BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Fonologi.
2 Leseferdigheter og lesevaner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Veiledning av elever / lærlinger
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Noen matematiske nøtter
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
Skaperen, ordneren og danseren
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Sentrale begrep i fonologien
Synger du sammen med meg
Enkel og dobbel konsonant
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Morfologisk utvikling
Om å skrive om litterære tekster
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
12 Reflekterende lesing.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Litterære virkemidler
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Dikt.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Norsk som andrespråk LUB
Muntlig språkutvikling
Livsstilsending - uke 5 -
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv! NB. Svarer du feil, må du tilbake til start. Testen består av i alt tolv spørsmål. Lykke til! START Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Vitenskapen om ordlaging og ordbøying kalles for syntaks morfologi fonologi Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Flott, helt riktig Visste du også at barnet ”samler” på ord allerede i 1-2-årsalderen og at de etter hvert ubevisst begynner å analysere ordene de hører? Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Å utvide vil si å korrigere det barnet sier gjenta det barnet sier korrekt i en svarytring herme etter barnet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Bra, dette fikset du lett! Visste du også at man kan utvide barns ytringer både morfologisk, fonologisk og syntaktisk? For eksempel kan man utvide syntaktisk slik: BARN: Sitte bamse der VOKSEN:Ja, bamsen skal sitte der Prøv å komme med flere eksempler på de andre typene selv. Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvilken forenklingsstrategi er brukt når barnet sier ”topp” i stedet for ”kopp? Utelating av lyd Ombytting av lyder Erstatning av en lyd med en annen Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Supert! Det er vanlig at lyden som erstattes blir byttet ut med en lyd som likner på den korrekte lyden. /k/ og /t/ er f.eks begge ustemte lukkelyder, og det kan være forklaringen på at barnet sier nettopp ”topp” i stedet for ”kopp”. Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

En konsonant kjennetegnes av at lyden lages ved hjelp av innsnevring i taleorganene fri luftstrøm luftstrømmen går ut gjennom nesen Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Bra! Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

En lyd er stemt når stemmebåndene vibrerer stemmebåndene ikke vibrerer Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Det er riktig! Vi har en rekke fonempar i norsk der en lyd er stemt og den andre er ustemt: p-t, t-d, k-g Husker du putte-fingrene-i-øret-testen? Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvilke av disse ordklassene er det vanlig at barn lærer ord fra først? Pronomen og preposisjoner Pronomen og adjektiv Verb og substantiv Preposisjoner og verb Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Det stemmer! Det er vanlig at barn lærer konkrete substantiv først som f.eks kopp, bamse, seng. Kan du tenke deg noen verb som det er naturlig at barn lærer tidlig? Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva er grunnen til at et barn kan si ”i går speis jeg” i stedet for ”i går spiste jeg”? Noen barn er ofte litt dumme og lærer sakte De bøyer nye ord etter grammatiske mønstre de kan fra før Det het ”speis” i gamle dager (urnordisk og norrønt), så det kan henge ubevisst igjen i barns hjerner Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Korrekt! Når et barn sier ”speis” i stedet for ”spiste” kan det være fordi de f.eks kjenner mønsteret bite-beit, vite-veit, fise-feis og bøyer det nye ordet etter dette mønsteret. Dette fenomenet kaller vi for overgeneralisering eller analogi. Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Når vi uttrykker våre tanker og følelser f Når vi uttrykker våre tanker og følelser f.eks når vi sier ”hurra” eller ”så synd” bruker vi påvirkningsfunksjonen den ekspressive funksjonen kontaktfunksjonen Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Flott! Språkfunksjonene sier noe om hva vi kan gjøre ved hjelp av språket. Språk-forskeren Roman Jakobson regner i alt med 6 språkfunksjoner. Husker du navnet på de andre språkfunksjonene? Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva er et reellt spørsmål? Et spørsmål der vi selv kjenner svaret, men spør for å sjekke Et spørsmål der vi spør for å rette oppmerksomheten om noe reellt eller konkret i omgivelsene Et spørsmål der vi ikke selv kjenner svaret, men spør for å få vite noe Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Ja, riktig svar! Eksempler på reelle spørsmål kan være ”Hva slags pålegg liker du best?”, ”Hva synes du vi skal sette her?”, ”Hva skal du gjøre i helgen”? Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Dersom et språk er lydrett (har høyt samsvar mellom fonem og grafem), sier vi at det er et ortofont språk monotont språk oralt språk Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Fint! Norsk bygger på et alfabetisk prinsipp som vil si at et grafem (en bokstav) ideelt sett representerer et fonem (en lyd). Likevel har vi mange ord som ikke er lydrette f.eks jeg, fugl, hoppe, kanskje Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Det norske vokalsystemet kjennetegnes av at det består av mange fremre, trange vokaler i forhold til andre språk få vokaler i forhold til andre språk nasale vokaler (slik som i fransk) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Veldig bra! Forskjellen mellom /i/ og /y/ kan være vanskelig for barn som ikke har norsk som morsmål. Både /i/ og /y/ er nemlig fremre vokaler, men hvis du bare prøver, så vil du merke at leppene dine endrer stilling når du uttaler /i/ og /y/ vekselsvis. Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Når barnet er i den fonologiske fasen av leseutviklingen, kjennetegnes lesingen av at barnet leser: fort, høyt og slurvete inne i seg og med leppene helt i ro sakte og høyt lange ord fortere enn korte Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Flott, nok en gang! Når barnet er i den fonologiske fasen vil det også bevege leppene tydelig og lese korte ord lettere enn lange ord. Den fonologiske fasen er en svært viktig fase i leseutviklingen fordi det er nå at barnet har forstått at det er en sammenheng mellom lyd og bokstav. Gå videre Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

GRATULERER - Du er i mål! Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Beklager, feil svar Prøv igjen Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold