Mentale rom en liten innføring i teorien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Non-verbal kommunikasjon
Livet i høyere dimensjoner og kontakter i KOSMOS
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
utnytte ledg rom/medløpspasning
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
NERVER OG HUD.
DIKT virkemidler.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Nettvett.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Oppdatering for Windows Update Windows Update er viktige oppdateringer for din PC. Disse skal i utgangspunktet komme første tirsdag i hver måned, men de.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
C# for javaprogrammerere
Linear programmering Når kan en bruke linear programmering? En ønsker å minimerer eller å maksimere et mål En kan spesifisere målet som.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Gå til ditt dokument som ligger under arbeid (dokumentet har da status R for reservert) og klikk på fanen Rettigheter. Velg deretter Ny rettighet.
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
PRONOMEN.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Alle hjerters dag… 14.feb ..Den dag han skulle ledes ut til sin død, han etterlot et brev i sin celle adressert til henne. Det var undertegnet «Din Valentin».
Mandag 8. November Powerpoint..
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Stående skytestilling
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
I dag snakker vi om psykiske problem:
TEKNIKK KVELD VIKERSUND 1.november 2010
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Se på bildet? Hva ser du? Undersøkelser viser, at barn ikke kan identifisere parr i intime situasjoner, fordi de ikke har denne type bilder lagret i deres.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Individuelle samtaler Eierskap til egen teknikks utvikling Motivasjon Barmark.
Skyteskole. Denne PowerPointen er ment brukt til Skyteskole. Om PowerPointen: PowerPointen er lagt opp slik at det er kommentarer til hver side på «støttesidene».
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Velkommen til skyteskole - Kveld 3 -
Virkemidler tegneserier.
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Oppgave 5, side 108: Min stol – stolen min
Masteroppgave ved Institutt for Geografi, UiB
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Behov og emosjoner.
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
AKTIVITETSUKER Juni og juli
BRANNVERNUKE EVALUERING OG OPPSUMMERING AV SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Mentale rom en liten innføring i teorien LURT Mentale rom en liten innføring i teorien av Sonja Erlenkamp og August 2005

Denne kunnskapen kaller vi for: For å kunne skjønne hva hendene/kroppen i ”real space” skal stå for bruker du kunnskap du har om ting generelt, men også om tegnspråk. Denne kunnskapen kaller vi for: Dermed kan man ved hjelp av informasjonen i ”generic space” få en mental forbindelse mellom det vi ser i ”real space” og den mentale forestillingen av hva Sonja egentlig referer til, som er i det såkalte ”event space”: Det bildet du danner deg i hodet ditt av det du ser, kalles: generic space Real space er kun et mentalt bild som den som ser på ha. Det er ikke virkeligheten selv. real space En person som kan tegnspråk vil vite at: - Sonja bruker overkroppen sin for å vise hvordan noe gjøres/hvordan hun gjør noe Den tomme plassen i hånden hennes referer til et objekt Sonja referer ved hjelp av bevegelser til en handling som utføres med en gjenstand Gjenstanden må være noe som man holder slik Sonja viser Informasjonen fra ”real space” og ”generic space” blir altså brukt for komme frem til informasjonen i ”event space”. Det dannes et såkalt ”blended space”, dvs informasjonen fra ”real space” og ” event space” blir til en overlappende mental forestilling. Du ser at Sonja gjør dette… event space blended space

THE END