Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Internett for nybegynnere
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Instruktørnotater: Send ut veilederen i forbindelse med invitasjonen.
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Hvordan melde seg på skyteaktiviteter 1.For å kunne melde deg på skyteaktiviteter må du være godkjent av avdelingen som aktiv skytter. Før dette må du.
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Hvordan lage spill i power point?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Veiledning for firmakunder
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Fritidslederen min roper hjelp!
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Godt verktøy er halve jobben
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Hva er Fronter.
1 Innføring i IDS (Intrusion Detection System) Som en enkel start på forskjellige måter å oppdage inntrengere på, skal vi se på en variant av dette som.
Gå inn på denne internettadressen:
Opplæring: Pasientsignalapplikasjon Pasientregistrering DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Opplæring: PC-er Programvare DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Orientering om automatisk tilgangsstyring
ELEKTRONISK HENVISNING Hjertelyd hos barn Hjertelyd.
Instruktørnotater: Instruktør må ha videokanon Velkommen til kurset
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Lagre vedlegg Noen e-postmeldinger har et vedlegg. Vedlegget kan være et dokument eller et bilde. Det kan man lagre på PCen. Da kan man finne det igjen.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Hvordan skrive egne dilemma
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Registrerte personers rettigheter
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet Opplæring for ansatte i kommunen

Hvorfor informasjonssikkerhet? © Norsk Helsenett. All bruk og kopiering av opplæringsprogram og filmer krever tillatelse.  Overtredelse vil bli anmeldt Hvorfor informasjonssikkerhet?

”Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer ”Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer. En utakknemlig oppgave, for når ting ikke skjer, er det alltid noen som vil hevde at sikkerhetstiltakene var overdrevne og unødvendige.” Salman Rushdie

Informasjonssikkerhet – den enkeltes ansvar Opplæringen skal bidra til å styrke den enkelte medarbeiders kunnskap og bevissthet om informasjonssikkerhet Les teksten

Informasjonssikkerhet i praksis er å Sikre at pasientens/brukerens informasjon ikke kommer på avveie Sikre at de som skal ha tilgang, får det Forhindre tap av liv og helse som følge av feil i registrerte pasient/brukeropplysninger Melde hendelser og avvik Bidra til at pasientenes/brukernes tillit til helsepersonell ivaretas Unngå renommésvikt som følge av uheldige oppslag i pressen Eksempler på uheldige hendelser i avisene på de neste bildene. Gå raskt igjennom disse.

50 personnummer og navn er sendt i posten til pasient. De gule huskelappene som dere også så i verdifilmen knytter vi til avisoverskriftene.

Pasient har mottatt informasjon om annen pasient i E-POST

Sensitiv informasjon funnet på en BUSS-STOPP

Legen skrev informasjon til en pasient på et tilfeldig ark på pulten. Arket inneholdt pasientopplysninger om andre pasienter

23 navngitte pasienter med diagnose og fødselsdato på Helsedirektoratets hjemmeside

På baksiden av giroblankett sendt til pasient sto det trykket en hel pasientliste som har vært til psykiatrisk behandling.

Dette er siste presseutklipp Flere pasienter har henvendt seg til pasientombudet i Vestfold med klager på at taushetsplikt brytes i korridorer og venterom Dette har vi illustrert i en film, vi skal vise snart…. Men først skal vi se Verdifilmen

Nå skal vi se en film (Klikk på bildet for å starte filmen) Vis film og gå til neste bilde

Hva tenker dere? Still spørsmålet «Hva tenker dere ?» La innspill og refleksjoner gå noen minutter. Vis neste bilde der vi skal se ny film

Yngve i resepsjonen Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 1. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik;   Du viser den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

Yngve i resepsjonen Har vi opplevd noe lignende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De fire huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Jeg ber aldri om å få låne andres passord Jeg sjekker en gang ekstra at e-post fra meg ikke inneholder pasient/brukerinformasjon Jeg svarer ikke pasienter/brukere på e-post Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

Kurs i informasjonssikkerhet del 2 I dag skal vi gjennomgå kurs i informasjonssikkerhet del 2 Det er to humorfilmer

Smith-Jenssen, prof.dr.med Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 2. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik;   Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

Smith-Jenssen, prof.dr.med Har vi opplevd noe lignende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

Narvestad - driftsleder Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 3. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik;   Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

Narvestad - driftsleder Har vi opplevd tilsvarende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Trykke Windows knappen og L Jeg sjekker en gang ekstra at e-post fra meg ikke inneholder pasient/brukerinformasjon Jeg svarer ikke pasienter/brukere på e-post Jeg vet at minnepinner er enkle å miste og kan lett spre virus Jeg aldri har pasient/brukeropplysninger på bærbart utstyr utenfor sykehuset Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

Kurs i informasjonssikkerhet del 3 Dette er tredje del i kurs for informasjonssikkerhet Her skal vi se de to siste humorfilmene

Yngve på medisinrunde Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 4. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik;   Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

Yngve på medisinrunde Har vi opplevd noe lignende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

Piirka på sykebesøk Klikk på bildet for å starte filmen Dette er 5. humorfilm (av 5) Viktig: Før du viser humorfilmene husk å presisere at dette er overdreven humor, ting er satt på spissen, men kanskje det allikevel er en kjerne av sannhet i det. Gjennomføringen av kursdelene er inndelt slik;   Du viser du den aktuelle filmen Deltakerne gjennomfører en kort diskusjon Du foretar en oppsummering Noter tiltak og endringer som bør ses på eller gjennomføres

Piirka på sykebesøk Har vi opplevd noe lignende? Hvordan vil vi ha det hos oss? Les opp de to spørsmålene De tre huskelappene er budskapene som spilles i filmen La diskusjonen gå i noen minutter (Det under er noe du som leder kan ha i bakhodet) Diskusjonen skal bidra til å bevisstgjøre den enkelte i forhold til temaene i hver film at den enkelte kan relatere temaene som omhandles i filmen til egen arbeidsplass identifisere styrker og svakheter i egen enhet for å få til god informasjonssikkerhet Enkle problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet løser vi i møtet. Mer krevende problemstillinger, hindringer eller mangler for å få til god informasjonssikkerhet noteres og tas videre til ledelsen eller informasjonssikkerhetsleder i den enkelte virksomhet for oppfølging i etterkant av møtet.

Noen høydepunkter! Taushetsplikten gjelder også mellom helsepersonell Jeg passer på at ikke uvedkommende lytter når jeg snakker om pasienter/brukere Crtrl+alt+delete Jeg oppsøker ikke mer informasjon enn jeg må for å gjøre jobben min Jeg oppgir aldri, direkte – eller indirekte, pasient/brukerinformasjon på Internett Jeg bruker ikke samme passord på Internett som på arbeidsplassen Jeg henter alltid utskriftene mine med en gang Jeg legger aldri igjen dokumenter på møterom Disse oppsummerer hver kursdel

Hvor finner jeg informasjon om programmet: Bunntekst

Hvor finner jeg informasjon om informasjonssikkerhet? Datatilsynet Si litt om hvor de kan finne mer informasjon om informasjonssikkerhet.

Hvor finner jeg informasjon om informasjonssikkerhet? Helsedirektoratet www.normen.no

www.normen.no Har egne faktaark/veiledere for ulike «problemstillinger» Har du spørsmål? : sikkerhetsnormen@nhn.no