Dataspill i bibliotek Anders Futtrup

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Høyesterettsdommer Bergljot Webster
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7: Oversikt over enerettsbeføyelsene og avgrensning av dem. Grensen mellom offentlig.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Forelesninger H-08 Dag 3: Vilkår for vern av åndsverk
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7 og 8: Eksemplarretten og fremføringsretten Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Universitetet i Oslo Institutt for rettsinformatikk Olav Torvund Opphavsretten gir kontroll over det man selv har skapt Opphavsmannen.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Oslofjordkonferansen juni 2012 Tiltakspakken - hva har vi fått og hva har vi ikke fått? Likebehandlingskravet og hvordan det vil bli forsøkt omgått.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
OPPHAVSRETT ÅNDSVERKLOVEN M.M..
Dag Wiese Schartum, AFIN
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsmannens kontroll.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
Religion på arbeidsplassen
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Avtalelisensers fortreffeligheter og fortredeligheter Nordisk konferanse om opphavsrett på billedområdet,
Dataspill i biblioteket Erfaringer fra Drammensbiblioteket Ved Beate Ranheim.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - ENERETTENES AVGRENSNING (LÅNEREGLENE)
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATAMASKINPROGRAMMER - Thomas.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - INNLEDNINGSFORELESNING.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Lov om opphavsrett til åndsverk §. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Kristiania Advokat Husleie Emne Partenes rettigheter og plikter Leie av næringslokaler Aktuelle og praktiske problemstillinger.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
Opphavsmannens beføyelser
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
Opphavsrettens begrunnelse
Nærstående rettigheter
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
Opphavsrett og markedsføringslov
Forelesninger H-09 Dag 2: Vilkår for vern av åndsverk
Opphavsmannens kontroll Allmennhetens tilgang Avtalelisens – krever avtale med organisasjon Enerett – krever samtykke fra opphavsmannen.
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Teknisk beskyttelse.
Utskrift av presentasjonen:

Dataspill i bibliotek Anders Futtrup Lov og rett i L.A. Noire Dataspill i bibliotek Anders Futtrup

Det juridiske aspektet Åndsverk Et åndsverk er et åndsverk om det oppfyller følgende tre kriterier: Det må dreie seg om et verk på det litterære, vitenskapelige eller kunstneriske området. Verket må ha ”verkshøyde”. Det må komme til uttrykk på en måte som kan oppleves av andre.

Opphavsrett Opphavsrett er ”den tidsbegrensede retten som forfattere, komponister, skapende kunstnere og andre opphavsmenn har til å råde over sine verk”. § 39g. Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt.

Lånereglene Fri bruk av verk - innebærer at man kan ”benytte verket innenfor bestemmelsens rammer uten å spørre opphavsmannen om tillatelse og uten å betale vederlag” Tvangslisens – opphavsmannen kan ikke motsette seg den bruk loven skisserer, men han har i slike tilfeller krav på et vederlag. Avtalelisens - en lovbasert, kollektiv avtale om bruk av åndsverk.

Hva dette betyr i praksis Paragraf 19 i åndsverksloven sier: Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet.

”trolig ikke besittelsesoverføringen være tilstrekkelig langvarig til at det er tale om et egentlig utlån”.

Å få på plass avtaler med produsenter Spill er på vei inn i bibliotekene, og flere biblioteker ønsker nå å tilby dette til sine kunder. Siden spill er definert i åndsverksloven som programvare kan ikke bibliotekene tilby dette til sine kunder uten tillatelse fra spillets utgiver. For at vi skal kunne tilby spill til våre kunder må vi derfor på forhånd avklare med den enkelte produsent om de gir bibliotekene tillatelse til å tilby spill til utlån og/eller til bruk i bibliotek. Vi setter i utgangspunktet ingen restriksjoner på hvilke plattformer vi ønsker å tilby spill på, da flere biblioteker ønsker å ha ulike plattformer tilgjengelige i sine lokaler.

Svar Hei Andres, Det er ok

Små skjær i sjøen Problemstilling 1: Hvis bibliotekene tilbyr spill til utlån kommer ingen til å kjøpe spillene. Problemstilling 2: Utleie vs. Utlån Problemstilling 3: NORGE må spørre SKANDINAVIA som må spørre NORDEN som må spørre EUROPA som må spørre USA. EA, Ubisoft, Activision Blizzard, Namco Bandai, NGS, Microsoft, Capcom, Sega, THQ, KREA, Pan Vision, Warner, Disney og Sony.

Innkjøpskriterier Vi tilbyr i dag spill til: Nintendo Wii, Nintendo DS, Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4 og Xbox One. Tilbyr lite eller intet til: PC, Nintendo Wii U, Nintendo 3DS

Hensyn Spill i kategorien AAA: GTA, Bioshock, FIFA, Last of Us Sosiale spill: Rock Band, FIFA, NBA 2K Spill dere etterspør: Kingdom Hearts HD, Tales of Xilia Kapasitet

PEGI Europeisk standard Portugal Symboler

Metacritic.com

Alt er moro for noen

Takk Anders Futtrup asf@bibsent.no 22 08 34 34