NBBLs framtidsprosjekt 2030 14. januar 2009 Håndverkeren, Oslo Boliger for ungdom: Hva kan og bør kommunene gjøre? Berit Nordahl Norsk Institutt for by.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Boligmarkedet: Nedkjøling i hett marked?
Advertisements

Kommunale boliger i Norge: En forsømt sektor i boligeierlandet?
FELLESORGANISASJONEN GJENINNFØR SOSIAL BOLIGPOLITIKK Innledning på Trondheimskonferansen 2013 v/konstituert forbundsleder Mimmi Kvisvik, FO.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
NBBLs Framtidsprosjekt 2030 Boligkonferanse Trenger vi en ny boligpolitikk? 14. januar 2009.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
25. jun Presentasjon Den boligøkonomiske situasjon og aktuelle boligpolitiske tiltak Velferdskonferansen 2012 Tore Johannesen, Avdelingsdirektør.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Norsk boligpolitikk : Markedets seier, boligpolitkkens fall eller sosialdemokratisk pragmatisme? Velferdskonferansen 2012 Parallellseminar C2:
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Oslo kommune Bydel Grorud
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Aktørenes roller i planprosessene
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Omtanke solidaritet samhold Ungdom 1 Fagforbundet Oslo Ungdom Ungdomskonferanse 2009 Boligpolitikken som forsvant… Men trenger vi en ny? Linn Hemmingsen.
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Befolkningsutvikling Lierne Innovativt næringsliv i vekst Mange nyetableringer Pessimisme snudd til optimisme.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Boligbygging i Hamarøy
Oslo kommunes erfaring med tilvisningsavtaler
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Markedsrapport November 2017
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Bærekraftig boligbygging
Viseadm. dir. Bård Øistensen
Boligsosialt utviklingsprogram
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Boliger som forutsetning for tilflytting og varig bosetting
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

NBBLs framtidsprosjekt januar 2009 Håndverkeren, Oslo Boliger for ungdom: Hva kan og bør kommunene gjøre? Berit Nordahl Norsk Institutt for by og regionforskning (NIBR) Avdeling for boligforskning og miljørettet planforskning

1. Bakteppe: En ekstremt markedsbasert boligpolitikk •Deregulert boligmarked, kredittmarked og utleiesektor •Få kommunale utleieboliger og begrenset privat utleiemarked •Svært få kommunale tomteselskaper – private skaffet byggegrunn •Private foreslår utbyggingsprosjekter, kommunen har plikt til å behandle dem •Byfornyelse skjer i hovedsak i privat regi Våre boligpolitiske utfordringer •Regional ubalanse mellom boligmarkedene •..med høye boligpriser i områder med vekst og utbyggingspress •Kvalitetsutfordringer i nybyggingen •Boligmarked med selvforsterkende mekanismer – høye topper og dype daler •Betydelig potensial for at vanskeligstilte faller utenfor boligpolitiske ordninger … rammer unge ekstra hardt: •Vanskeliggjør mobilitet •Ungdom søker til byene – der er prisene høyest •Mange eksempler på at ungdomsbolig- konsepter innvilges lavere kvalitetskrav •Mange unge kjøper i oppadgående marked – hvor mange har beregnet inntektsfrafall og rentestigning?

Boligpolitikkens bein – kommunenes handlingsrom er begrenset •Selveierpolitikk –skattepolitikk –Avgiftspolitikk •Lovreguleringer –selveie og sameie, leiesektoren •Selektive virkemidler for lavinntektsgrupper –Tilskudd til etablering av kommunalt disponerte boliger –Tilskudd til kjøp av boliger –Statlig og kommunal støtte til boutgifter •Planlegging og regulering (utbyggingskontroll) –Legge til rette for nybygging –Implementere kvalitetsstandarder ivaretas Eiendomsskatt Boplikt Bruk av Boligtilskuddet Bruk av startlån Kommunal Bostøtte Leienivået i kommunale boliger Kommunale målsettinger Avklare arealbruk Kapasitet i saksbehandling av innsendte Planer Tomtepolitikk

Boligpolitikk for unge – 3 grep: 1: Risiko-reduksjon Ordninger for å få unge inn på eiemarkedet må ledsages av tiltak for å redusere risiko for den enkelte 2: Utvid alternativene til eiemarkedet Større utleiemarked og flere studentboliger 3: Ungdom tenker alternativt - ungdomsvennlig utbyggingspolitikk Styring gjennom reguleringsbestemmelser og arealpolitikk – utbyggingspolitikk for bredde og mangfold

Ungdom kjøper når markedet går opp! ”Kjøp og få med gevinsten i pris- stigningen”. Utflating: Innelåsning, tap Boligmarkedets turbulens og risikoreduksjon: Prisveksten har lagt kraftig press på kommunene mht å få tilstrekkelig nybygging. Hindre spekulasjon, hindre risikofylte prosjekter og risikofylte handlinger

Press på kommunene for å bygge nok To eksempel - kommuner – nybygging for å holde ”trøkket” Hva skjer med prisene i disse områdene dersom nybyggingen stopper opp lenge? Risikoavlastning for ønskede prosjekter

Eksperter frykter boligmangel Tidenes befolkningsvekst kombinert med stopp i boligbyggingen i Oslo kan presse boligprisene kraftig til værs. Oslo-folk som ønsker å etablere seg kan bli tvunget ut av byen. Aftenposten 12 jan 2009: Rekordstor befolkningsvekst Samtidig har boligbyggingen stoppet kraftig opp. Fortsetter befolkningsveksten, samtidig som etterspørselen tar seg opp, vil ikke boligbyggerne ha kapasitet til å bygge nok boliger, fastslår Audun Lågøyr, direktør i byggenæringens landsforening. Boligekspertene frykter scenariet fordi plutselig skyhøye priser nok en gang vil gå ut over de svakeste på boligmarkedet, unge som ønsker å etablere seg.

Startlån viktig virkemiddel for å få flere unge inn på eiemarkedet Eksempel: Startlån i Oslo og Stavanger Beløp de siste 4 år Oppadgående marked: flere unge inn! Stagnert marked: innelåsing og tap? Må brukes med varsomhet i turbulente markeder

Når markedet stiger til himmels: Tiltak for å forhindre de høyeste toppene Mer sammensatt kredittvurdering, mer aktiv bruk av frarådningsplikten, forsiktig med startlån Bedre forbrukerinformasjon Forhindre spekulasjon i ”kjøp på prospekt” Når markedet flater ut: Tiltak for å forhindre de dypeste dalene Gjeldsordning mot tvangssalg, styrking av sameier og borettslag der andelshavere har betalingsvansker Forhindre stopp i boligtransaksjoner Forhindre stopp i nybyggingen i pressområder – støtte ønskede nybyggingsprosjekter Elementer i en politikk for å redusere risiko (1. grep)

Utvid alternativene til eiemarkedet: Større utleiemarked og flere studentboliger (2. grep) Få virkemidler i dag: Boligtilskudd: Bruk av boligtilskuddet for å bygge boliger øremerket for ungdom Ungbo: bolig med tilbehør (øremerket ut fra alder og vanskeligheter med samfunnsdeltakelse). Et viktig, men smalt tilbud Utleieboliger for unge - øremerket sektor i et smalt og trangt eiemarked.

Eksempel: Oslos leiemarked er begrenset tilbud, Marginalt i forhold til unge

Eksempel Stavanger har også liten Utleiesektor, som er lite tilgjengelig for unge

Elementer i en politikk for å øke utleietilbudet (grep 2) •Samskipnadene og kommunene har felles interesse: – jo flere studentboliger jo mindre press på det generelle utleiemarkedet og på kommunens egne utleieboliger •Utleieboliger øremerket for ungdom: viser seg vanskelig å realisere – forvaltningen kompliserer og fordyrer – •Kommuner søker etter nye modeller: Nye modeller for forvaltning av utleieboliger forungdom: Boligbyggelagene forventes å være interessert i å delta i dette! Boligbyggelagene har vært tilbakeholdne. Nye modeller for kombinasjon av leie og eie

Ungdomsvennlig utbyggingspolitikk (3. grep) Utbyggingspolitikk: - hvordan kommunene bruker autoriteten som plan- og bygningsloven gir dem - hvordan de arbeider med tomteforsyning. Kommunene har ambisiøse målsettinger, men svært få virkemidler: Tilstrekkelig nybygging Nybygging gjennom fortetting Kvalitetskrav til byggene Kvalitetskrav i uteområdene og forbindelse til omkringliggende områder Service og tjenester i nye områder ”Sosiale kvaliteter” – variert befolkningssammensetning, aktive og attraktive nærmiljø Hvordan bruke reguleringsautoriteten og en aktiv tomte- politikk så ambisiøse målsettinger realiseres?

Det pågår et nitidig planarbeid og organisasjonsutviklingsarbeid i mange kommuner som vil kunne ha betydning for en ”ungdomsvennig utbyggingspolitikk”. Kommunene søker etter optimale overordende planer – både mht innhold og form Kommunene søker etter forutsigbare reguleringsprosesser Samordning av kommunen – god organisering av prosessen Samordning med regionale myndigheter Dialoger fagadministrasjon - politikerne

Kommunene søker også sin rolle i tomteforsyningen – vi ser et mangfold i perspektiver og tilnærming 1.Full kontroll: Planmyndighetene tar opp konkurransen med utbyggere og kjøper grunn: fasiliteter og avhender til byggefirma. 2.Full tilbaketrekking: Planmyndighetene trekker seg tilbake, formulerer sine forutsetninger og lar markedet ordne opp 3.Aktiv tilrettelegger; Planmyndighetene kombinerer det å sette forutsetninger med kontakt og oppfølging med utbyggere Framtidens ”urbane” utbyggingspolitikk har kommunen som kompetent tilrettelegger og forutsigbar men kravstor forhandlingspart til private utbyggere

Utbyggingspolitikk for ungdom handler også om å være aktiv tilrettelegger for alternative livsstiler og boformer: Utradisjonelle boformer - ny giv i pendlerkommunene : –Kan stedsutvikling, lokal kultur, optimal service etc bidra til å snu flyttestrømmer? –”e-fringe” gjør alternative boformer og fjernarbeid pendling mer attraktivt? ”Spredt bosettingsprosjektet” gir inntakt til å studere om stedsutvikling ”nytter” Framtidens ”rurale” utbyggingspolitikk gir rom for utradisjonelle boformer og alternative livsstiler

Utbyggingspolitikk som gir rom for nye initiativ?

Kan en ungdomsvennlig utbyggingspolitikk, som åpner for større mangfold i livsstiler, påvirke flyttemønstrene?

Oppsummering – 3 grep i framtidens boligpolitikk for ungdom 1: Større bevissthet om risiko og aktiv risikoreduksjon gagner ungdom! ta av topper og daler i boligmarkedet! Oppgangstider: Restriktiv kredittvurdering, redusere spekulasjon, kreve kvalitet Stagnasjon: Risikoavlastning i nye prosjekter, få bankvesenet til å fungere! Startlån – nyttig redskap som må brukes med forsiktighet, særlig ved stagnasjon 2: Utvid alternativene til eiemarkedet - større utleiesektor gagner ungdom! Allianse mellom kommune og samskipnad: flere studentboliger gagner også ikke- studerende Kommunene må utvikle gode modeller for forvaltning av utleieboliger for ungdom og kombinasjoner av leie og kjøp 3: Ungdomsvennlig utbyggingspolitikk – jo klarere kommunene samarbeider med private og profesjonelle utbyggere og jo bedre de er på egen rolle som myndighet, jo mer ungdomsvennlig vil utbyggingspolitikk får vi! I byene: Strategisk tomtepolitikk og aktiv tilretteleggende - gir god forhandlingsposisjon vis-à-vis markedsaktørene. I pendlerkommuner: bruk planautoriteten til en utbyggingspolitikk for varierte livsstiler og boformer