Berit Johnsrud May Elin Solheim, Hilde Vrangssagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Årshjul Abildsø skole FAU
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Prosesstyring som styringsverktøy
Pedagogisk analyse.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
En lærende organisasjon?
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
eksempler på HMS-faktorer:
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Styringsprinsipper Styringssystem
Organisering og arbeidet i kommunene
Samarbeid mellom skole og hjem
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Lokal arbeidstidsavtale
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OU-prosess utdanningsavdelinga
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Den gode skoleeier I Nes.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
12. mai 2016 Allmøte USIT.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Organisasjonskart Oppdatert Rådmann Bernhard Caspari
Skolebasert kompetanseutvikling
Internkontroll Pilotnettverk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Styringssystem for oppvekst Hvordan kan et styringssystem gjøre oss bedre? Berit Johnsrud May Elin Solheim, Hilde Vrangssagen Hanne Stolt Wang, Britt-Marie Paulsson Anne Regi Ring Tom Solås Lars Gillund Tove Hendnes

Arbeidsgruppas mandat Definering av styringsmål og indikatorer for oppvekst – hva skal være felles? Hvem skal sette resultatkravene? Felles eller lokalt? Hvordan foregår planlegging etter at styringsmål er vedtatt? Hvem involveres og på hvilken måte? Hvordan foregår oppfølging på ulike nivåer? Hva skal være likt og kan være individuelt? Hvilke møtearenaer? Roller og ansvar ift. styringssystemet (politikk, administrasjon, enhetsledelse, teamleder mv) Avklaring av hva slags rapporteringsresultater vi trenger for å kunne drive forbedringsarbeid Avklare hvordan skal rektorer/styrer/teamledere følge opp lærere/pedagoger. (metodikk, frekvens mv) Verktøy for oppfølging. Beskrive årshjul (Når skal det avklares forventninger, planlegges, veiledes, utfordre ut fra resultater/praksisobservasjon?) Hvordan kan dette hjelpe til med å effektivisere hverdagen? Implementeringsplan for styringssystemet (= lokal forankring) 

Hva er et styringssystem? Styringssystemet skal beskrive den totale prosessen med å fastsette mål og resultatkrav, planlegge hvordan disse skal nås, samt løpende rapportering av resultater, analyse av disse og utforming av og iverksetting av korrigerende tiltak. Årshjul: Årlig gjentakende prosesser for planlegging, gjennomføring og oppfølging skal legges inn i årshjulet.

Elementene i styringssystemet. Tre prosesser som griper inn i hverandre Fastsette mål og resultatkrav Planlegge hvordan disse skal nås Rapportering av resultater, analyse av disse og iverksetting av korrigerende tiltak

Årshjulet målformulering planlegging evaluering gjennomføring Operasjonalisering Rapportering planlegging evaluering Innhenting av resultatdata Velge tiltak gjennomføring

Nivåene i styringssystemet. Visjon og strategiske mål Kommunestyret Kommunalsjef Styring og ledelse Rapportering utvikling og forbedring Enhetsleder Målformulering Teamleder Medarbeider Evaluering Planlegging Gjennomføring Daglig handling

Styringssystemet for Kongsvinger kommune. Styringssystemet for oppvekst Kommuneplan Kommunedelplan for oppvekst Læringspolitisk strategi Budsjett og økonomiplan

Styringssystemet i Kongsvinger kommune Balansert målstyring Styringskort Dialogmodell

Hvordan kan styringssystemet gjøre oss bedre?

Vurdering/evaluering: Oppsummering av gruppearbeid Langeland skole 2. januar Hva ønsker vi av våre ledere? Vurdering/evaluering: Sette av tid til evaluering/oppfølging Gi direkte, tøffe, konstruktive tilbakemeldinger Følge oss opp individuelt Personlig veiledning og oppfølging Forstå hvilke utfordringer som finnes i klassene Ha bedre kunnskap om klasser og grupper Pedagogisk ledelse: Vi trenger èn pedagogisk leder (ikke flere) Prioritering Systematisere virksomheten Være en klar pedagogisk leder Felles plattform Prioritere bort oppgaver Tydelighet Prioritere fokusområder I planarbeidet vårt, gå tydeligere inn på hvordan framfor hva.

Hva kan styringssystemet hjelpe oss med? Felles plattform Tydeliggjøring av mål. Prioritere. Systematisere Ikke bare jobbe med hva, men også hvordan. Rutiner for evaluering og oppfølging Rolleavklaring Ansvarliggjøring

Rolleavklaring og ansvarliggjøring Ledelsen bør ta ansvar for og handle slik at klasserommet gir læreren optimal mulighet til å utøve god undervisning og tilpasset opplæring. Ledelsen bør kanalisere elevkonflikter vekk fra klasserommet Ledelsen bør sørge for at vi har egnet materiell/utstyr som er funksjonelt/kreves i de ulike fagene Ha bedre struktur ved planlagt fravær Sørge for konkretiseringsmateriell, fengende for elevene og inspirerende for lærerne Lage ferdige årsplaner Se og løse hverdagens utfordringer Være tilstede.

Rådmannens forventning til resultatet av omstillingsarbeidet. ”tiltak som skal bidra til å møte Kongsvinger kommunes utfordringer knyttet til overforbruk, dårlig resultatoppnåelse, manglende samhandling, uklare roller og ansvar, manglende standardisering og utydelige mål både på overordnet nivå og i forhold til den enkelte brukere”

Styringssystem Kvalitetsutvikling

Hva er kvalitet i opplæring? NOU 2002:10 Førsteklasses fra førsteklasse. Resultatkvalitet: Hva har barnehagebarna/elevene lært? Resultater knyttet til målene i planene. Prosesskvalitet: Kvaliteten på virksomhetens indre aktiviteter, selve arbeidet med opplæringen. Strukturkvalitet: Kvaliteten på virksomhetens ytre forutsetninger. nn

Systemisk kvalitetsarbeid. Bedre læringsresultater Knut Roald 17 Systemisk kvalitetsarbeid. Bedre læringsresultater Knut Roald 17.august 2012 Kvalitet kan ikke forstås som en enkel årsak – virkning sammenheng. (Forvaltningslogikk) Kvalitet skapes gjennom forståelse, kommunikasjon, relasjoner og samspill på alle nivåer. Innhenting av data er ikke kvalitetsarbeid – det er det man gjør med dem i etterkant. Vi må jobbe med både kvantitative og kvalitative kvalitetsvurderingsspørsmål Vi må gå fra erfaring og informasjon til kunnskap, innsikt og ny handling. Skape samhandlingsarenaer. Ansvarliggjøring av alle deltakere i systemet. Å utvikle en lærende organisasjon, en organisasjon som utvikler ny kunnskap som brukes i kvalitetsarbeidet.

Arbeidsgruppas forslag: Styringskortet for oppvekst – skal være styringskort for alle enhetene Målene i styringskortet skal være operasjonaliseringer av det overordnede målet. Målene i styringskortet skal være slik utformet at vi kan beskrive resultatkvaliteten for de enkelte brukerne og for KK. Vi må finne indikatorer som alle enhetene kan rapportere på. Vi må også tenke at høy måloppnåelse er et resultat av høy kvalitet i alle ledd.

DIALOG SAMARBEID leder Ledergruppa MEDVIRKNING ANSVARLIGGJØRING STYRINGSSYSTEM FOR OPPVEKST I KONGSVINGER 2013 Andre del: PLANLEGGE HVORDAN MÅLENE SKAL NÅS Velge strategier og tiltak DIALOG SAMARBEID leder Ledergruppa kommunalsjef enhetsleder teamleder barnehage b-skole u-skole BUE MEDVIRKNING pedagog ANSVARLIGGJØRING KOMPETANSEBYGGING

Hvordan skal planlegging foregå? Top-down planlegging skaper lite engasjement Bottom-up planlegging skaper fragmentering Planene skal skapes i midten. De som skal gjøre jobben skal forplikte seg på målene og velge tiltakene, for deretter å være ansvarlige for resultatet. Michael Fullan – Oslo april 2013 Modell for planlegging: Kunnskapsinnhenting Pedagogisk analyse av funnene (systemperspektiv, aktørperspektiv, individperspektiv) Valg av strategier og tiltak Evalueringsplan Thomas Nordahl

- det er det man gjør med dem i etterkant. Knut Roald STYRINGSSYSTEM FOR OPPVEKST I KONGSVINGER 2013 Tredje del: RAPPORTERING AV RESULTATER, ANALYSE AV DISSE OG IVERKSETTING AV KORRIGERENDE TILTAK Avklaring av hva slags rapporteringsresultater vi trenger for å kunne drive forbedringsarbeid Avklare hvordan skal rektorer/styrer/teamledere følge opp lærere/pedagoger. (metodikk, frekvens mv) Verktøy for oppfølging. Innhenting av data er ikke kvalitetsarbeid - det er det man gjør med dem i etterkant. Knut Roald Økt byråkratisering og rapportering er den største trusselen mot den skandinaviske modellen med aktive, ansvarlige ansatte. Stefan Tängblad om medarbeiderskap.

Styringssystem for oppvekst Struktur Rutiner Verktøy ”The Skinny” Lærende organisasjon.