Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Unimed 1 Status og framdriftsplan for Multisenterstudien av akuttpsykiatri (”MAP?”) Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Star Tour Ferievaner September 2009
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Design, evalueringsstudie 06/07
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
eksempel problemstilling
Aggression Replacement Training
Den tidsriktige epikrise
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
1 Virker medisinen? Kliniske prøvninger. Thore Egeland, Rikshospitalet og UiO.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Tolkning av kontraktsvilkår – sammenholding med bakgrunnsretten
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Barnevekstvekststudien 2015 på vår skole Fjerde datainnsamlingen av høyde, vekt og livvidde blant 3.klassinger.
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
PDSA-sirkel/småskalatest
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
I Dibrastan bor dubridene…
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
PDSA-sirkel/småskalatest
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
MET 8006 Statistikk Forelesning nr. 1 Kapittel 1: Oversikt
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Om leger og rus, ved Jan og Sigri
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder” På grunnlag av kvantitative og kvalitative data: Klientens vurdering av den terapeutiske alliansen og av terapiresultat oppleves av stor betydning for utfallet av terapi -> gode mål for evaluering terapeutisk relasjon

E T I K IDE HYPOTESE LITTERATUR METODEVALG DESIGN GODKJENNING AVD. / ETISK KOMITE / DATATILSYNET DATAINNSAMLING DATAANALYSE TOLKNING / DISKUSJON ANVENDELSE / PUBLIKASJON Fra: karlsen, staff et al. forskningshåndboken fra ide til publikasjon

EKS. PROSJEKTFORSLAG KOMPARATIV STUDIE INTERVENSJON: TRE BUPA’S MED AMBULANT: STAVANGER, OSLO OG TROMSØ: KONTROLL: TRE BUPA’S UTEN AMBULANT ……. BEREGN STØRRELSE UTVALG (POWER ANALYSIS) TRE MÅLINGER: FØR TERAPI (T-0), ETTER TRE MÅNEDER BEHANDLING (T-1), FOLLOW-UP, NI MÅNEDER ETTER T-0. BESKRIV AT DU VIL SAMMENLIGNE TERAPEUTISK RELASJON POLIKLINIKK VERSUS AMBULANT BESKRIV ETISKE BETRAKTNINGER

PROSJEKTFORLØP SØK OM TILLATELSE SØK OM PENGER UTFØR DATAINNSAMLING, BEARBEIDING, ANALYSER SKRIV(!) BRUK DET DU HAR LÆRT

LYKKE TIL!

Eksempel uventet funn: Ungdom bortforklarer mer og legger mer skylden på andre etter Aggression Replacement Training n=61 *) p<.05 (2-sided)

Lykke til!

Åsak-virkning (kausalitet): Kjennetegn Årsaker inntreffer før sine effekter Virussmitte  forkjølelse Årsaker kan påvirke sine effekter med ulik styrkegrad Svak: Stress øker sjansen for å bli forkjølet Sterk: Vindpust mot øyet  blunking Et fenomen kan ha flere årsaker (multideterminert) Virussmitte  30 % forkjølet Virussmitte + stress  50 % forkjølet

Sammenheng (korrelasjon) To forhold kan samvariere, uten at det er et kausalt forhold Eksempler: Vekt – skostørrelse Alder – inntekt Observasjon av vold – egen aggresjon Røyking – hjerteinfarkt

X Samvariasjon Egen aggresjon Korrelasjon Retningsproblemet Observasjon av TV-vold  egen aggresjon Retningsproblemet Observasjon av vold  egen aggresjon Egen aggresjon  observasjon av vold Tredjevariabelproblemet Egen aggresjon Observasjon av vold X

Ulemper jeg har opplevd med forskning konflikt med veileder sene kvelder litt ensomt i perioder lang vei refuserte artikkler killing my baby

Fordeler jeg har opplevd med forskning tenke sjæl møte folk som og tenker sjæl jobbmuligheter finne noe som ikke andre har funnet før og som er på tvers på hva en ville forvente

Forskningsmetoder Eksperimentell Ikke-eksperimentell Manipulerer variabler  kausalitet Ikke-eksperimentell Observerer variabler Beskrivende Korrelasjonell (samvariasjon mellom variabler)