Kapittel 8 Følelser for merket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Kapittel 9 Relasjonen mellom kunden og merket
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Hvorfor mister vi gjester?
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Selvfølelse vs selvtillit
GROW modellen.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Frontlinjeserivce
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Sosiologi i barnehagen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
7. Motivasjon i organisasjoner
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Posisjonering Kapittel 10.
Bokpresentasjon Bergen
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
Stress, utbrenning, mobbing
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Problemet og løsningen:
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Bokollektivet Målgruppe:
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kvalitative forskningsmetoder
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 7 Evaluering av merket
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Emosjon, spenning, stress
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kapittel 9: Merkefølelser
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 8 Følelser for merket

Læringsmål Du skal lære hva følelser er og ikke er Du skal forstå at kun mennesker har følelser, ikke merker Du skal lære om ulike typer følelsesresponser Du skal lære om hvordan og når følelser påvirker merkeevalueringer og –beslutninger Du skal lære hvordan en merkeeier bør forholde seg til kunders følelser for merket

Hvem og hva har følelser? Følelser oppstår hos mennesker, følelser er responser på stimuli fra omgivelsene. Altså har ikke et dødt merke (en ting) følelser i seg selv, men vi kan assosiere følelser med det. Det er din respons når du blir irritert av et merke, skuffet, opphisset og så videre. Merkebyggere kan gjerne ønske at deres merke skal utløse bestemte følelser blant kundene. Men til syvende og sist er det altså opp til kundene…

Hva er følelser Merkefølelser er responser, eller rettere sagt følelsestilstander vi opplever ved eksponering for merket. Eksponering kan da være at vi ser merket i reklame, bruker det selv, hører det omtalt av andre, leser om det og så videre. Dermed vil et riktig beskrivende spørsmål fra merkeeierens ståsted være ”hvilke følelser opplever kunden i omgang med merket?”, mens et strategisk spørsmål vil være ”Hva ønsker vi kunden skal føle når de kjøper, bruker, snakker om vårt merke?”

Kellers merkefølelsestyper ”Her og nå” følelser ”Varige” følelser, sinnstilstander Varme: merket vekker en beroligende følelse, og gjør at forbruker føler seg rolig og avslappet. Moro. Merket vekker livlige følelser som for eksempel morsom, underholdt, munter, leken. Opphisselse/begeistring. Kunden føler seg opplagt, energisk, at man opplever noe spesielt når de bruker merket. Sikkerhet. Kunden føler trygghet, komfort, og sikkerhet, følelser de ikke ville hatt, eller hatt mindre av, uten merket. Sosial anerkjennelse. Kunder føler at andre ser på dem med respekt, ser opp til dem, anerkjenner dem når de bruker merket. Selvrespekt. Kundene ”har det bedre med seg selv”, føler seg mer vel, underbygger sitt selvbilde (reelt eller ønsket) ved bruk av merket.

Sirkumpleksmodellen Det er en lengre tradisjon for å mene at følelser har to underliggende dimensjoner. En dimensjon går på i hvilken grad personen føler en tilstand av aktivering eller deaktivering (i respons til merket i vår kontekst), mens den andre går på hvorvidt følelsen(e) kan sies å variere fra behaglige til ubehaglige tilstander. Setter man disse to dimensjonene sammen, får man et aksekors, som så danner en sirkelmodell. Modellen kan du bruke til å kartlegge målgruppens følelser for ditt merke.

Direkte og indirekte følelser affektive responser som er genuint knyttet til ett objekt, som for eksempel opphisselsen av å være på fotballkamp med sitt favorittlag ”Indirekte følelser” kilden til følelsen er ikke relatert til objektet (merket eller beslutningen) som fattes. Kundens respons på et merke er påvirket av det humør han eller hun var i ved eksponering for merket. I dette tilfellet vil ditt generelle humør, frustrasjon, sinne, eller glede smitte over på noe som egentlig ikke har noe med tilstanden å gjøre. Dette har for eksempel betydning for reklameeffekter hvor man er opptatt av hvilken modus målgruppen kan være i når de blir eksponert for reklamen.

Kunder stoler mest på sine direkte følelser når: Deres motivasjon til å behandle informasjon er lav Når kjøpet (mekrevalget) ikke betyr all verdens for dem De blir distrahert, er under kognitivt press, eller tidspress Siste-liten shopping, julehandel, de bak deg i køen stresser deg Andre kilder til evalueringer (annen merkeinformasjon) er tvetydig. Hva betyr det at en bank er ”pålitelig” og ”konkurransedyktig”, at et kjøpesenter hevder å gi deg en god shoppingopplevelse? De mangler ekspertise innen kategorien eller for merket de skal evaluere.

Kunder oppfatter følelser som legitim informasjon når: Kunden har opplevelsesorienterte motiv (evaluering før kjøp av en bok, en feriereise), i motsetning til instrumentelle motiv (vurdere å kjøpe Liknings-ABC før innlevering av selvangivelsen, kjøpe sement eller skruer) Beslutningen er grunnleggende affektiv Valg av kinofilm, ferievalg, underholdning Kunden er prestasjonsfokusert (en tilbøyelighet til å kjøpe et produkt for å oppnå et mål, et nytt plagg for å imponere noen), kontra avvergingsfokusert (en tilbøyelighet til å kjøpe et produkt for å unngå noe, typisk tannkrem, solkrem). Kunden er tilbøyelig til å våge å stole på sine følelser.

Viktige spørsmål for en merkebygger: Hvilke følelsesresponser er knyttet til det å kjøpe varer/tjenester i kategorien? Stress, angst, tvang, glede, usikkerhet, kjedsomhet? Hvilke følelser har kundene for de ulike merkene i kategorien? Er det noen merker med sterkere følelsesresponser enn andre? Er det noen merker med spesielt positive eller negative følelsesresponser? Hvilke følelsestilstander streber kunder etter innenfor din kategori? Er det stort avvik mellom det de føler, og det de ønsker å føle? Kan ditt merke være et slikt som gir de ønskede følelsene?

Følelstyper innen forbruk

Hva skal du ha lært nå? Du skal kunne forklare hva følelser er, og forstå følelser som naturlige responser hos kunden, altså følelser kunden opplever konkret knyttet til interaksjon med merket. Du skal kunne redegjøre for når og hvordan følelser kommer til anvendelse i kunders beslutningsprosesser. Du skal også ha begrunnede meninger om hvordan en merkeeier skal forholde seg til det faktum at kunder vil ha følelsesreaksjoner til hans eller hennes merke uansett hva merkeeier selv mener. Du skal kunne forklare innholdet i ulike dimensjoner av merkefølelser.