Luftromsproblematikken i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

I.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Kommunikasjon innen luftfarten
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Værskip.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Fagseminar 2011.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2010, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Haukstad Medlem Morten Kristoffersen.
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Motorflyseksjonen i NLF
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Oppgave 1 En monofyletisk gruppe inkluderer en feles stamfar og alle dens etterkommere. I treet har vi ringet inn alle de monofyletiske gruppene i kladogrammet.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Ledermøte 2008 Flysikkerhet Motorflyseksjonen. Handlingsplan 2008 Klubb PFT GAP-samlinger Omsette aksjoner fra skolesjefseminaret –Luftromskrenkelser.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Satellittene viser vei Vi bruker GPS
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
dekke opp innenfor egen 16-meter
100 lure ord å lære.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE Seminar om effektivisering 14. november 2002 Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi Hva mener.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Høydemeter Mål: Lage et program som regner ut stigning, største høyde, minste høyde m.m.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Luftfartsloven, BSL’er og
Luftfartsloven, BSL’er og
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

Luftromsproblematikken i Norge April 2008 Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Kontrollert luftrom Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Luftromstyper Kontrollsoner (CTR) Fra bakken opp til 2500 FT Terminalområder (TMA) Over CTR - fra 2500 FT opp til CTA (9500 FT) Terminal Informasjonssoner (TIZ) Små soner rundt AFIS plasser Terminal Informasjonsområde (TIA) Over TIZ fra 2500 FT opp til CTA (9500 FT) Kontrollområder (CTA) Over 9500 – 13500 FT Norges Luftsportforbund

Norske luftromsklasser Klasse C Atskillelse mellom både VFR og IFR. Flygeleder følger med på Radar hele tiden. Klasse D Atskillelse IFR – IFR (følger med på Radar) Informasjon VFR og IFR (kan bruke pos. rapp.) Klasse G* Krav til to-veis radiosamband. Ingen Radar Klasse G Ikke krav til radiosamband. Ingen Radar Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Kommersiell trafikk Klasse C Høyest sikkerhet for kommersiell trafikk All annen trafikk blir holdt godt unna. Klasse D Høy sikkerhet for kommersiell trafikk Annen trafikk blir det informert om. Klasse G* Krever disiplin og korrekt rapportering av posisjon for alle aktører innen TIZ/TIA. Middels sikkerhet. Klasse G Kan møte enhver uten varsel. Lavest sikkerhet. Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Luftsportens egenart HangGlider ParaGlider ikke radio – kan kun i G luftrom Ballong og Seilfly (typisk) ikke Xponder – G* og D med dispensasjon Mikrofly Kun radio; – G* og D med dispensasjon Radio og Xponder: C og D Motorfly Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Kontrollerte plasser CTA TMA 9500 2500 CTR Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund AFIS plasser CTA TIA 9500 2500 TIZ Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Luftromstypene Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Endringene AVINOR innfører mer C luftrom Luftsportsutøvere må medbringe Radar Transponder (Xponder) eller bli utestengt. De som ikke har Xponder må fly utenom TMA, som ofte kan ligge svært lavt nede mot terrenget. Noen vil fly da fly under TMA og tvinges til å fly for nær terrenget – få nødlandingsmuligheter Noen vil fly ulovlig gjennom deler av TMA og foreta en alvorlig luftromskrenkelse. Kan lede mange til å bryte regler. Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Endringene AVINOR utvider TMA utstrekningen Luftsporten får mindre fritt G-luftrom Fly uten Xponder må fly større omveier, mange i ulandbart terreng. Seilfly med områder nær TMA grenser blir blokkert i høyde og får sterkt redusert strekkflyging Noen områder vil dekkes av TMA og bli stengt. Norges Luftsportforbund

Situasjonen for seilfly Sikre god flyhøyde i ytterkanten av TMA’en ved Starmoen. Fremtidig TMA vil etter beregninger i Avinor bli utvidet Sikre seilflyområder ved Hokksund Norges Luftsportforbund

Situasjonen for seilfly Norges Luftsportforbund

Situasjonen for motorfly Sikre Acro-områder øst for Øyeren Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Endringene AVINOR legger TIA over TIZ’ene Luftsporten får mindre fritt G-luftrom Fly uten radio må fly større omveier, mange i ulandbart terreng. HGPG uten radio blir utestengt fra store og viktige luftsportsområder. Dagens frie områder vil dekkes av TIA og bli stengt for fly og HGPG uten radio. Kan lede mange til å bryte regler. Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund TIA over TIZ FG og NO Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund HGPG – her opererer vi…. Norges Luftsportforbund

Sogn TIA over 4 TIZ FL, BL, SD og SG Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund TIA går ned i terrenget TIA går ned i terrenget mange steder, og det er ikke mulig å få radiokontakt med Stavanger i de nedre delen av TMA’en. Altså store områder som ikke kan brukes til noe på lovlig vis…. TIA Norges Luftsportforbund TIZ

Norges Luftsportforbund Farris ble C-luftrom Fallskjermhoppingen ble meget amputert ved at Hoppflyet, en Twin Otter ikke fikk løfte hoppere over lange perioder samtidig med trafikk til og fra Torp. LT krevet meget store atskillesesminima på ±5NM fra Torp ILS 18. NLF har meget store utfordringer med å få til en brukbar avtale med Farris Approach i Røyken. Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Hva gjør komitéen? Kommuniserer til AVINIOR NLF’s totale behov for luftrom gjennom brev og i en rekke arbeidsgrupper. Forhandler med AVINOR om bedre vilkår for luftsporten. Kommuniserer med Luftfartstilsynet om optimale rammevilkår for luftrom. Stiller spørsmål med ordninger som kan virke unødig hindrende for NLF’s aktiviteter. Arbeider med å finne løsninger basert på egne forslag og eksisterende internasjonale gode ordninger. Norges Luftsportforbund

Norges Luftsportforbund Luftromskomitéen Består av representanter fra hver seksjon i Norges Luftsportforbund. Norges Luftsportforbund