Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Utdanningsvalg 10.klasse
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
5.og 6.studieår i ny studieplan
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Litt høyttenking på slutten av årsmøtet.  Digital kompetanse er på offentlige agenda  Bruk av verktøy er gøy  Jeg kan noe, du kan noe. ◦ Sammen kan.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Mulighetene for en videreutdanning
Utdanningsvalg 10.klasse
Standardisert pasientforløp Testikkelkreft
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Overordnet strategi SV-fakultetet
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen MVS Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen Av Hildfrid Vikkelsmo Brataas Høgskolen i Nord-Trøndelag

Nettstøtte i høgskolesamarbeid Kreftsykepleierutdanning i to høgskoler Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid Nettstøtte i undervisningsopplegget Foreløpige erfaringer og evaluering basert på to moduler Noen erfaringsbaserte anbefalinger

To høgskoler – flere studiesteder HiÅ tilbud i skolen HiNT tilbyr desentral utdanning Studie ved Meråker videregående skole Undervisning gis fra Meråker Ålesund HiNT - Levanger

Kreftsykepleierutdanning ved to høgskoler Utvikling av felles fag- og undervisningsplan Felles pensum Åtte undervisningsmoduler Studentaktivitet Praksis (kliniske studier) Nettstøtte sentralt for effektivt planarbeid

Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid Utvikling av felles dokumenter Felles informasjonsformidling til studenter Samarbeid om arbeidsoppgaver – vurderinger og nettbaserte eksamener Kombinerer e-post - telefonmøter - lyd-bilde-møter samværsmøter

Moduler Kreftsykdommer og behandling av kreft 15,0 sp (2A)Pasienter med kreft (2B)Kreftsykdommer og behandlingsformer Helsefremmende samhandling 7,5 sp (1B)Kommunikasjon og psykologiske emner Rehabilitering, lindring og forebygging 22,5 sp (2C)Følger av sykdom og behandling - rehabilitering (2D)Lindrende behandling og omsorg ved livets slutt (3A)Forebygging av kreft Teoretisk/etisk grunnlag, lover og forvaltning 7,5 sp (1A)Sykepleieteori og etikk (3D)Prioriteringer og regelverk i helsevesenet Prosjektarbeid, samarbeid, læring 7,5 sp (3B)Fagutvikling, pedagogikk og ledelse (3C)Tverrfaglig samarbeid og nettverksarbeid

Nettstøtte i undervisningsopplegget IKT i undervisning fra instrument for info-henting til involverende og skapende funksjon Flere prosesser arbeider sammen strukturert innlæring uformell innlæring opplevelsesbasert læring

Nettstøtte i undervisningsopplegget Kreftsykepleier skal kunne - vedvarende faglig oppdatering møte pasientens nettbaserte kunnskap vurdere nettbasert informasjon samarbeide - undervise og diskutere på nett mellom helseinstitusjoner

Nettstøtte i undervisningsopplegget ClassFronter Plandokumenter Lenker; - eks. Kreftforeningen Forelesningsnotater Filmer Gruppe- og diskusjons rom Nettbaserte oppgaver og innleveringer Studentarbeid krever orientering i det nettbaserte informasjonssamfunnet Lyd- bilde overføringer

Tilgjengelighet til forelesere Utdanningen krever samarbeid med spesialavdeling (strålebehandling) Forskningsbasert undervisning - Forskere kan undervise der de er

Studentenes lærerkontakt Gjennom hele utdanninga følges klassen opp av en lærer (kreftsykepleier)

Praktiske studier Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger Veiledere på stedet + Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger også opp gjennom praktiske studier

Lyd – bilde erfaringer Sender – mottaker - IT - kvaliteter Lysark – kvalitet og lesbarhet min 16 i bokstavstørrelse + hvit bunn Filmer – bilde- lyd overføring obs. Pasientsituasjonsendring Strålebehandling Elektronisk tavle ukjent terreng - må innøves i praksis

Teknologi og lyd – bilde erfaringer

Lyd – bilde erfaringer Tilgjengelighet - Forelesere Disiplinerer - Tid - spørsmål osv. Opplæring og IT støtte Produksjon og kvalitet Tilleggsfokus Bilde oppmerksomhetskrevende

Studentenes evalueringer Basert på to moduler Lærer -/+ fortrolig med IKT Lysark - kvalitet Tretthetssymptomer

Erfaringsbaserte anbefalinger Standardiser utstyr Sørg for ressurser + IKT – støtte Baser på samarbeid = Vin – vin - vinst Varier undervisningsformen hver dag