Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching, 30.11.04.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Internasjonalt arbeid
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Virksomhetsplan for seksjonen – innspill til drøfting 1.FoU-virksomhet 2.Studier.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Forskningsrådet ved Kulturhistorisk museum Presentasjon på allmøte
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Hvordan styrke aktivitetene på NIH Forslag fra arbeidsgruppe 11. mars 2005.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Regionale forskningsfond
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Fremtidens spesialsykepleiere
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Strategi & bemanningsplaner
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Senter for læring og utdanning
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Evaluering av FoU-fellesskapene
Tematiske inngangsveier
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,

Utvalgets evaluering av tre forskningsmiljøer representert i seksjonen Idrettspsykologi: •God kvalitet på forskningsvirksomheten – og høy publiseringstakt. Leder framstår som tydelig leder for forskningsgruppen. •Forskningen har en innretning med stor relevans for NIHs virksomhet •Forskningsgruppens kritiske masse (antall forskere med felles kunnskapsinteresse) er for liten – kan avhjelpes gjennom samarbeid med andre miljøer internt •Idrettspsykologiens kunnskapsfelt er i dag svært omfattende – den idrettspsykologiske forskningen på NIH må klart formulere sin posisjon innenfor kunnskapsfeltet •Konklusjon: Det finnes et høyt forskningspotensial innen det psykologiske området på NIH. For ytterligere å heve kvaliteten må antallet kvalifiserte forskere med en felles kunnskapsinteresse øke (nytilsettinger og/eller samarbeid internt/på tvers av seksjoner)

Utvalgets evaluering av tre forskningsmiljøer representert i seksjonen Ballspill: •Den vitenskapelige produksjonen var lav i evalueringsperioden (1998 – 2002), gitt antall fagtilsatte. Hovedgrunnen er gruppens manglende forskningskompetanse. •Viktig at gruppen tilføres nødvendig forskningskompetanse gjennom nyrekruttering. •Viktig å søke aktivt samarbeid med andre forskningsgrupper på NIH for å tilføre nødvendig teoretisk forankring og styrke i prosjektene. •Gitt det sterke innslaget av personer med stor praksisnærhet, bør produksjon av læremidler prioriteres høyere.

Utvalgets evaluering av tre forskningsmiljøer representert i seksjonen Idrettspedagogikk: •Utvalget er bekymret for den situasjonen idrettspedagogikken ved NIH befinner seg i. •Forskning om læreprosesser innen idrett må være en sentral oppgave for en institusjon som NIH – pedagogisk og didaktisk forskning burde være et prioritert område. •NIH bør synliggjøre og systematisere den ”tause kunnskap” som finnes hos de ansatte som i flere år har viet seg til undervisning i ulike idretter. •Utvalget anbefaler at det opprettes et handlingsprogram ved NIH som trekker veksler på denne praksiskompetansen sammen med ressurser innen pedagogikk, psykologi, idrettsmetodikk og sosiologi (evt. ekstern forskningskompetanse). Dette kan gjøre det mulig å etablere en systematisk kunnskapsoppbygging innen denne sektor.

Generelt hovedbudskap i evalueringsrapporten 1. Konsentrasjon / avgrensning av NIHs forskningsområde NIH har gapt over for mange kunnskapsområder. Forskning på høyt faglig nivå forutsetter faglig fokusering og innsatsmessig konsentrasjon om de tematiske felt institusjonen velger å rette oppmerksomheten mot. For NIH er det nødvendig med en konsentrasjon på avgrensede forskningsområder for at NIH skal få en fortsatt positiv utvikling. 2. Rekrutteringsstrategi Fordi NIH ikke har utviklet en klar forskningsstrategi som styrer valg av satsingsområder, har man heller ikke hatt en klar rekrutteringsstrategi. Gjennom en bevisst rekrutteringspolitikk må NIH sikre tilførsel av forskningskompetanse til områder som i dag mangler slik kompetanse. 3. Organisering En må sikre at organiseringen ikke etablerer barrierer for et samarbeid innad ved institusjonen. I den gamle strukturen så utvalget klare trekk i positiv retning med hensyn til et større samarbeid mellom FoU-gruppene. Denne tendensen bør man holde fast ved også innen den nye strukturen. Etter utvalgets syn vil større felles prosjekter på tvers av seksjonene som springer ut av en forskningsstrategisk plan ved NIH være av stor viktighet for å legge en plattform for en videreutvikling av forskningskvaliteten.

Strategier i seksjonen framover mht pkt 1, 2, 3 Idrettspsykologi •Idr.psyk. får meget gode skussmål mht. forskningsvisksomhet •Antall forskere m felles kunnskapsinteresse bør økes (gjennom nyrekruttering el samarbeidsprosjekter) Dette arbeidet er allerede i gang gjennom a)at Marit ”formelt” er blitt del av idr.psyk. gruppen b)igangsettingen av samarbeidsprosjekt idr.psyk. / idr. sos. med eksternt finansiert forsker (Blake)

Strategier i seksjonen framover mht pkt 1, 2, 3 Idrettspsykologi Grep på kort sikt (2004/2005): •Tilsetting av fast førsteamanuensis i full stilling •Tilsetting av Anne Marte i 50% stilling •Bruk av lønnsmidler (seksjonsmidler) for å tilsette nødvendig vit.ass støtte på psyk.lab’en

Strategier i seksjonen framover mht pkt 1, 2, 3 Idrettspsykologi Avgjørende på lengre sikt: a)At miljøet fortsatt sikres en faglig sterk forskningsledelse b)At de fast tilsatte gis tilstrekkelig tid og ressurser til forskningsvirksomhet c)At vi sikrer jevn rekruttering av talentfulle stipendiater og evt. postdoc

Strategier i seksjonen framover mht pkt 1, 2, 3 Treningslære og coaching •Treningslære og coaching er et sentralt Fou-område for seksjonen (ballspill, deler av idr.psyk-miljøet, Halldor, Eystein) •Utvalget beskriver utfordringene på dette området slik: - Behov for rekruttering av forskningskompetanse - Behov for samarbeid med mer etablerte forskningsmiljøer - Økt prioritering av læremiddelproduksjon - Behov for å synliggjøre/systematisere den praksisbaserte tause kunnskap

Strategier i seksjonen framover mht pkt 1, 2, 3 Treningslære og coaching Forslag til tiltak i tråd med utfordringene: a)Gruppeprosesser / stimulering for å få økt fart på læremiddelproduksjonen b)I samarbeid med seksjon for lærerutdanning (SLF) å initiere et handlingsprogram med sikte på profesjonsrettet forskning c)I samarbeid med seksjon for idrett og samfunn å initiere et tverrfaglig forskn.prosjekt innen treningslsære/ballspill/samfunn d)Arbeide med å få etablert en ny førsteamanuensisstilling i fotball