillehammer-regionen skal kunne være ledende gjennom verdiskaping gjennom råvarevidereforedling. 1 Hvordan opplever videreforedlerne at vi møter deres behov i dag? 2 Hvordan kan regionen legge til rette for at videreforedlerne skal kunne vokse fremover? 3 Hvordan kan eksistensen av dagens virksomheter i regionen brukes til å tiltrekke seg nye? 4 Hvordan kan vi stimulere til sterke produksjonsmiljøer som i større grad av interaksjon mellom virksomhetene? 5 Hvordan kan det stimuleres til større grad av etableringer gjennom spin-off fra eksisterende foredlingsindustri? SMS: – Twitter: #lhmr2024

Triple helix – trekantsamarbeid • Hvorfor: Offentlig sektor, næringsliv og FoU-sektoren samarbeider og forsterker hverandre • Mål: Etablere en stabil arena for diskusjone, som gir minst ett igangsatt trekantsamarbeid av betydning hvert år Innovasjon i offentlig sektor et svært viktig nasjonalt tema Lillehammer kommune har uttrykt ambisjoner om slikt samarbeid Høyskolene i Gjøvik og Lillehammer landsledende Etablert samarbeid med HiG, HiL og Sintef Raufoss Manufacturing Relevant for IKT bedriftsnettverket Pågående eksempel – innovasjon i offentlig sektor SMS: – Twitter: #lhmr2024

Regionmarkedsføring – bo, etablere og studere • Hvorfor: Lillehammerregionen er en attraktiv region, men vi gjør svært lite profileringsarbeid som region for å tiltrekke oss nye innbyggere • Mål: Lillehammerregionen skal være blant Norges mest attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner. 1 Gjøre det enkelt å flytte hit 2 Skape en stolthet hos regionens ungdommer og gi dem tilbakeflyttingslyst 3 Utnytte tilflytningspotensialet i studentmassen 4 Styrke eksternt omdømme og skape intern stolthet 5 Felles profileringsplattform og markedsføring SMS: – Twitter: #lhmr2024

Næringsarealstrategi • Hvorfor: Oppfylle bedrifters arealbehov vesentlig både for å tiltrekke seg nye og muliggjøre vekst for eksisterende. • Mål: Lillehammer-regionen skal kunne møte arealbehovet til enhver type bedrift og miljøer av bedrifter. 1 Er dokumentasjonen over eksisterende tilgjengelig samlet næringsareal god nok? 2 Hvordan møter dagens regulerte areal det antatte fremtidige behovet både for næringsareal og for samferdselsareal? 3 Hvordan legge grunnlaget for en helhetlig næringsarealstrategi i regionen? 4 Hvordan kan regionen bli dyktigere på å bruk arealelementet som en del av totalpakken for å stimulere til vekst samt sikre seg nye virksomheter? 5 Hvordan kan regionen bruke arealstrategien mer aktivt fremover som et konkurransefortrinn ift andre regioner? SMS: – Twitter: #lhmr2024

Veiledningsapparatet • Hvorfor: Et riktig organisert næringsveiledningsapparat funksjonelt og institusjonelt, kan gjøre en stor forskjell. • Mål: Lillehammer-regionen skal ha et næringsveiledningsapparat som kan være et effektivt virkemiddel for å stimulere til etableringer og vekst i eksisterende virksomheter. 1 Hvordan opplever etablerere at vi møter deres behov i dag? 2 Hvordan sikrer vi oss at veiledningsapparatet har et sterk fokus ikke bare mot nyetableringer, men også mot vekst i eksisterende virksomheter? 3 Hvordan stimulerer vi veiledningsapparatet til å være utadrettede og offensive? 4 Hvordan kan veiledningsapparatet forenkels til å komme nærmere ”én dør”-strategien? 5 Hvordan kan veiledningsapparatet i større grad inngå som en god samkjørt del av totalpakken for å gjøre Lillehammer-regionen næringsattraktiv?

Spørsmål eller kommentarer underveis:  Twitter: #lhmr2024  SMS: til nummer