”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
2 Leseferdigheter og lesevaner
utnytte ledg rom/medløpspasning
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR BLIR HÅRET ELEKTRISK?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Landingsteknikker.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Godt verktøy er halve jobben
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Til Noas ark.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
dekke opp innenfor egen 16-meter
10 regler for å skrive for web
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Egenskaper til krefter
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Emilios jobb som assistent
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !

Å svinge inn i medvind med vitenskapelig glød!  De som forstår seg på fysikk, og bare ser fysikken, vil påpeke at dette ikke er farlig.  aerodynamisk sett er jo dette 100 % korrekt, men det er flere ting en må forholde seg til når en er i lufta.

”The Downwind Turn”  Den største gruppen mener at dette er farlig fordi treghet fører til at du mister fart når du svinger inn i medvind  Eller når du svinger inn i motvind vil flyet akselerere senere på grunn av tregheten

”The Downwind Turn”  Denne forklaringen virker umiddelbart logisk, men den har en stor feil.  Groundspeed spiller altså ingen rolle her!

Dette er vind:  Tenk deg at lufta du flyr i er i bevegelse.  Du flyr altså i en blokk med luft  Men aerodynamikken vil være den samme som for ingen vind.

Turbulens og vindskjær har den største effekten, og er selve problematikken:  Vi tenker oss at hele ”Blokken” av luft flyttes raskt rundt.  I turbulens og vindskjær flyttes blokken raskt en vei og plutselig den andre veien. Da vil flyet og piloten ha alle slags problemer å slite med.

Medvindssving i lav høyde!  Poenget er at en sving inn i medvind i lav høyde faktisk er ekstremt farlig.  Det er enda mer farlig hvis det er i en stigende sving - som det ofte er, fordi det normalt skjer like etter take-off.  Den største faren her er vindskjær

Aerodynamisk  En Boeing og en sommerfugl er altså begge upåvirket av en jevn vind.  Men de har enormt ulike reaksjoner på variasjon i vindhastighet. Vi vil se nærmere på dette!

 Når flyet er i en ”blokk av luft” som forflytter seg, og som vi kaller vind, vil aerodynamikken være den samme som for ingen vind.

 Før vi setter i gang med konklusjoner skal først se på de to forskjellige forklaringene –  De som tror det er farlig fordi den plutselige medvind fører til tap av hastighet og løft,  og de som sier det ikke er farlig fordi løftet er en funksjon av flyhastighet, og ikke bakkehastighet.

 Poenget er at en sving inn i medvind i lav høyde faktisk er ekstremt farlig.  Det er enda mer farlig hvis det er i en stigende sving - som det ofte er, fordi det normalt skjer like etter take-off.  Den største faren her er vindskjær

For å finne ut hva som egentlig skjer, eller kan skje, i en sving inn i medvind i lav høyde, må en forholde deg til fire separate forhold: 1. Grunnleggende aerodynamikk 2. Fysikk på skolenivå. (Om massetreghet mv.) 3. Forståelse for vindskjær forårsaket av friksjon 4. Og illusjoner som kan lure deg når du flyr nær bakken Okkulte krefter får altså ingen plass i denne omgang!

Fakta nr.1  En sving inn i medvind er ikke farlig aerodynamisk sett, men mange andre forhold kan ha stor betydning under en slik manøver i lav høyde

Fakta nr.2  Fordi du flyr inn i medvind vil klatrevinkelen bli mindre.

Fakta nr.3  Vindskjær er et alvorlig problem.

Vær forberedt!  Historien forteller oss at det heller er vindskjær, enn faktisk vind, som dreper.

Fakta nr.4  Du mister klatreytelse i enhver sving

Fakta nr.5  Selve grunnen til å svinge kan i seg selv være et problem! (Hvorfor var det nødvendig med denne manøveren?)

Fakta nr.6  Hvis du flyr i medvind kan det være vanskelig å beregne hvor stor plass du trenger for en unnamanøver.

Faktiske forhold  Rene fakta forklarer fysikken og aerodynamikken i problemet. Men vent - det er mer:

3 mulige Illusjoner  En sving inn i medvind forårsaker også mulige illusjoner som kan skape problemer. Vi ser litt nærmere på dette;

Illusjoner 1. Flyet ser ut til å skli inn i svingen. 2. Flyfarten synes å øke. 3. Det er en tilsynelatende redusert stigehastighet

En oppsummering av farene vi har gjennomgått så langt: En sving inn i medvind har ingen teoretiske, aerodynamiske problemer, men en klatring fra lav høyde inn i medvind er farligere enn vi kanskje forestiller oss

Oppsummering  Den lave stigeraten reduserer muligheten til å klyve over hindringer.  Den kan også føre til at du trekker stikka tilbake og mister fart og løft.  Den økte bakkehastigheten begrenser din evne til å vurdere å unngå hindringene.  Det kan også lure deg til å redusere gasspådrag. Eller trekke stikka tilbake og miste fart og løft.

oppsummering  Du kan bli dratt ned av fallvinder forårsaket av trær, åser eller bygninger.  Vindskjær fører til tap av fart og løft og kan bidra til at du faktisk øker krengningen (bank) når du allerede er i trøbbel.  Alle svinger forårsaker redusert evne til klatre.  En tilsynelatende sideglidning kan få deg til å bruke for mye sideror og deretter motsatt balanseror og høyderor opp, noe som kan starte et spinn. Da vet vi hva som kan skje!