Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen MVS Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen Av Hildfrid Vikkelsmo Brataas Høgskolen i Nord-Trøndelag
Nettstøtte i høgskolesamarbeid Kreftsykepleierutdanning i to høgskoler Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid Nettstøtte i undervisningsopplegget Foreløpige erfaringer og evaluering basert på to moduler Noen erfaringsbaserte anbefalinger
To høgskoler – flere studiesteder HiÅ tilbud i skolen HiNT tilbyr desentral utdanning Studie ved Meråker videregående skole Undervisning gis fra Meråker Ålesund HiNT - Levanger
Kreftsykepleierutdanning ved to høgskoler Utvikling av felles fag- og undervisningsplan Felles pensum Åtte undervisningsmoduler Studentaktivitet Praksis (kliniske studier) Nettstøtte sentralt for effektivt planarbeid
Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid Utvikling av felles dokumenter Felles informasjonsformidling til studenter Samarbeid om arbeidsoppgaver – vurderinger og nettbaserte eksamener Kombinerer e-post - telefonmøter - lyd-bilde-møter samværsmøter
Moduler Kreftsykdommer og behandling av kreft 15,0 sp (2A)Pasienter med kreft (2B)Kreftsykdommer og behandlingsformer Helsefremmende samhandling 7,5 sp (1B)Kommunikasjon og psykologiske emner Rehabilitering, lindring og forebygging 22,5 sp (2C)Følger av sykdom og behandling - rehabilitering (2D)Lindrende behandling og omsorg ved livets slutt (3A)Forebygging av kreft Teoretisk/etisk grunnlag, lover og forvaltning 7,5 sp (1A)Sykepleieteori og etikk (3D)Prioriteringer og regelverk i helsevesenet Prosjektarbeid, samarbeid, læring 7,5 sp (3B)Fagutvikling, pedagogikk og ledelse (3C)Tverrfaglig samarbeid og nettverksarbeid
Nettstøtte i undervisningsopplegget IKT i undervisning fra instrument for info-henting til involverende og skapende funksjon Flere prosesser arbeider sammen strukturert innlæring uformell innlæring opplevelsesbasert læring
Nettstøtte i undervisningsopplegget Kreftsykepleier skal kunne - vedvarende faglig oppdatering møte pasientens nettbaserte kunnskap vurdere nettbasert informasjon samarbeide - undervise og diskutere på nett mellom helseinstitusjoner
Nettstøtte i undervisningsopplegget ClassFronter Plandokumenter Lenker; - eks. Kreftforeningen Forelesningsnotater Filmer Gruppe- og diskusjons rom Nettbaserte oppgaver og innleveringer Studentarbeid krever orientering i det nettbaserte informasjonssamfunnet Lyd- bilde overføringer
Tilgjengelighet til forelesere Utdanningen krever samarbeid med spesialavdeling (strålebehandling) Forskningsbasert undervisning - Forskere kan undervise der de er
Studentenes lærerkontakt Gjennom hele utdanninga følges klassen opp av en lærer (kreftsykepleier)
Praktiske studier Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger Veiledere på stedet + Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger også opp gjennom praktiske studier
Lyd – bilde erfaringer Sender – mottaker - IT - kvaliteter Lysark – kvalitet og lesbarhet min 16 i bokstavstørrelse + hvit bunn Filmer – bilde- lyd overføring obs. Pasientsituasjonsendring Strålebehandling Elektronisk tavle ukjent terreng - må innøves i praksis
Teknologi og lyd – bilde erfaringer
Lyd – bilde erfaringer Tilgjengelighet - Forelesere Disiplinerer - Tid - spørsmål osv. Opplæring og IT støtte Produksjon og kvalitet Tilleggsfokus Bilde oppmerksomhetskrevende
Studentenes evalueringer Basert på to moduler Lærer -/+ fortrolig med IKT Lysark - kvalitet Tretthetssymptomer
Erfaringsbaserte anbefalinger Standardiser utstyr Sørg for ressurser + IKT – støtte Baser på samarbeid = Vin – vin - vinst Varier undervisningsformen hver dag