Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Advertisements

Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Barn og unges rett til deltakelse
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Prosessuell Materiell Personell
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
1 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007 Valgkonferanse Hell Marianne Riise, KRD.
Advokat Øyvind Renslo, KS
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Demokrati som styreform
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kommunen og Fylkeskommunen
Kapittel 7 Demokrati.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
VALG.
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati Forelesning i DRI2001, 22. august 2006

Demokratispørsmål i DRI2001 Demokrati  folkestyre; ”vi styrer oss selv” Flere perspektiver på demokrati: Folkevalgte organer på ulike nivå: Storting, fylkesting, kommunestyre Direkte medbestemmelse vs. representative organer Helhet (f.eks. partiprogrammer) vs. ”lobbyister” eller enkeltsaker Forholdet mellom folkevalgte organer og ”profesjonell administrasjon” Passivt ”stemmekveg”, aktive deltakere – plikter eller rettigheter? Et gjennomgående kjernespørsmål: Hvordan påvirker (ulike typer) bruk av IKT i politiske organer og i forvaltningen samfunnsutviklingen med hensyn til disse perspektivene? Vi tar ikke opp ”alt som har med demokrati å gjøre” (Ikke internasjonale politiske relasjoner, styreformspørsmål som monarki vs. republikk, ”tunge dilemmaer” som demokrati vs. rikets sikkerhet etc.)

Hovedpunkter av rettslig regulering Grunnloven: Maktfordeling og demokrati Folkevalgte organer (valgloven etc.) Andre spesifikke organisatoriske regler Rettslig regulering som forutsetning for demokrati: Myndigheters plikt til å ikke begrense borgernes deltakelse og meningsdannelse Myndigheters ”sørge for”-plikt – vern av den enkeltes muligheter for å delta og engasjere seg Er rettslig regulering av demokratiet i endring? Utvikling fra flest regler av type (I) i retning av flest av type (II)? Eller ”mer demokrati overalt” i lovgivningen?

Styreform og folkevalgte organer Grunnlovens maktfordelingsprinsipp (1814) Følger den politiske filosofen Montesquieus prinsipp om tredeling av makten; Lovgivende, utøvende og dømmende makt Kapittel C i grunnloven regulerer at den lovgivende makt i Norge skal bestå av et folkevalgt Storting (representativt system) C. Om Borgerret og den lovgivende Magt (§§ 49 - 85) Regulerer både hvem som kan stemme, og hvem som kan velges De som kan velges, har i prinsippet også plikt til å la seg velge Stemmerett for norske borgere (av begge kjønn) over 18 år Kvinner fikk stemmerett i 1913 Stemmerettsalderen var 25 år i 1814, i 1978 senket til 18 år

Folkevalgte organer (forts.) Stortinget er også underlagt annen rettslig regulering Stortingets egne (”selvpålagte”) regler Stortingets forretningsorden Stortingets bevilgningsreglement Reglement for åpne kontrollhøringer Konstitusjonell sedvanerett Særlig viktig er parlamentarismen, innført i 1884, regulerer forholdet mellom lovgivende og utøvende makt (regjering) Stortingets eksterne organer (kontroll med forvaltningen) Sivilombudsmannen, jf. Sivilombudsmannsloven (1962) Riksrevisjonen, jf. Riksrevisjonsloven (2004)

Folkevalgte organer (forts.) Fylkesting og kommunestyrer To separate nivåer, forskjellige samfunnsoppgaver Unntak for Oslo, eneste kommune som ikke hører til under et fylke Kommuneloven (1992) Rammeverk for organisering, gjelder både fylker og kommuner Sterkt prinsipielt skille mellom politikk og administrasjon (Kommunestyre, formannskap, ordfører etc. på den ene siden, ”rådmann” og andre fast ansatte på den andre siden) Innbyggerintiativ (ny § 39a, gyldig fra juli 2003): ”Kommunestyret eller fylkestinget plikter selv å ta stilling til et forslag som gjelder kommunens eller fylkeskommunens virksomhet, dersom minst 2 prosent av innbyggerne, alternativt 300 i kommunen eller 500 i fylket, står bak forslaget.”

Folkevalgte organer (forts.) Valgloven (2002) Felles rammeverk for Stortings-, fylkestings-, og kommunevalg Stemmeretten: Noe videre for fylkestingsvalg og kommunevalg enn for Stortingsvalg Også andre nordiske borgere, med relativt kort botid i kommunen og fylket For andre lands statsborgere med mer enn 3 års botid i kommunen og fylket Valgloven skal først og fremst sikre praktisk og betryggende gjennomføring av valgene

Rettslig regulering som forutsetning for demokrati (I) I hvilken grad myndigheter har plikt til å ikke begrense borgernes deltakelse og meningsdannelse Borgerne må ha mulighet til å bruke sine demokratiske rettigheter Ytringsfrihet, møtefrihet mv. Ytringsfrihet, Grunnlovens § 100 Ny formulering av paragrafen i 2004, bl.a.: "...Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse.” Menneskerettsloven (1999) Innlemmet EMK (den europeiske menneskerettskonvensjon) fra 1950 i norsk rett (også ”presumert overensstemmelse” før 1999) Møtefrihet, EMK art. 11, diskrimineringsforbud EMK art. 14, ytringsfrihet EMK art. 10.

Reguleringer (type I) forts. Noen bestemmelser om åpenhet i lovgivningen mv Offentlighetsloven (allmennhetens innsyn i dokumenter) Fortsatt ”den gamle” fra 1970 som gjelder, men Ny offentlighetslov vedtatt 19. mai i år (ikke trådt i kraft ennå) Formålsparagraf i ny lov: ”Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon. Grunnloven § 84:”Storthinget holdes for aabne Døre, og dets Forhandlinger kundgjøres ved Trykken, undtagen i de Tilfælde, hvor det modsatte besluttes ved Stemmeflerhed.” Regler om dokumentoffentlighet for Stortinget Saksbehandlingsregler i kommunale folkevalgte organer: kommuneloven kap. 6 (møteprinsippet, åpne møter mv) Kommunloven § 4: En plikt til å informere aktivt om kommunens virksomhet

Rettslig regulering som forutsetning for demokrati (II) Myndigheters ”sørge for”-plikt Regler som pålegger forvaltningen en aktiv plikt til å legge til rette for demokrati Rett til utdanning Universitets- og høyskoleloven (2005) § 3-8 (2), hovedregel om offentlige forelesninger Utdanningens innhold – demokratisk verdiforankring Barnehageloven (2005): ”Barnehagen skal (...) skape et godt grunnlag for barnas utvikling, livslange læring og aktive deltakelse i et demokratisk samfunn” Opplæringslova (1998): “Den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten” (§ 1-2)

Reguleringer (type II) forts. Hvor langt kan man strekke ”sørge for”-plikten? Sosial trygghet Trygdelovgivning og sosiallovgivning (rettigheter vs. behov) Vern mot oppsigelser i arbeidsforhold Vern om familie og hjem Et demokrati med like muligheter til deltakelse og påvirkning forutsetter (antakelig) en viss minstestandard i sosial trygghet Fattigdomsproblemet er også et demokratiproblem, men i hvor stor grad? Det er likevel sjelden spor i lovgivningen av at lover som skal gi sosial trygghet er begrunnet med ”mer demokrati” (”sørge for”-plikten er oftest av mer indirekte karakter) ”Hva som skal være det offentliges oppgaver” er et alltid aktuelt politisk spørsmål – svarene vil i stor grad finnes i til en hver tid gjeldende lover

Er rettslig regulering av demokratiet i endring? Fundamentale regler, om maktfordeling og representativt demokrati, har beveget seg relativt lite Man kan se en viss utvikling fra regler som ”hindrer myndighetene i å begrense” til regler som skal styrke mulighetene for deltakelse Kanskje fordi ”retten til å velge våre representanter til å styre oss” er så grunnfestet, større problemer å få folk til å ”gidde”?? Både aktiv deltakelse i demokratiet og tilslutning til demokratiet som verdigrunnlag har kommet oftere inn i formålsparagrafer Man kan (kanskje) si det slik at lovgiver har opplevd et større behov de senere år for å tydeliggjøre at formålet med mange nye lover er å styrke demokratiet Det kommer til uttrykk både som regler av ”type I” og av ”type II” (som jeg har kalt dem her…)