Spill for eldre med tidlig demens Prosjekt i Drammensbiblioteket Lena Hillestad Hamar 09.02.2012
Kan vi få litt mer action? Kan eldre spille dataspill? Vil eldre spille dataspill? Hvilken type dataspill? Teknisk utstyr? Omgivelser? Tilrettelegging? Evaluering?
Drammensbiblioteket - bakgrunn Pionerbibliotek; dataspill for barn og unge Biblioteket lavterskeltilbud, ikke stigmatiserende Møteplass på tvers av generasjoner Kompetansesenter Prosjektmidler fra Nasjonalbiblioteket Samarbeidspartnere: Villa Fredrikke, Mektron AS, Papirbredden Innovasjon, Høyskolen i Buskerud, Kulturoasen. Drammen kommune v/Drammensbiblioteket prosjekteier
Antall tilfeller av demens i Norge Antall tilfeller av demens er under 1% for personer under 70 mens over 40% for personer over 90 år. Kilde: «Glemsk, men ikke glemt! - Sosial og Helsedept.2007 Fremskrivninger basert så SSB's befolkningsdata
Hva gjorde vi? Bruk av Kinect Villa Fredrikke – arena for spilltesting Fokus på aktivitet og gode opplevelser Fra skepsis til spilleglede Tilrettelegging for gruppen «Nå må vi få litt action her!» Evaluering
Gode spill: Bowling og boksing Arbeidet med å finne de riktige spillene for gruppen. Å finne balansen mellom å overvurdere og undervurdere. Finne spill med «lite nok» effekter. Spill er utarbeidet for å gi spilleren lyst til å fortsette. For demente er det en utfordring å overstimulere.
Erfaringer så langt Kontaktskapende Spill blir en ramme for den viktige samtalen. Kanskje gjør gode prestasjoner i spill det enklere å tilstå svakheter på andre områder Positivt og engasjerende, fysisk og mentalt Tirsdagsbowling – et krav Videreføres Overføringsverdi til andre grupper Mange vegrer seg for å snakke om sykdommen sin. Vi ser at gjestene åpner seg for hverandre under spillet. I pausen deles opplevelsen av å glemme.
Hvorfor? Demensplan 2015 Kultur er næromsorg Samhandlingsreformen Vanskelig sykdom –» pårørendesykdom» Deprimerte eldre Eldre vil også spille Bibliotekenes samfunnsoppdrag
En verden av digitale muligheter! Å holde hjernen i aktivitet, for eksempel ved å lese eller løse kryssord, kan hjelpe mot utvikling av demens i høy alder [8], mental stimulering gjennom hele livet kan motvirke utviklingen av Alzheimers sykdom [9] I de siste årene har det vært en satsing på å etablere sansehager. Sansehager kan gi opplevelse av gjenkjenning, i tillegg til bevegelse i rom. Gjenkjenning kan gi følelse av mestring og dermed et bedre selvbilde [5] , Erfaringer har vist at sanseopplevelser (sansestimulering) i en tilrettelagt hage kan bringe fram minner og bidra til at demensrammede kan uttrykke seg bedre både verbalt og følelsesmessig [6].