Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Relasjonsledelse i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Music: Nightengale Serenade
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Hvordan lykkes i oppfølgingen av ansatte?
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Samspill og Samhandling
Læreren som administrator og leder
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Mestring og forebygging av depresjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Trygghet og tillit ved livets slutt
Skoler og barnehager i Finnmark Alta mars 2013
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Livets tog.
Lederstil og Motivasjon.
RELASJONSPEDAGOGIKK Jan Spurkeland
Elsa Fagervik Kommedahl
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Sosial=digital Lier 19. november 2014.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Åpenhet og relasjonskompetanse Organisasjon: 2015 : AKAN Foredrag ved Jan Spurkeland.
Arbeidsmiljø og helsefremmende organisasjonskultur ”Kunsten å omgås hverandre” Helga Bognø.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Relasjonskompetanse på Skeie skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Sett inn video fra Vimeo:
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene ?

Relasjonskompetanse Ferdigheter , evner og holdninger som etablerer, utvikler , og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Basis: Relasjonelt initiativ Relasjonelt mot Relasjonell energi

Carl Rogers(1902-1987) Relasjonen mellom leder og medarbeider er en avgjørende faktor for hvor produktiv medarbeideren er. En større undersøkelse viser at menneskeorienterte ledere er høyproduktive sammenlignet med de produksjonsorienterte som er lavproduktive. En leder øker sin innflytelse ved deling av makt. Dette betyr større fokus på bruk av team, kollegaer og medarbeidere i utøvelsen av ledelse.

Grunnlaget for å lede Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Mor Theresa: Do you know your people? Do you love them? Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Du kan administrere folk du ikke kjenner. En datamaskin vil overta. I mellomtiden kan en sekretær gjøre denne jobben.

Skjult/fasade/ privat Åpenhet og tilbakemelding ”Johari-vinduet” Kjent for meg Ukjent for meg Åpent/ offentlig Blindt Kjent for andre Skjult/fasade/ privat Ukjent Ukjent for andre

Relasjonsledelse og nyere undersøkelser Dansk undersøkelse fra Væksthus for Ledelse 2005.Kommunale ledere med suksess. Ledere der lykkes - hva er det , de kan ? 5 kjernekompetanser hos ledere som lykkes: Relasjonell forståelse: Forstår mellommenneskelige forhold. Denne kompetansen er basis for flere av de andre 5. 2. Tillitsvekkende sparring: Tilgjengelighet og åpenhet for dialoger. Konfronterende intervensjon: Utfordrer og viser relasjonelt mot. Insisterende delegering:Vil at medarbeidere tar på seg ansvar Rotfasthet under press: Grunnverdier står fast. Personlig integritet.

Relasjonelt mot Relasjonelt mot trenger du: Typiske situasjoner: Når du merker motstand i deg mot andre Når du kvir deg til å ta kontakt/møte andre Når du vet at øyekontakt er eneste vei ut Typiske situasjoner: * Etter en hverdagsuenighet/småkrangel/uheldig bemerkning * Når noen du kjenner opplever sterk sorg * Når du skal ta initiativ til forsoning * Når du skal konfrontere sterke personer med ”sannheten” * Når du skal møte mennesker du føler antipati mot

Relasjonell feighet Relasjonell feighet uttrykkes i atferd: Relasjonelle avhengighetsforhold blir svekket gjennom relasjonell feighet Relasjonell feighet uttrykkes i atferd: Når du velger bort/unngår å møte mennesker Når du blir unnvikende i ordvalg Når du skriver om det som bør snakkes om Når du beskytter deg mot følelsesmessige påkjenninger Hverdagsfeighet * Du ringer til ”de snille” og skriver til ”de vanskelige” Du blir usynlig * Du går utenom/overser en gammel venn på gaten Du gjemmer deg * Du utsetter den vanskelige samtalen Du utsetter * Du unngår å gi ærlige tilbakemeldinger Du unngår

Prestasjonshjelp