Jacob Aars, Uni Rokkansenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
NAV vs. samhandlingsreformen Bjørn Gudbjørgsrud,
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
En lærende organisasjon?
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”
NAV-evalueringen Modul 3 Lokal iverksetting Tone Alm Andreassen Arbeidsforskningsinstituttet, Fafo og Høyskolen i Vestfold.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
Viktige strategiske forskningstema, Stavanger kommune
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Larvik – der det gode liv lever!
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Ullensaker kommune Hvilke forventninger har kommunene til samarbeidet med NAV Akershus Innlegg for NAV Akershus 16. mars 2009 v/rådmann Arne Bruknapp.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås.
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
Framtidens ledelse i kommunene
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Dialogkonferanse – Smart Spesialisering på Østlandet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Framtidens ledelse i kommunene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.

SAMLING FOR KOORDINATORER
NAV ANDØY.
Utskrift av presentasjonen:

Jacob Aars, Uni Rokkansenteret Partnerskapet i NAV-kontorene, analyse av erfaringer og forutsetninger for videre-utvikling, basert på forskning fra NAV-evalueringen Jacob Aars, Uni Rokkansenteret

Opplegget Partnerskapet i reformen Erfaringer Veien videre Statlig vs. kommunalt perspektiv Veien videre

NAV-reformen – primært en forvaltningsreform Tro på organisasjon som virkemiddel Endret formell struktur  endret atferd Målene for reformen ble forsøkt nådd gjennom organisatoriske virkemidler

Reformens mål Flere i arbeid og aktivitet – færre på stønad og sosialhjelp En brukerrettet velferdsforvaltning En effektiv velferdsforvaltning

Brukervennlig?

Evig eies?

Bærende reformidé: Integrert forvaltning Det offentlige ett ansikt ut mot brukerne  Én dør Sektorisering definert som problem Organisatoriske siloer One-stop shops Sømløst tjenestetilbud Wicked issues Generalistkompetanse Partnerskap

Partnerskap som forvaltningsmodell Formålsorientert Formalisert Varig Integrasjon, men autonome parter Forhandlingsbasert Frivillig Jevnbyrdig

Partnerskapet i praksis Hvor gjennomtenkt? Partnerskapsbegrepet lansert i siste fase av reformutviklingen Viktig for reformens legitimitet Salgsargument overfor kommunene To eiere – to styringslinjer Ulike styringstradisjoner  stiavhengighet Høy grad av kompleksitet Ulike nivåer Ulike sektorer Forskjellige styringsprinsipper skal forenes Sektor vs. territorium Parallellstyring vs. samstyring Hvor jevnbyrdig? Hvor frivillig?

Statens perspektiv Partnerskapsbegrepet lite fremtredende i statlige styringsdokumenter Problematisk at 1/3 av partnerskapet ikke kan underlegges statlige styringsmål For stor variasjon Oppgaveportefølje Ønske om større standardisering Statlig ansatte opplever at de ikke har tilgang til informasjon fra kommunale behandlingssystemer Sterkere faglig styring av de statlige tjenestene Ønske om mer enhetlig ledelse Ikke alle brukere har sammensatte behov

Hvor aktive er kommunene som eiere?

Kommunens innflytelse over det lokale NAV-kontoret

Forholdet til staten

Oppsummert om erfaringer Relativt stor grad av tilfredshet med partnerskapet – tross alt Lokal tilpasningsevne fremheves som en styrke Økende gjensidig tillit For liten forutsigbarhet Integrasjon har vært vanskelig Generalistmodell, re-spesialisering og ny-spesialisering Ikke-frivillig partnerskap Ikke jevnbyrdighet Økende standardisering Ansvarsuklarhet For stor passivitet fra politisk ledelse i kommunene? Skapte partnerskapsbegrepet urealistiske forventninger?

Veien videre Separasjon, skilsmisse? Større kontorer? Splittelse i statlig og kommunal del Statliggjøring av sosialtjenesten Større kontorer? Sammenslåing Bredere lokalsamfunnsintegrasjon vs. tettere integrasjon mellom de to partnerne Voksende gjensidig tillit Partnerskapsmøter forsterker dialogen Betydningen av andre reformer Samhandlingsreformen Strukturreformen