Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
Universitetet for miljø- og biovitenskap Høgskolen i Buskerud Høgskolen i Østfold Høgskolen i Vestfold Teknologisatsningen i OFA - Hva har vi oppnådd??
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning Dekan, Halvor Austenå.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
En betraktning fra ingeniørutdanningen ved HiVe
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Høgskolen i Narvik Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Andreas Stellander studiesjef.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
Orientering om søkertall
Opptak IV høsten 2017.
Høgskolen i Østfold Sarpsborg (1), Halden (2), Fredrikstad (3)
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Utskrift av presentasjonen:

Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift. Hva kan alliansen bety for næringslivet (i Østfold)? Hvorfor allianse? Hva vil vi oppnå? Ingeniørpiloten – status Ingeniørpiloten – framdrift Hvordan vil næringslivet merke alliansen? UMB I STIKKORD

UMB I STIKKORD

Oslofjordalliansen Høgskolen i Buskerud (HiBu) Høgskolen i Vestfold (HVE) Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) Høgskolen i Østfold (HiØ) UMB I STIKKORD

Ca 1100 bachelor (ingeniør) studenter UMB + HiØ + HVE + HiBu Ca 1100 bachelor (ingeniør) studenter Ca 450 master (hovedsak siv. ing.) studenter Ca 300 på forkurs/realfagskurs Vi vil ha flere studenter – næringslivet trenger flere ingeniører Det vil vi realisere gjennom ”Oslofjordalliansen” UMB I STIKKORD

Bakteppe for prosessen Stjernøutvalget Eksisterende samarbeid. Fusjon Norges veterinærhøgskole og UMB. UMB I STIKKORD

Noen anbefalinger, Stjernøutvalget Prosess- og differensieringsmodell der 38 institusjoner reduseres til 8 til10 En del små studiesteder foreslås vurdert nedlagt Institusjonene foreslår selv hvilke andre institusjoner de skal slås sammen med Regjeringen og Stortinget fastsetter den endelige institusjonsstrukturen De nye institusjonene utvikler sin profil og sine prioriteringer i dialog med departementet UMB I STIKKORD

Oslofjordalliansen H2007 til H2008 21.desember 2007 - undertegnelse av intensjonsavtale der en skal - drøfte grunnlaget for et tettere institusjonelt og faglig samarbeid - avklare faglige koblingspunkter og utviklingsmuligheter (faglige arbeidsgrupper) - konkretisere former for videre institusjonelt samarbeid UMB I STIKKORD

Forventede gevinster - Samarbeid og arbeidsdeling, redusert konkurranse - Større felles fagmiljøer, høyere total kvalitet - Tydeligere institusjonsprofiler gjennom spesialiseringer innen rammen av forpliktende nettverk - En bedre doktorgradsutdanning - Mer langsiktighet - Styrket sektor i konkurransen internasjonalt UMB I STIKKORD

Faglige arbeidsgrupper Teknologi Informasjonsteknologi Realfag og biologi Økonomi- og ledelsesfag Helsefag Lærerutdanning og pedagogiske fag Fremmedspråk Etter og videreutdanning UMB I STIKKORD

”Oslofjord school og Engineering” UMB I STIKKORD Utdanningspilot : ”Oslofjord school og Engineering”

Målsetting ”School of Engineering” vil bli Norges fremste industrinære kunnskapstilbyder innen teknologi UMB I STIKKORD Gjennom etablering av ”School of Engineering” vil vi: bedre kvaliteten i de teknologiske utdanningene -bedre søkning til teknologiske studier i Norges tettest befolkede område -samle kompetansen innen teknologi i regionen -styrke Oslofjord-regionens konkurransekraft gjennom koordinering og synliggjøring av den samlede teknologiske FoU-kompetanse

Status - Teknologipilot utvikles som prosjekt gjennom delprosjekter med ulik tidshorisont (vedtatt) - Prosjektleder ansatt og prosjektgruppe etablert - Prosjektleder forholder seg til en styringsgruppe (dekanene ved ing. avdelingene og instituttleder IMT/UMB) (opprettet) Felles styrevedtak om midler til prosjektet (foreløpig ut 2008) - Budsjett 2009/2011 ca 2 mill/år/institusjon UMB I STIKKORD

Framdrift - utdanning Etablere en felles ingeniørutdanning fra 2009. Dette skjer gjennom en samordning av studietilbudene fra studieåret 2009/2010 og integrering av studietilbudet fra 2010/2011. Markedsføring av tilbudet (felles ingeniørutdanning fra 2009, studentene får studierett hos alle). I 2009 opprettes en nettside med felles studieprogram og markedsføring. Rekruttering starter 08/09. En markant økning av søkningen til studiene vil være en viktig indikator for samarbeidet. UMB I STIKKORD

Studieprogram HiBu HVE HiØ UMB Bachelor i ingeniørfag ●Maskin – studieretning: produktutvikling ●Elektro – studieretninger: kybernetikk, mekatronikk, audiotknologi ●Data – studieretninger: embedded systems, simulering og spillutvikling Masterstudier ●Systems Engineering (i samarbeid med Stevens University of technology) ●Data (IMPACTS, joint master med Abertay og Porto) ●Subsea (samarbeid med UiO) ●Datateknikk ●Mikro og nanoteknologi ●Elektronikk ●Maritim elektro-automasjon ●Produktdesign Masterstudier 2 år Mikro- og nanoteknologi PhD studier (Kjemi) ●Elektro studieretninger - elkraft - digital kommunikasjon og multimedia elektronikk ●Bygg ●Industriell design ●Maskin ●Data Ordinær bachelor Teknologisk innovasjon og entreprenørskap Informatikk Master i teknologi (5-årig integrert sivilingeniørutd.) - miljøfysikk og fornybar energi - geomatikk - industriell økonomi - maskin, prosess og produktutvikling - byggeteknikk og arkitektur vann- og miljøteknikk kjemi og bioteknologi Bachelor med redusert realfagskrav Geomatikk UMB I STIKKORD

Hva må være klart til opptaket høsten 2009? Utdanningsproduktene ( i hovedtrekk det vi nå har) Sømløse overganger fra bachelor til master (høyere årstrinn) E-læringsplattform på plass for studenter og ansatte Studieadministrativt system klart med felles e-læringsplattform Alle ansatte tar imot til EN utdanning (nettverk) med 4 studiesteder Samarbeidsavtalen Alle driftssystemer er sikre for studenter og ansatte Felles nettside Felles markedsføring Godt norsk navn på ”Oslofjord school of Engineering” UMB I STIKKORD

Fremdrift - næringsforankring Teknologiutdanningene har i dag god næringstilknytning i egen region (fylke) Det er valgt strategiske fagområder ved teknologiavdelingene som understøtter de kunnskapsintensive hovednæringsklyngene i de fire regioner. HiBu deltar aktivt i NCE-Systems engineering HVE leder både NCE-Micro og nanotechnology og VRI-delprosjektet Gas& Oil innen maritim teknologi HiØ og UMB deltar aktivt i HaldenCoE (Arena prosjekt miljøvennlig energihandel) og er partnere i VRI-prosjekt ”Strategisk næringsutvikling i Østfold”. UMB I STIKKORD

Framdrift – næringsforankring (forts.) Det er viktig at disse fire nettverkene blir utvidet i den nye storregionen som de fire institusjonene har til sammen En bør så snart som mulig etablere en referansegruppe (Advisory Board) med representanter fra næringslivet (NHO, LO, bedriftsledere fra samarbeidsbedrifter i de fire regioner) og det politiske system (?). Sentrale oppgaver vil være Å bidra til et godt samarbeid med næringslivet Å bidra til etablering av et fond for kompetanseoppbygging Å gi innspill om faglige retninger i utdanningene, fagporteføljens oppbygging og FoU områder. UMB I STIKKORD

Framdrift – forskning og utvikling Forskning skal støtte utdanning og næring Felles strategisk utviklingsplan må utarbeides Målsetting vil bl. a. være Øke graden av industrinær forskning og samarbeid med bedriftene Øke graden av studentaktiv forskning Øke graden av forskningsbasert undervisning Advisory board vil gi råd om utvikling av FoU-områder med tilhørende PhD-utdanninger. UMB I STIKKORD

utelukkende positive til det de fikk presentert Det er stor politisk interesse for et utdanningssamarbeid innen teknologiutdanning på kryss og tvers av Oslofjorden. Det ble klart under et orienteringsmøte mellom rektorene ved Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB), Høgskolen i Buskerud (HiBU), Høgskolen i Vestfold (HVE) og Høgskolen i Østfold (HiØ) og fylkesordførere i de fire fylkene Akershus, Østfold, Vestfold og Buskerud. UMB I STIKKORD Positive politikere Toppolitikerne fra Østfold, Vestfold, Akershus og Buskerud var utelukkende positive til det de fikk presentert under møtet på UMB i løpet av onsdag den 22. oktober. Blant annet ser politikerne mulighetene som et utdanningssamarbeid på tvers av Oslofjorden kan representere både for næringslivet og selvsagt for studentene.

Hvordan vil næringslivet merke alliansen ? Langt større kandidatproduksjon (ingeniører og sivilingeniører) - Men vi må få lov til (dvs studieplasser) å ta opp flere UMB I STIKKORD

UMB I STIKKORD

Hvordan vil næringslivet merke alliansen ? Tilgang til kunnskapsinfrastruktur som hvis utnyttet på riktig måte kan være et viktig konkurransefortrinn for regionen UMB I STIKKORD

CAMPUS ÅS En rekke fagmiljøer er lokalisert i tilknytning til UMB: Campus Ås 900 vitenskapelige årsverk, og omsetning 1,2 milliard kr. Største biovitenskapelige utdannings- og forskningsmiljø i Norge utenom medisin Institusjoner: UMB Matforsk Akvaforsk Bioforsk UMB I STIKKORD Norsk institutt og skog og landskap Bioparken Norges veterinærhøgskole og Veterinærinstituttet fra 2016

Hvordan vil næringslivet merke alliansen ? Større krav til næringslivet Masteroppgaver og prosjektoppgaver i bedrift Lærerkrefter fra bedrift på spesialiserte områder Stillinger finansiert fra næringslivet (bistillinger og fulle stillinger) over en periode m.m. UMB I STIKKORD