Oslo likningskontor Kontrollcase Holdningskonferansen 2006 Seminar om økonomisk kriminalitet, 24. mai 2006 Aktuelle case fra kontroller ved Oslo likningskontor av direktør Jan-Egil Kristiansen, Oslo likningskontor
Kontrollcase Risiko for svart økonomi Bevisste skatteunndragelser skjer der det er muligheter og liten oppdagelsesrisiko Svart økonomi = inntekter som holdes skjult for myndighetene (her: skattemyndighetene), eierinntekter, lønn eller til forretningsforbindelser Svart økonomi forekommer ofte ved – Salg til forbrukere – Mindre transaksjonsbeløp – Kontanter – Mindre foretak
Oslo likningskontor Kontrollcase Kontrollerte bransjer OLKs bransjekontroller Drosjer Bruktbil Tannleger Tannteknikere Dagligvare/frukt og grønt Leger Frisører
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen Tidligere vellykket prosjekt i Oslo på midten av 90-tallet – drosjene i Oslo økte sin oppgitte omsetning, lønn og næringsinntekter med betydelige beløp En del drosjeeiere – med bistand av en autorisert regnskapsfører - innrettet seg ikke, og antallet økte i omfang fra slutten av 90- tallet. Regnskapsføreren ble anmeldt i 1994, men saken ble henlagt av politiet i 2000 pga manglende etterforskning
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen Endring (økning) 1992 til 1998 Omsetning: Omsetning nominelt 150 % Omsetning justert 112 % Lønn: Lønn nominelt 486 % Lønn justert 457 % Næringsinntekt: Næringsinntekt nominelt 105 % Næringsinntekt justert 75 % Endring pris og trafikk 1992 til 1998 = 28,83 %
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen OLK og Økokrim aksjonerte i juni 2003 mot regnskapsføreren og hans klienter Stort omfang; ca. 480 klienter (drosjeeiere) og ca ansatte sjåfører (ca 25% av eierne og 50% av sjåførene i Oslo kontrolleres for årene ) Totale ressurser (inkl. avsatte ressurser i år) ca. 90 årsverk og 5 fylker deltar i tillegg til Oslo. I år bruker vi 52 årsverk! Regnskapsføreren ble dømt i Oslo tingrett til 7 års fengsel, tap av retten til å drive næring for alltid og inndragning av kr To andre medvirkere dømt til hhv. 3 år og 2 års fengsel, hvorav ett år betinget for dem begge + inndragning med kr hver. Anket.
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen 233 eiere kontrollert (rapport ferdig og varsel sendt) Unndratt omsetning med ca. 240 mill. for 205 eiere (fordelt som eierinntekter og svart sjåførlønn) Gjennomsnittlig økning på ca. 1,2 mill. Største enkeltsak hittil 13,1 mill Ytterligere 2 saker over 10 mill, flere på mill. Antall sjåfører ferdig (vedtak ligningsnemnda): 330 Total økning på disse: 71 mill. Gjennomsnittlig økning pr. sjåfør: kr Største enkeltsak ca. 1,2 mill. (uføretrygd, 4 år) Minst 4 enkeltsaker over 1 mill (alle gjelder , uføretrygd)
Oslo likningskontor Kontrollcase Drosjenæringen Anmeldt 5 drosjeeiere for grove regnskapsbrudd (ilagt 60% tilleggsskatt i ligningsnemnda) – potensiale på 400 anmeldelser Ca. 250 trygdemisbruksaker fra RTV A-etat 86 saker Sosialsvindel 62 saker - Oslo kommune har anmeldt 48 saker 9 tatt for valutasmugling på Gardermoen Tallene er pr. 1. mai 2006
Oslo likningskontor Kontrollcase Tannleger Prosjektet startet høsten 2000 Ca. 600 tannleger i Oslo 37 bokettersyn Økt inntekt med 46 millioner på 26 saker 4 straffedommer (rettskraftige), ytterligere 3 saker anmeldt i 2005 (ikke ferdig) Regnskapsbrudd i 35 av de 37 sakene – Store svakheter i den formelle kvaliteten på regnskap og innleverte oppgaver hos de kontrollerte. – 208 tannleger gitt regnskapspålegg etter innsendte opplysninger.
Oslo likningskontor Kontrollcase Tannleger Totaler Endr % endr Antall Salgsinntekter % Netto næring %
Oslo likningskontor Kontrollcase Tannteknikere Prosjektet startet i 2004, konsekvens av tannlegene Bokettersyn hos 13 tannteknikere Inntektstillegg ca. 12,5 mill. (8 saker) Regnskapsbrudd i 12 saker 2 tannteknikere har drevet helsvart virksomhet i mange år og 1 (AS) har ikke levert selvangivelse – En av disse er dømt til 12 md fengsel, hvorav 4 md ubetinget + fradømt retten til å drive i 5 år. Anket (skal direkte til HR). Den andre saken blir også anmeldt.
Oslo likningskontor Kontrollcase Tannleger/tannteknikere OLK sendt brev til alle tannleger i Oslo, deltatt på medlemsmøter i NTF, info. i medlemsbladene Sendt brev til alle Oslos ca. 70 tannteknikere i januar 2005 og hatt møter med alle fylkestillitsvalgte i NTTF og med styret flere ganger Forbilledlig opptreden av bransjeforeningene NTF og NTTF – laget etiske retningslinjer for sine medlemmer på eget initiativ Meget godt samarbeid med bransjeforeningene hele veien
Oslo likningskontor Kontrollcase Bruktbilbransjen Prosjektet startet i 2004 – kun i startfasen 5 bokettersyn hittil 3 saker er meget store, med titalls mill. i unndratt salg og inntekter (kjøper og selger bruktbiler svart i stort omfang) – noe av det verste vi har sett av enkeltsaker! 2 anmeldelser hittil Trygdemisbruk i en ”helsvart” sak med unndratt inntekt på kr (7 år). Straffesak for trygdesvindel kr , mulig trygdemisbruk i ytterligere 2 saker.
Oslo likningskontor Kontrollcase Oppsummering Viktig å bekjempe svart økonomi av hensyn til legitimiteten til skattesystemet og de som er lojale og betaler sin skatt Må derfor statuere eksempler – ta alvorlige saker Bruke ”verktøykassa” – håndheve reglene Mer ressurser til målrettede og tyngre kontroller mot svart økonomi gir gode samfunnsøkonomiske gevinster – økt skatt fra skattesnyterne – redusert skatt og bedre konkurranseevne for skatteyterne
Oslo likningskontor Kontrollcase Oppsummering Skattekriminalitet påvirkes av motiv - mulighet - kontroll, som annen vinningskriminalitet Skatteetaten kan gjøre noe med den opplevde oppdagelsesrisikoen (som inkluderer en virkningsfull straff/reaksjon) Utfordringen er - hvordan få til en opplevd oppdagelsesrisiko overfor illojale skattytere?
Oslo likningskontor Kontrollcase Oppsummering - kontrollfilosofi Må anvende alle tilgjengelige virkemidler i et samspill Regelverket må håndheves og det må være nok ressurser til at det kan håndheves effektivt, slik at det oppnås en tilstrekkelig opplevd kontrollrisiko Tilstrekkelig antall saker Avdekke de vesentlige unndragelsene – statuere! Skape stor oppmerksomhet om kontrollene Sanksjonere unndragelsene strengt Våre case fra kontrollene i Oslo viser at dette virker i praksis!