EM 2015 i et rekrutteringsperspektiv Innledning Jan Aasen President.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Gardermoen BK 22. April Hva er klubbutvikling? Klubbutvikling er alle tiltak i klubben som bidrar til å løfte klubben fra en nå-situasjon mot en.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Rekrutteringskampanjen
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
BRIDGE ER:  KREVENDE  FARTSFYLT  DRAMATISK  SPENNENDE.
Japan Karate Association Norway
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Jul-14Askøy RK / John I. Solvik1 Informasjon om komitearbeidet i klubben.
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Rotary Distriktssamling Langesund 29.mars 2008 Niels Jørgen Andersen.
The Rotary Foundation (TRF) PETS i D2250 Grete Sæbøe 9. mars 2013 District Rotary Foundation Seminar.
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Daglig leder nettverk Samling 1, 2014.
Lær bridge med Mo Bridgeklubb
NBF – ♥ for rekruttering Marianne, 32, samboer Oppvokst i Mo i Rana, bosatt på Vestlandet de 10 siste årene, bor på Sørlandet og har kontor på Ullevål.
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Kultur – vår viktigste energikilde.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Ungdomsutveksling. "Rotary International mener dette arbeidet er av stor betydning og oppfordrer Rotaryklubbene sterkt til å engasjere seg i ungdomsutveksling".
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Rotary D 2250 Distriktskonferansen september 2005 Grete Sæbøe, Bergen-Syd RK Willy Nilsen, Åsane RK Rigmor Eimhjellen, Karmsund RK Sigve Erland,
Strategiplan
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Felles Tenketank for NODE-Eydenettverket April 2010 HVORFOR HVORDAN HVA NÅ Bilde: første NEW samling april 2010 (50 deltakere)
ROLLBACK MALARIA’s visjon: en verden fri fra byrden av malaria.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Veiledertreneren
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Ane Hansdatter Kismul (23) og Martin Dalin (22) er henholdsvis leder og daglig leder i Natur og Ungdom.
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
ROTARY’s UNGDOMSPROGRAM
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
VM i Sportsdrill 2010 Bergen 31. juli - 9. august.
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Om vi skulle bygge org i dag
TV-AKSJONEN 2020 TIL END POLIO NOW?
Utskrift av presentasjonen:

EM 2015 i et rekrutteringsperspektiv Innledning Jan Aasen President

EM 2015 • •Open championship (1200 – 1500 participants) • •Youth championship (500 – 600 participants) • •International youth festival (600 – 700 participants) ….and maybe • •National bridgefestival (600 – 800 participants)

2015 Open championship: 27th of June – 11th of July Youth festival: 12th to 18th of July Youth championship: 19th to 25th of July

 Fortsette arbeidet med kurs og mottak i klubbene  Økt kvalitet  Klubbutvikling - klubbguider  Kompetanseheving – EM 2015  Nytt og økt turneringstilbud  Sosial ramme  Helt avgjørende med ildsjeler og velfungerende klubber Rekruttering – hva nå?

 Kultur for frivillighet – få flere til å ville bidra  Verdsette de som gjør en jobb – få en blomst for den jobben som gjøres og ikke fordi en slutter  Det er et rekrutteringspotensiale – hvem er ikke spurt  Ta vare på de frivillige som er rekruttert  Skrive kontrakt - forventningsavklaring  Må den frivillige kun rekrutteres fra egne rekker eller skal en også rekruttere utenfra Hvordan rekruttere og beholde frivillige v/ Jeanine Brenna

 Holdninger / myter om bridge  TV-oppslag, nyheter, aviser  Bridge som valgfag i skolen – omdømme viktig  Hvorfor være medlem i forbundet – klubb og krets – være en del av en organisasjon hvor ting skjer  Erfaringsbase – informasjon og kommunikasjon Noen av innspillene i går til rekrutteringskampanje

«Både hoteller, reiselivs- og handelsnæringa vil juble fort et bridge- EM i Tromsø.»

«Arrangørene mener de har gode kort på hånden når de søker om millioner til et bridge-EM i Tromsø. Et av trumfkortene er kinesisk næringsliv»

«Tromsø er en internasjonal by, og med deltakere fra Europa og resten av verden vil EM 2015 bidra til ytterligere å befeste dette og at Tromsø er en arrangementsby og tankesportbyen.»

Hva kan EM bidra til ?  Mediaomtale – vi lærer mediahåndtering  Kontakt med næringsliv og offentlige myndigheter  Lære hvordan vi bør arbeide for å få sponsorer, offentlig støtte  Markedsføre bridge og vise hva vi står for  Verdiskapning – beregnet at det vil bli økonomiske effekter i Tromsø i størrelsesorden 55 mill kroner  Samfunnsrolle – Ungdomsfestival med tema «Forbrødring over landegrenser»

Behov for dugnadsinnsats EM  Behov for 50 – 70 frivillige under åpent EM, 20 – 30 under ungdoms-EM  Anslått dugnadstimer fram til 2015  Invitere fra alle klubbene i NBF – Frivillighetsprogrammet

 Rekruttere flere frivillige fram mot EM-2015  Opplæring / Kompetansetiltak  Programmet vil bestå av forpliktelser i kombinasjon med insentiver  Målet er  økt fokus og synliggjøring av alle medlemmene som gjør en innsats  øke kompetansen i klubber og kretser  sikre tilstrekkelig antall frivillige til EM 2015  Aktuelle insentiver  Tenerife, EM 2015, bridgefestivalen, deltakelse kurs- og samlinger nasjonalt og internasjonalt, stipend ++ Frivillighetsprogram

EM vil også bidra til  Spillelokaler i sentrum vil gjøre arrangementet og bridge synlige i bybildet i Tromsø  Markedsføring for et bredere publikum ved bruk av ordinære markedsføringsaktiviteter  Nye målgrupper vil bli kjent med bridge  Ansatte i hoteller, restauranter, butikker etc  Sponsorer og de som inngår i partnerskapet med næringslivet  Bidragsytere til den internasjonale ungdomsfestivalen Andre effekter

Alternativ 1 The cruise terminal Alternativ 2 Congress halls Spillelokaler

Temporary Temporary hall Clarion hotel C-hall: 1800 m2 New Harbour terminal SAS- hotel Rica- hotel Distance: 150 meter Alt 2: Congress halls in combination with temporary halls

Næringslivsprogram - partnerskap 1.uke2. uke HovedoppleggTillegg 3 dager4 dager3 dager4 dager 1a) Bridgekurs del 1 4) Næringslivssymposium i Tromsø - næringsliv og politikere 7) Hurtigruta + turnering på Nordkapp-platået 10a) Deltakelse i turneringer Åpent EM 1b) Deltakelse i turneringer Åpent EM 5a) Deltakelse i turneringer Åpent EM 8) Faglig seminar pr bedrift/ bransje 10b) Deltakelse i egne turneringer Åpent EM for nybegynnere 2a) Faglig seminar pr bedrift/ bransje 5b) Deltakelse i egne turneringer Åpent EM for nybegynnere 9) Opplevelser / kulturprogram 11) Opplevelser / kulturprogram 3) Opplevelser / kulturprogram 6) Opplevelser / kulturprogram

Sponsorprogram Bransje / områderAntall andelerBeløp Restauranter og puber IT, kopiering, telefoni, nett Flyselskap evt flere Fiskeeksport Turistvirksomhet (opplevelser/kultur mv) Forretninger i sentrum Media / aviser Profilering / profilartikler Leverandører til cateringen Drikkevarer / vann Nasjonale firmaer SUM

International youth festival Tema: «Forbrødring over landegrenser» •Antall deltakere –400 deltakere rekruttert av bedriftene i næringslivsprogrammet –200 deltakere fra de nasjonale bridgeforbundene i Europa –400 deltakere rekruttert og finansiert av andre, som for eksempel f.eks UD, ND, KD, Barentsrådet, Sametinget, kommunene, fylkeskommunene

International youth festival Bridge i kombinasjon med faglig opplegg Utkast til faglig opplegg / tema •A) Demokrati og velferd – den norske modellen –200-årsjubileet for grunnloven –Rettssystemet –Offentlig og privat samarbeid •B) To nasjonaliteter, ett land –Norsk og samisk i sameksistens – Besøke Sametinget (forutsatt finansiering) •C) Samarbeid på tvers av landegrenser –Nordkalottsamarbeid - Barentsrådet •D) Rekruttering av studenter og arbeidskraft –Bedriftene i næringslivsprogrammet presenterer seg - Presentasjon av de fire bransjene + reiseliv –Studier ved universitetet, andre

 Omdømmebygging  Kompetanseheving  Engasjement – dugnad  Oppmerksomhet – medieomtale  Samfunnskontakt – offentlige myndigheter  Inntektsbringende arbeid – offentlig og næringsliv  Internasjonalt arbeid – EBL, næringslivskontakt, ungdomsfestival EM 2015 – Effekter for NBF

Welcome to EM 2015

Welcome to Tromsø