Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen 02.12.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
1 Video i undervisningen
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Digitalt læringsmiljø
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Senter for læring og utdanning
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Undervisning og læring
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
Studiebarometeret
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studentenes IKT-hverdag
NVU-konferanse mars 07 Videreutdanning i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Erfaringar frå opptrapping og utviding.
Kvalitet i fleksible studier
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen

Hvorfor kan jeg si noe om dette? •Amund Aarvelta •Studerer til master i Historie på NTNU •Tillitsvalgt på HF-NTNU i flere år •2 år i Landsstyret til NSU/NSO •Leder av Studenttinget NTNU •Opptatt av utdanningskvalitet •En av initiativtakerne og driverne av kampanjen ”ulike tider – lik undervisning”

Studentenes initiativ til endring

•Kampanje som startet 14.sept i høst på NTNU, UiO, UiB og UiT •Rette seg mot den enkelte foreleser med en oppfordring til endring •Ønske om å sette lærings- og vurderingsformer på dagsorden •Skapte kontroverser •Oppslag i Aftenposten, DN, NRK Radio, NRK TV. Pluss en hel masse sektorbasert media •Fokus var i stor grad mer bruk av e-læringsmetoder

Generelle forventinger Hva er fleksibilisering? Hvorfor drive med det?

Generelle forventninger •Fleksibilisering handler ikke om å fjerne forelesninger/tavleundervisning… •.. men være et supplement/metode for å heve kvaliteten •Pedagogikk, og ikke økonomi bør være insentivet •Utnytte potensialet til studenten og foreleseren •Gjøre det lettere for flere å ta høyere utdanning •Satsning på universitetspedagogikk som tema, ved å vurdere effekten av mer ”morderne” undervisningsmetoder •Økt læringsutbytte som mål

Læringsformer

•Universell utforming av undervisning •Podcast og videoforelesninger •Frihet til å velge læringsmetode •Kontakttid - (E-kontakt) •Studentinvolvert undervisning •Bruk av e-verktøy til kommunikasjon (LMS) •Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek (NLB)

Læringsformer •iTunesU og lignende •Tekniske ”dupeditter” •Bruk må komme på bakgrunn av en pedagogisk vurdering •Ta lærdom av de gode eksemplene •Studenter tilegner seg lærdom best på ulike måter

Vurderingsformer

•Kvalitetsreformen - nye vurderingsformer •”Skoleeksamen” som gammeldags, og en vurderingsform mange grupper har utfordringer med •Bruk av PC på eksamen •Testes i fagkunnskap samtidig som man testet i de verktøy man bruker i yrkeslivet

LMS

Its-learning på NTNU •Nylig gjort en undersøkelse •Skremmende dårlig utnyttelse av potensialet •Its-learning er et administrativ verktøy •Studentene er førnøyde •Det etterlyses mer fokus på det pedagogiske potensialet

Hva slags potensiale har man i en E- læringsplattform •Skape diskusjonsrom mellom studenter •Studentinvolvert undervisning •Kontakttid •Potensiale for tidsbesparing •Naturlig sentrum i studiehverdagen

Oppsummering, spørsmål og diskusjon

•Økt læringsutbytte som fokus •Fleksibilisering og e-læring inneholder mange faktorer •Tanke om tilrettelegging og fleksibilisering som en del av samme prosess •Studentene ønsker seg modernisering, men er likevel opptatt av å ivareta det gode i det gamle •Man bør utnytte kapasiteten i dagens E-læringssystemer, og integrere slike plattformer i selve læringsprosessen