En ripe i lakken? Arbeidet i Fagetisk råd og Ankeutvalget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner
Flytskjema Skadeerstatning PTSD WARFOG © Gjøre noe? NEIJA Skadet soldat Dette er en grov oversikt over den prosessen involvert.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
NTL Studentsamskipnadene 17 november 2011 Quality airport hotell, Gardermoen.
Omsorg for barn og permisjon
A RBEIDSMILJØUNDERSØKELSE FOR NRKJ S J OURNALISTLAG U TFØRT AV S YNOVATE T EMA : A RBEIDSFORHOLD OG JOURNALISTIKK.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Solidaransvar spørsmål og svar om solidaransvar Forslag til felles håndtering Når skal vi ta saker for nye medlemmer?
Det kommunale og det statlige barnevern
Rådet for etikk innen alternativ behandling 1.  Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere.
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
”Klubbens indre liv og vekst”
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Endringer i arbeidsmiljøloven
Viktige lover og regler
Pedagogisk utviklingsarbeid
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Barneverntjenesten ISK
Cafédialog – elevmedvirkning
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Avdeling for sosionomutdanning
Brukerforum voksenpsykiatri
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
IOGT - seminar om lokal aktivitet Roar Olsen. MÅL FOR SEMINARET MÅL: Få i gang lokale IOGT-tiltak som tillegg til ordinære møter DELMÅL: –Tiltak hvor.
Offentlighet og partsinnsyn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Universitetet i Tromsø
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Etikk i Haugesund Kommune
Nordisk seminar om rettshjelp, Reykjavik 5. september 2014 av advokat Magnhild Meringen.
innholdet i enkeltvedtak
«Lese og løse oppgaver»
Cafédialog – elevmedvirkning
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Tvisteløsning i Norge Ingeborg Flønes Direktør Forbrukerservice Forbrukerrådet.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Organisasjonskart Landsmøte (Hvert 3. år) Lokalavdelinger
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Evaluering av PK-nettverket
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Utskrift av presentasjonen:

En ripe i lakken? Arbeidet i Fagetisk råd og Ankeutvalget v/ Gisken Holst (FER) og Karen Hassel (AFEK)

Disposisjon Del 1: Del 2: Hvem er vi? Hva gjør vi? Erfaringer fra 2011 Tendenser i klagesakene Rådgivningstelefonen Uenigheter mellom FER og AFEK …og hvor enige bør vi være? Våre ambisjoner

Del 1 Hvem er vi? Hva gjør vi? Erfaringer fra 2011

Overordnede målsettinger Bidra til å sikre en høy standard på tjenester levert av norske psykologer som er medlemmer i NPF Saksbehandlingsorgan for klagesaker Bidra til refleksjon, bevisstgjøring og læring

Organisering av det fagetiske arbeidet i Norge NPF – Oslo Fagetisk råd (FER) – Bergen Ankeutvalget for fagetiske klagesaker (AFEK) – geografisk spredt Frivillig og idealistisk (minimale økonomiske incentiver) Nøytral og objektiv saksbehandling

Fagetisk råd FER har åtte medlemmer og i tillegg en sekretær Leder: 20% stilling Sekretær: Timelønnet Kompensasjon for tapt arbeidstid (privatpratiserende) Medlemmene: Betalt pr sak og telefonvakt Rådets arbeidsform Månedlige møter à 3,5 timer Årlig seminar Årlig møte mellom rådene i de nordiske land

Ankeutvalget AFEK har syv medlemmer inkl to vara Rådets arbeidsform Trådte i kraft fra 2005 Rekruttert fra ”seniormedlemmer” Ingen kompensasjon utover at reiseutgifter dekkes Rådets arbeidsform Møtehyppighet ut fra saksmengde, ca 2-3 ganger pr semester Møtene er nå utvidet fra to til tre timer

Den fagetiske ”prosessen” Klage Formaliteter OK? Nei Avslag Ja Konkludere uten kontradiksjon Åpne for kontradiksjon? Nei Ja Etterspørre redegjørelse fra psykologen Klager kommenterer redegjørelsen Sluttkommentar fra psykologen Klager NPF sentralstyret Konklusjon fra FER Psykolog

Noen endringer i reglementet Alle saker skal vurderes – ikke lenger anledning til å forkaste klagene (utover ved formalfeil) Åpnes for kontradiksjon, eller… Konkluderes uten kontradiksjon Alle ankesaker skal først tilbake til FER for ny vurdering, før sakene behandles i ankeutvalget

Antall saker i behandling – status pr 2011 Total Åpnet Rest 2010 12 7 Nye 2011 37 34 Anker, ny vurdering 8   Annet 3 Antall saker totalt 60

Status pr 2011 Enig Uenig Anker, orientering 2010 1 2 Total Org.psyk Terapi Sakkyndighetsarbeid Annet 2011 nye 37 3 4 24 6

Erfaringer i 2011 - FER ”Nytt” råd med bratt læringskurve Fem av åtte er nye medlemmer, inkl leder Forsinkelser i saksbehandling Ikke så rutinerte på saksbehandling Økende antall saker Tendens til mer omfattende dokumentasjon Status ved utgangen av 2011 Ajour med saksbehandling Tryggere på egne vurderinger Bedre prosess og rutiner

Erfaringer i 2011 - AFEK Noen av de samme erfaringene Nye medlemmer Noe lengre saksbehandlingstid Endringer i reglementet har ført til diskusjoner

Del 2 Tendenser i klagesakene Rådgivningstelefonen Uenigheter mellom FER og AFEK …og hvor enige bør vi være? Våre ambisjoner

Tendenser En klar overvekt av klager på sakkyndig arbeid, de fleste etter barneloven Bruk av advokat – først og fremst hos klager, men også eksempler på at psykologen benytter advokat Ofte omfattende dokumentasjon vedlagt disse sakene Tema: Uklart mandat Fremferd Stillingstaken Uenighet i saksfremstillingen

Rådgivningstelefonen Benyttes både av medlemmer og brukere av psykologens tjenester Mange ulike tema, men psykologens rolle som sakkyndig går også igjen her Egne dilemma Undring over kollegers praksis Ingen svar med to streker under – men en refleksjon rundt etiske tema

Våre ambisjoner Bidra til å utvikle psykologifeltet videre til beste for brukere og medlemmer, særlig gjennom arbeidet med fagetikk Komme med konkrete innspill til spesifikke utfordringsområder, f.eks psykologers arbeid med sakkyndigrapporter Videreutvikle det nordiske samarbeidet til felles beste

Til ettertanke… Når man får en ”ripe i lakken”… Å bli innklaget Når brudd foreligger

Klassiske (stress)reaksjoner Behovet for å forsvare seg ved å gå til motangrep Behovet for å forklare seg – og beklage Usikkerhet og handlingslammelse

En kilde til læring? Alle kan få en klage rettet mot seg – før eller siden Et ”sunt” system til profesjonens beste – ingen grunn til å bli sinte på oss… Alle må kunne stille seg spørsmålet: ”Hva kunne vært gjort annerledes?”