SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Det gode Det rette Det rettferdige
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
- Verdsettende ledelse
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
KLASSELEDELSE.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Den vanskelige samtalen
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Konflikter.
Utskrift av presentasjonen:

SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012

HOLDNINGSMENY Dårlig humør omtanke, omsorg engasjert kreativ Vi kan i stor grad velge holdningene våre. Hvis vi har en holdning som vi ikke er helt fornøyd med, så kan vi endre den. Vi kan selv velge – i større grad enn vi er vant til å tenke! HOLDNINGSMENY Dårlig humør engasjert inkluderende gretten, grinebiter sint, olm vital støttende uinteressert bitter energisk omtanke, omsorg kreativ positiv sjenerøs raus modig nysgjerrig åpen vil andre vel lar meg begeistre HERLIG MENNESKE

Gode følelser og følelse av lykke er langt mer avhengig av måten hjernen oppfatter noe på – enn av ytre omstendigheter

Tenk å ha en kollega som: forteller deg om alt som kan gå galt bruker mye av tiden til å klage og snakke om problemer sukker og stønner, - og lider seg gjennom dagen synes livet stort sett er urettferdig gir andre skylden når noe går galt – eller når det er konflikter

Tenk å ha en kollega som: virker inspirerende på deg får deg til å smile og le utstråler energi og vitalitet viser begeistring er i stand til å si unnskyld signaliserer at det er bra å være på jobben

Er jeg energi – giver eller energi - tapper

Vi kan være voksne, seriøse, ansvarlige, pliktoppfyllende - og samtidig ha det morsomt og trives – f.eks på jobben Moro – men på en respektfull måte gir økt energi gir større trivsel folk som har det gøy – har større tendens til å behandle hverandre bra vi liker hverandre bedre når vi har det morsomt sammen vi blir mindre irritert over småting vi blir mer kreative når vi har det moro det motvirker stress det gir bedre helse tiden går fortere

Latter er sunt! Forskning: 20 deltakere: Gjennomsnittlig blodstrøm økte med 22% ved latter – og ble redusert med 35% ved stress

Bruk LUNSJEN til å tilføre deg energi Prøv å unngå: å bli fanget inn i bedrøvelige historier å havne i jammerdalen (KMM)

Stress har to komponenter i seg SITUASJONEN Min REAKSJON på denne situasjonen

EN ”BØNN” Gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre mot til å forandre det jeg kan og visdom til å se forskjellen

AKSEPTERING En innstilling som hjelper oss til å hanskes med situasjonen Det er IKKE - å bli passiv - gi opp - bli kraftløs

Innstilling - Hva Akseptere realitetene Gjøre det beste ut av det - Hvordan - Hvem - Hindringer - Fordeler

Egenmotivering Sunn egoisme Det viktigste er hvordan jeg håndterer det som skjer Å håndtere hendelser og mennesker på en måte som er bra for meg Hvordan er det best for meg å oppleve den situasjonen jeg er i? Eks.: En kollega er sur Sjefen din forteller at du kan ikke ta ferie på den tiden du ønsker En annen kollega maser og kjaser Du sitter i kø, og en ”frekkas” sniker seg inn foran deg

Språkets kraft Hva vi gir oppmerksomhet Anerkjennende språk skaper energi, overskudd, stolthet og vekst. Motiverer oss Nedvurderende og anklagende språk - Tapper oss for krefter og gjør oss motløse - Skaper forsvar, sinne og (i mange tilfeller) lav selvtillit - Demotiverer oss

KRITIKK Ærlig kritikk er vanskelig å svelge - særlig når den kommer fra en slektning, kjæresten/ektefellen, en venn, en bekjent, kollega eller en fremmed Franklin P. Jones

BUSK 1) BESKRIV atferden, saken, handlingen 2) UTTRYKK hva du føler, opplever, synes 3) SI (SPESIFISER) hva du ønsker, vil 4) KONSEKVENSEN det vil få

Han / hun / du er så . . . Dominerende Irriterende Urettferdig Destruktiv Vanskelig Overkjørende Selvopptatt Dum Arrogant Hensynsløs Avvisende Negativ Hjelpespørsmål: Egoistisk Brautende Ekkel Uhøflig Usympatisk Ubehagelig Fjern Vemmelig Hysterisk Teit Hvordan merker du/jeg det?

HVORFOR - SPØRSMÅL Hvorfor har du gjort det på denne måten? Hvorfor sa du ikke fra før? Hvorfor har du ikke ringt før? Hvorfor kan du aldri høre på meg? Hvorfor har du ikke prøvd noe annet? Hvorfor må du alltid avbryte når jeg snakker? Hvorfor har du ingen andre interesser? Hvorfor må du alltid såre meg slik? Hvorfor-spørsmål kan inneholde kritikk – noe som lett kan føre til forsvarsatferd.

Du har misforstått ! . . . .

Fint hvis begge kan si: Jeg tror du har forstått mitt synspunkt Jeg tror jeg har forstått ditt synspunkt

”Litt” vanskelige samtaler Forberedelser før samtalen finner sted Det kan være klokt å ha tenkt gjennom hva du vil oppnå og formuleringer på forhånd   Fokuser på sak og atferd – ikke ”ta” personen eller kommenter personlighetstrekk. Vær konkret. Fakta og eksempler som kan illustrere. Regn med reaksjoner, at følelser kommer opp Utfordring: Lytte og tåle følelsesuttrykkene. Regn med og aksepter at dere kan ha ulike oppfatninger Vær fast på sak OG vennlig Vær bevisst kroppsspråket Åpen kroppsholdning, vennlig uttrykk, vennlig, rolig øyekontakt (VRØ), nikk, smil

Self-Esteem Selvtillit Opplevelse av mestring, dugelighet Selvfølelse Hvordan jeg verdsetter meg selv

Viktige komponenter i selvtillit Være realistisk Akseptere realitetene Akseptere meg selv Tillate meg selv å ikke være perfekt Sette grenser Mestre situasjoner / mestre god kommunikasjon Ta ansvar for mine valg / mine prioriteringer Være bevisst mine - verdier - behov - holdninger - ønsker - følelser - tanker - valg - prioriteringer - forventninger Oppleve tilhørighet

Jo høyere grad av selvtillit vi har (denne indre tryggheten på at vi er duganes og noe verdt) – jo større tendens har vi til: å behandle andre med respekt velvillighet toleranse saklighet og å være mer hjelpsom mer sjenerøs