Hva må til for å få et godt tallbegrep? Vigdis Flottorp vigdis.flottorp@lu.hio.no http://home.hio.no/~vigdisfl/
28 Jeg river av en lapp og med et raskt og lite napp en dag det mindre blir til ………. dag det lir 28
Tallutvikling - et puslespill nummer på bussen klokka gatenumre fire rosa hårspenner fjerde etasje tallsymbolet 4 på heisknappen tallsymbolet 4 på bursdagskrona
Momenter i utvikling av tallbegrep Ordinasjon Telleramsen Parkobling ”Hvor-mange” - spørsmålet Tallbilde og tallsymbol Abstrahering
Ordinasjon Ordne noe etter størrelse eller andre egenskaper stå på rekke: først, sist i midten Rekkefølge ukedagene, månedene
Den første lille grisen fikk lov å gå på isen Den andre lille grisen fikk lese i avisen. Den tredje lille grisen fikk slått av litt på prisen Den fjerde lille grisen fikk jakka til polisen Den femte lille grisen fikk bare slutte visen - og visen slutter her og derfor kan han aldri bli no’ større enn han er
Telleramsen TALLORDENE I starten regle uten innhold System i telling over 20
4 - Parkobling Koble to ting sammen: En bamse til meg, en til deg En tallerken til Henrik, en til Jasmin…. ett tallord til hver ting som telles.
Ulike telleferdigheter Telle ved å berøre eller flytte Telle ved å peke Telle ved å se på (følge med øynene) Telle ved raskt ett blikk
Kardinaltallsforståelse telleramsen Parkobling Svaret på ”hvor mange?”- spørsmålet
Tallbilde - tallsymbol bildet av antallet Skriftlig symbol kan ikke se antallet
Abstrahering Mengden løsrevet fra det som telles. Abstrakte mengder - matematisk konstruksjon.
Tegning Ikon Stilisert bilde av antallet Tallbilde En runding for hvert dyr, et kryss for hvert barn, en stjerne for hver fange Tallsymboler Kan ikke se antallet 4 IV
8 barn på vei til skolen...
Gutten som var kommet til oppgave 5 da de fleste var ferdige...
Tungvinte og lettvinte strategier Telle alt og forfra-strategien Telle videre-strategien Minimumsstrategien Tvillingstrategien Snorre Ostad (1999) i Det matematiske barnet