Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Nordsjøens Grønne Motorvei
Klimagassregnskap for bygg Metode, resultater, videre arbeid
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
Klima og fallskjermhopping
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Energikrav i teori og praksis
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
LOG530 Distribusjonsplanlegging
DSD / Norled Innlegg ifm Dialogkonferanse 7 januar 2013 om øyfergesambandet i Oslo havnebaseng. .
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Asak Miljøstein AS.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Godsfergen Fremtidens kystskip Introduksjonsmøte
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
LR-Akademi Lederbonus.
Energieffektive maskinerisystemer
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
INF3100 – – Ellen Munthe-Kaas Indeksering UNIVERSITETET I OSLO © Institutt for Informatikk Utvalgte animerte lysark: lysark nr. 7, 8, 9, 10,
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Innspill til anbud Follo og Østensjø
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Velkommen ARBEIDSMØTE
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser Toralf Ekrheim Adm. dir. Nor Lines AS

100% Bra og solid eier. Største privateide og norskeide landsomfattende samlastsystem i Norge HK i Stavanger Voksende siden ”fristillelsen” fra NC Rammet av finanskrisen – sviktende volum, rater og resultat Omfordeling – mer spedisjonsomsetning. Stretegiske utfordringer. Land og sjø – organisering, strategiske samarbeid, organisk vekst >< oppkjøp. Ledelsesutfordringer: Fagfolk >< ledere

– det unike transportsystem. Hurtigruten Godsskip Landtransport Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør. Spedisjon og oversjøisk transport.

GodsFergen - systemvalg Hvem skal “eie” kunden ? Direkte kontrakt mellom transportkjøper og rederi ? Samlastere og speditører som eneste kunder ? Kombinasjon ? Transportkjeden – hvem gjør hva ? Kai/Kai ? Dør/Dør ? Fra/til samlasterers terminaler ? Kombinasjoner ? “Sømløst” for kunden ? Organisering. Havn og avgifter. Enkle, effektive, sikre løsninger Forutsigbarhet. Kabotasje nødvendig ? Los-/farledsbevisordninger. Laste/lossearbeidere – lite effektivt i de fleste tilfeller. “Arv fra seilskutetiden”. Dataløsninger / EDI / Rask inn og utlevering / Sikkerhet

Viktige momenter for valg av skipstype: Energieffektivitet Effektiv operasjon i havn Kostnadseffektive havneoperasjoner Kapitalkostnad – men også driftseffektiv. Fleksibilitet ??

Vessel Main Data Length overall: 67,95 m Length pp. 64.60 m Width: 12,50 m Draft max: 5,80 m Net tonnage: 573 tonnes Gross Tonnage: 1548 tonnes Cargo hold: 2150 m³ Dwt: 2350 tonnes national

Ro/ro - Palleskip (med dekkskapasitet): M/S Tananger: - 102 m langt, 16,5 m bredde, 6 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 150 trailer lass (optimalt) - Energieffektivt: ca. 15 knop – under 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

Palleskip (med dekkskapasitet): M/S Sunnmøre: - Kompakt skip – 80 m langt, 15 m bredde, 5 m dypgående - Laster paller og dekkslast tilsvarende ca. 80 trailer lass. - Energieffektivt: ca. 13 knop – 40 % av energiforbruket til vogntog. - Kran gir fleksibilitet.

Containerskip

Ro/Ro skip

Nor Lines Nybygg

Energieffektivitet tilsier: Palleskip for stykkgods Evt. ECO design Containerskip – tilpasset for vekselflak Havnekostnader og statlige avgifter tilsier: Containerskip med lav bruttotonnasje (mye av lasten på dekk). Effektive, lavkost havneoperasjoner tilsier: RO/RO skip (mindre bruk av la/lo arbeidere – rask lossing/lasting) Kapitalinnsats tilsier: Enkle containerskip – tilpasset for vekselflak. Egen kran ? Fleksibilitet tilsier: Mulitipurpose – ro/ro, containere, kran – og evt. sideport

Myndighetene ? Gode ord – lite realitet i virkemiddelbruk – så langt. ECOBONUS ordninger vil være nødvendig i en oppstartsfase. Havnene – vesentlig at disse betraktes som infrastruktur. Innkjøpsmakt hos det offentlige. Rammebetingelser – losordninger, effektivitet i havn

Case: Forlengelse Norlandsbanen Ro/ro og vekselflak – krav/ønske fra samlasterne Kran i havnene ? Fast linje - enklere skip. Tett integrering jernbane og skip i Bodø Tilpasning og justering av fremføring på jernbanestrekningen –> energieffektiv sjødel.

Bodø-Tromsø – 200 naut. mil. Alnabru/Narvik: 1950 km Alnabru/Bodø: 1275 km

Base/base – ro/ro service ??

Battery ferry Lavik-Opedal from 2015 – zero emission Main particulars: L: 80 m B: 20,8 m 120 cars / 360 pax Propulsion: 2x 450 kW Azimuth Thrusters 2x 450 kW electrical motors Redundant battery system Lithium-ion / polymer type LI-NMC Solar panels Heat exchangers Heat recovery LED lights Light weight

Rolls-Royce ”Environship”. ”Next Generation Ship Award” vinner. LNG som drivstoff. Nytt skrogdesign –redusert energibehov Kapasitetsøkning – 200 vogntoglast/skip Energioptimalisering Reduksjon i utslipp Co2 35 % Nox 90 % Sox 100 % EEDI Indeks – 12,96 Også som et bidrag til reduksjon i klimagassutslipp vil disse skipene være en betydelig bidragsyter, med en beregnet utslippsfaktor av klimagasser ca. 70 % lavere enn vogntog. Ca. 70 % lavere klimagass utslipp enn veitransport

Multi purpose: 80 tonns kran/ Containere /Roro/Sideport/Fryserom Loa: 120 m, Beam: 20,8 m, Design: 3.900 dwt/5,5 m dr. Scantling: 5.000 dwt/6,0 m dr. Værdekk: 80 tonns kran, 1.540 kv.m., 130 TEU (2 høyder) + 6 trailere, evt. ca. 35 trailere. Optimalisert for 25’ vekselsflak og 45’ containere. Frysecontainere. Ro/ro dekk: 100 tonns ro/ro rampe, ca. 36 trailere. 1640 kv.m./4,5 m høyde Tanktopp og mellomdekk: 1.700 kv.m. (50 trailerlass). Inndelt i 5 rom, som alle kan operere som fryserom. Høyde 2,5 meter.

Takk for oppmerksomheten !