Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet 13.2 2008 Steinar Stjernø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Høyres kunnskapspolitikk - Kvalitetsbegrepet sett ut i fra tidlig innsats Utdanningsforbundet Nordland, 17. november 2015 Kristin Vinje Colourbox.com.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Hvorfor regionale møter?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utskrift av presentasjonen:

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø

2 Internasjonal kontekst •Andre land konsentrerer de faglige og økonomiske ressursene i større fagmiljøer •I Finland og Danmark fusjonerer institusjonene •Finland, Danmark og Tyskland utvikler toppuniversiteter – Storbritannia og USA har det •Voldsom ekspansjon i høyere utdanning i Asia •Økende internasjonal konkurranse om talentene

3 Norge derimot •Hernes’ knutepunktstrategi brøt sammen •Mjøs skapte et incentiv- og konkurransebasert system •38 statlige institusjoner konkurrerer om studenter, ansatte, forskningsmidler osv. •Konkurransen bestemmer utviklingen og retningen i høyere utdanning •Politikken har abdisert – ingen nasjonal strategi for utviklingen

4 Arbeidsdelingen brytes ned •8 nye høgskoler har universitetsambisjoner •I 2020: 12 universiteter – og flere på vei? •I 2020: Halvparten av studentene i de korte profesjonsutdanninger er universitetsstudenter •Forskjellene mellom universitetene og høyskolene blir mindre og mindre •Større forskjeller universitetene imellom •Større forskjeller høyskolene imellom

5 Dagens system fragmenterer forskerutdanningen •18 institusjoner har rett til å tildele doktorgrad – og det blir stadig flere •16 dr.gradsutdanninger i høyskolene siden 2000 – ønsker om til •Små miljøer og få uteksaminerte fra nye dr.gradsutdanninger = lavere kvalitet

6 Konkurransen skaper små mastermiljøer •Fra 2003: 60 nye masterstudier i høyskolene •I 2004: Bare fire av de 21 masterstudiene som var etablert to år før, uteksaminerte mer enn 10 kandidater •I gjennomsnitt 7 uteksaminerte samme år

7 Økt konkurranse om studentene •I 2007: 57 studiesteder – 41 med mindre enn 2000 og 19 med mindre enn 1000 studenter •8 studiesteder ved høyskolene har færre enn én primærsøker per studieplass og ytterligere 16 har 1,0-1,2 primærsøker per studieplass •Nedgang i ungdomskullene etter 2015 •En større del av ungdommen bor i byer •Flere unge ønsker å studere i urbane miljøer •Små studiesteder, men store problemer?

8 Altså: •Vi har fått et nytt universitetsbegrep •Utviklingen fører til stadig mer heterogene institusjoner og flere små forskningsmiljøer •Sterkere omstillingspress •Institusjonene skjermer sin autonomi og er lite opptatt av det nasjonale systemet •Den fins ingen nasjonal strategi på politisk nivå •Politikerne er opptatt av barnehager og grunnskole

9 Hva skal vi gjøre med dette? Fins det en alternativ vei mellom Hernes og Mjøs?

10 Mer samarbeid og styring, mindre instusjonell konkurranse •Et styringsnivå mellom Hernes (nasjonal plan) og Mjøs (fragmentering og konkurranse) •Større institusjoner med ansvar for en samlet plan for arbeidsdeling, prioritering, forskerutdanning og mastergrader •Nasjonal innflytelse på arbeidsdelingen mellom institusjonene •Struktur, akkreditering, finansiering og ledelse skal bygge opp under dette

11 Vurderinger •Nettverk mellom universiteter og høyskoler? •Slå sammen høyskolene i ulike landsdeler? •Slå sammen universitetene og høyskolene i de ulike landsdelene? •Hvordan sikre toppmiljøene og styrke de korte profesjonsutdanningene?

12 Hvorfor ikke alternativ 3 – landsdelsuniversitet? •Strukturen under utvikling, for tidlig å spikre en modell •Kunne passet i Nord- og Vest, men ikke i Midt- og Øst-Norge •Trengs en prosess der institusjonene legger fram sine synspunkter

13 Utvalgets forslag •En prosess- og differensieringsmodell •Institusjonene foreslår selv hvilke andre institusjoner de skal slås sammen med •38 institusjoner reduseres til 8-10 – en del små studiesteder foreslås vurdert nedlagt •Regjeringen og Stortinget fastsetter den endelige institusjonsstrukturen •De nye institusjonene utvikler sin profil og sine prioriteringer i dialog med departementet

14 •Et nytt organ med internasjonale eksperter opprettes for å gi råd til departementet om institusjonenes profiler •Følges av mill. i 4-5 år til omstilling, OU, ledelses- og identitetsutvikling

15 Universitetsdefinisjonen •Universitetsbegrepet under endring i andre land og i Norge •Fins ingen begrunnelse for en særnorsk definisjon av universitet •”Et universitet en institusjon som har forsker- utdanning” – dvs. minst én doktorutdanning •Strengere krav til omfang og stabilitet •Størrelseskrav: minst 5000 studenter

16 Et nasjonalt grep for å styrke dr.gradsutdanningen •All forskerutdanning skal skje gjennom forskerskoler eller liknende opplegg •Nye doktorgradsutdanninger i høyskolene bør baseres på tverrinstitusjonelt samarbeid •Vil koste 300 mill. kroner årlig

17 Eliteuniversitet? •Ikke nasjonal satsing på eliteuniversitet •Men profilering og særskilt finansiering åpner for avtaler om dette på utvalgte områder •Videreutvikle strategien med sentre for fremragende forskning •Vurdere instituttene når erfaringene fra Danmark kan evalueres •Utvalget viser til at forskningen må styrkes med 5 mrd kroner årlig hvis regjeringens mål for forskning skal nås

18 Finansieringssystemet •Skal muliggjøre økt konsentrasjon, arbeidsdeling og strategisk utvikling •Basisfinansieringen gjøres gjennomsiktig •Den resultatbaserte finansieringen svekkes noe •En strategisk pott introduseres og de andre elementene svekkes tilsvarende •Langsiktige avtaler mellom institusjonene og KD skal styrke prioritering og arbeidsdeling

19 Andre forslag •Styrke kvaliteten i korte profesjonsutdanninger •Sentre for fremragende undervisning •Rektor som enhetlig leder og ekstern styreleder •Prosess for arbeidsdeling mellom universitetenes småfag •Tiltak for etniske minoriteter, funksjonshemmede, bedre kjønnsbalanse

20 •10 mill. kroner mer årlig til forskning om høyere utdanning

21 Gevinster •Større fagmiljøer og høyere kvalitet •En bedre doktorgradsutdanning •Mindre konkurranse, mer samarbeid og arbeidsdeling •Konsentrasjon om fag og mindre om universitetstittel •Mer tydelige institusjonsprofiler og prioritering •Mer langsiktighet •Styrket sektor i konkurransen internasjonalt