SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
De dårige følelsene. Veiene ut..
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Unge & Rus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
«BARNE-HJERNE-VERNET» Sunnfjord hotell
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
BARNA ER VÅR VIKTIGSTE KAPITAL FØRDE SMÅBARNDAGAR SMÅBARNDAGAR Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi, Bergen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Seniorforsker Dagfinn Moe
SOSIAL KAPITAL.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Trøndelag Trøndelag en liten region i Europa innb.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging Selvmord blant ungdom: Bridge, Goldstein & Brents oversikt (2006) Latha Nrugham Nasjonalt senter.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
STUDIESENTERET VEFSEN 16. SEPTEMBER 2014
STUDIESENTERET VEFSEN
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Daniel Stern`s Teori.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Hva skjer når hjernen svikter? Demens, psykiatri og atferd v/ Trine Dalen Bergersen psykologspesialist.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Hjelp til unge med rusproblemer
Find Fraud B4 it Finds You!
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
FAGDAG 5. APRIL RETRETTEN 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
NYTT FRA TENÅRINGSHJERNEN
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Invitasjon til Helt sjef!
«Eiermøte 25 august» Agder Energi Tom Nysted ae.no.
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING HVA SKJER INNE I EN TENÅRINGSHJERNE? NYTT OG NYTTIG FRA HJERNEFORSKNINGEN NYTT HÅP FOR DE HÅPLØSE HVA MED UTDANNINGSLØPET? Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi

”the second and last chance” TENÅRINGSHJERNEN ”the second and last chance”

HVA SKJER INNE I EN TENÅRINGSHJERNE? OVERPRODUKSJON AV NY HJERNEMASSE 16-21 ”THE SECOND AND LAST CHANCE” SAMTIDIG SKJER EN OMFATTENDE FJERNING AV UBRUKTE NETTVERK OG FORBINDELSER ”USE IT OR LOSE IT” DET VISSTE VI FRA FØR – HUBEL & WIESEL 1961 ”THERE IS A TREMENDOUS CAPACITY FOR CHANGE”

HVORDAN HAR VI FÅTT VITE? fMRI – NOBELPRISEN I FYSIKK 2003 PETER MANSFIELD & PAUL LAUTERBUR KOGNITIV NEVROVITENSKAP HOVEDSETER: NIMH & UCLA & HARVARD fMRI – functional Magnetic Resonance Imaging

”Vidunderlige nye tenåringshjerne” 5

Den uferdige tenåringshjernen Hjernen har en administrerende direktør som står for vurdering, bedømmelse, organisering, planlegging og innredning av arbeidsrommet forøvrig. Denne delen av hjernen, frontallappene, fortsetter å vokse og utvikle seg, på ulike måter, gjennom alle tenårene. Det er hjernens siste utviklingsprosjekt. Det innebærer at tenåringer, uavhengig om de er totalt overlegne på mange felter, ikke på forhånd har samme utviklet fornuft som voksne individer.

Forskerne ber om unnskyldning Fordi de har hatt tilgang på kunnskap som for lengst skulle ha ført til forbehold om tenåringshjernens langsomme utvikling. I dag har de lagt på Amerikas Høyesteretts bord en forskningsbasert appell om å heve alderen for dødsstraff til 20 år. De ber om unnskyldning fordi de kan ha deltatt i fremming av ungdomshat. Noen skylder på Piaget

Hvor gammelt er ungdomshatet? ”Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoriteter, har ingen respekt for eldre, prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lengre når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena i kors og terroriserer lærerne.” Socrates år 500 f.Kr.

HVORFOR TOK DET 2500 ÅR FØR VI SKJØNTE AT UNGDOMSHJERNEN IKKE VAR FERDIG? HAR BARNEPSYKOLOGENE NOE AV SKYLDEN? HAR DEN STERKE, MEN NØDVENDIGE, OPPMERKSOMHETEN PÅ TIDLIG UTVIKLING HINDRET OSS I Å SE AT DET KOMMER DAGER ETTER DISSE? VIL DAGENS NYE OPTIMISME BLI MØTT MED MOTSTAND? VI MÅ KUNNE KOMMUNISERE DET PÅ EN BALANSERT MÅTE

Hvor er det uferdige? SPESIELT GJELDER DET FRONTAL LAPPENE – DET VIL SI BEDØMMELSE OG RISIKOVURDERING DET VIL SI AT HJERNEN ER LETT FORFØRBAR I ULIKE SITUASJONER ALT DETTE ER UNDER OMBYGGING I TENÅRENE ”The teens have the power to determine the development of their own brain” Dr. Jay Giedd, National Institute of Mental Health US – Brain Mapping programme

Giedd NIMH Jay Giedd: “Those cells and connections that are used will survive and flourish. Those cells and connections that are not used will wither and die.”

De farlige tenårene De fleste blant forskerne som har arbeidet med å kartlegge utviklingen av tenåringshjernen over tid, har sendt sterke faresignal når det gjelder de forstyrrende effektene som ulike kjemiske stoffer de unge eksperimenterer med, narkotika og alkohol, kan ha for hjernens videre programmering, kombinert med lange perioder uten avanserte kognitive utfordringer.

Deborah Yurgelun-Todd I et berømt eksperiment viste professor Deborah Yurgelun-Todd ved Harvard University at vurderingen av avbildede, sjokkerte voksne ansiktsuttrykk, gikk forskjellige veier hos tenåringer, sammenlignet med voksne forsøkspersoner. ”While looking at adults with shocked faces, the teens mostly used amygdala, a small region that guides instinctual reactions, while the adults relied on the frontal cortex.”

LILLEHJERNEN – PERFEKSJONISTEN! MER FORMBAR AV ERFARINGER ENN ANDRE DELER AV HJERNEN TRODDE TIDLIGERE AT DEN FØRST OG FREMST VAR SENTRAL FOR MOTORISKE AKTIVITETER OG FINSTILLING AV DISSE HAR SAMME VIKTIG INNFLYTELSE PÅ KOGNITIVE FUNKSJONER – VIL HA TING SKIKKELIG

Store oppgaver for liten hjerne “The more complicated the activity, the more we call on cerebellum to help us solve the problem. And almost anything that one can think of as higher thought – mathematics, music, philosophy, decision-making, social skills – seems to draw on cerebellum.” Jay Giedd 2010

TENÅRINGSHJERNEN – SENTRALE FORSKERE JAY GIEDD, NIMH – NATIONAL INSTITUTE OF MENTAL HEALTH DEBORAH YURGELUN-TODD, HARVARD UNIVERSITY ELIZABETH R. SOWELL – UCLA – UNIVESITY OF CALIFORNIA LOS ANGELES

ALLAN SCHORE PROFESSOR NEUROPSYCHOLOGY BEHAVIORAL BIOLOGY BOOK: AFFECT REGULATION AND DISORDER OF THE SELF, 2003

MARTIN TEICHER HARVARD MEDICAL SCHOOL MCLEAN HOSPITAL PÅKJENNINGER I BARNDOMMEN KAN FØRE TIL HJERNESKADE MISHANDLEDE BARN HAR REDUSERT STØRRELSE PÅ CORPUS CALLOSUM

UTVIKLINGEN AV SKOLEHJERNEN Slik jeg tolker disse, og andre observasjoner som klart viser at hjernen er bruksavhengig, blir det helt feil å fjerne komplisert stoff og teoretiske utfordringer i skolegangen, også på de praktiske linjene, fordi det fratar hjernen viktige muligheter. Det gale er først og fremst at vi ikke er obs på ”den glatte trappen” – det vil si at hyppig ubehag, ved ikke å lykkes, fører til motstand, som lett kan ende i aversjon. Vi har eksempler på at meget gløgge barn er forblitt analfabeter fordi de skled for raskt i denne trappen (David Elkind: The Hurried Child 1981-2006).

Guttene har startvansker: ”The fragile male” British Medical Journal (2000) Sebastian Kraemer, Tavistock London Langt flere problemer som foster Alle former for hjerneskader høyere Alle former for utviklingsforstyrrelser Alle former for atferdsforstyrrelser Guttene blir møtt med en sosial fornærmelse Hvilken?

OLOF PALME 1975 ”DET ER BARA DET ATT DEN ENDA PRAKTISKA ANKNYTNINGEN TILL FRAMTIDEN SOM VI HAR EGENTLIGEN ÄR BARNEN. DET ÄR I DOM VI SER FRAMTIDEN VÄXA FRAM”

HUSK! JEG ER IKKE HJERNEFORSKER JEG ER SYKKELLOG