Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IKT-arkitektur for MTU i nettverk
Advertisements

Medisinsk teknologi og IT – plug and play? MTLF2013 Lillestrøm
Videreutvikling og ny organisering
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Regional HR handlingsplan for perioden
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nytt østfoldsykehus.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Fagledernettverk i Helse Midt-Norge
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
INTRO.
IKT Grenland Klosterøya i Skien, kunnskapsverkstedet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
RIS-metoden for prosessforbedring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet Peder Olsen Administrerende direktør, Helse Sør-Øst RHF Fagforbundets sykehuskonferanse, 4. mars 2014

Helse Sør-Øst Ansvarlig for spesialisthelsetjeneste til innbyggerne I sør-øst Norge, ca 2,8 millioner mennesker (56 prosent av landets befolkning) Ti helseforetak organisert i syv sykehusområder. Avtaler om forpliktende samarbeid med fem private ideelle, ikke-kommersielle sykehus. Avtaler med vel 1 000 avtale- spesialister. Avtaler med til sammen 70 leverandører (90 behandlingssteder) innen TSB, psykisk helsevern, kirurgi, laboratoriefag, radiologi og habilitering / rehabilitering 75 000 medarbeidere. Bruttobudsjett i 2014 på ca 72 milliarder kroner Visjon: Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og personlig økonomi.

Ett døgn i Helse Sør-Øst 44 500 mennesker er på jobb 13 100 pasienter behandles 1 980 nye henvisninger mottas 90 nye verdensborgere fødes 360 bemannede ambulanser i beredskap 1 000 ambulanseoppdrag utføres 42 500 kilometer i ambulanse 8 200 munnbind forbrukes 6 200 par operasjonshansker 4 850 infusjonssett 1 100 operasjonsfrakker 190 millioner kroner i samlet kostnadsforbruk

Nå er fokus på kvalitet, kompetanse og ledelse Etablering av foretaks- Kvalitet og pasient- sikkerhet Funksjons- og oppgave- fordeling Helse Sør-Øst (2013-2020) Etablering av foretaks- modellen Helse Sør-Øst (2002-2012) Helse Sør og Helse Øst (2002-2007)

Utvikling siste 10 år Betydelig økt aktivitet (30 % på 10 år) Bedre kvalitet (ventetider, fristbrudd, sykehusinfeksjoner er redusert) Økt overlevelse (bla flere kreftområder) Vekst i forskning og innovasjon (dobling i ressursbruk og antall doktorgrader) Samordning fellestjenester – Innkjøp, IKT, HR

Styring av spesialisthelsetjenesten Stortinget Regjeringen Helse- og omsorgsminister Styreleder i Helse Sør-Øst Administrerende direktør i Helse Sør-Øst Styreleder i helseforetakene Administrerende direktør i helseforetakene Den politiske styringen følger de formelle ansvarslinjene. Stortinget og regjeringen har beslutningsmyndighet i styringen av spesialisthelsetjenesten Ledergrupper i helseforetakene Avdeling/enhet i helseforetakene

Behov for tydelig retning Utviklingstrekk i sykehustjenester Vår strategi gir retningen Brukernes syn legges til grunn Befolkningsvekst/ sammensetning Sykdomsgrupper i vekst Nye behandlingsformer Befolkningens forventninger Økt samhandling Ny teknologi Aldrende IKT-infrastruktur Utdatert bygningsmasse

To hovedområder for innsats fram mot 2020 Begge skal gi bedre kvalitet og pasientsikkerhet Helse Sør-Østs strategiske plan er organisert i to hovedområder: Et løft for kvalitet og pasientsikkerhet Fornyingsprogram for standardisering og teknologiske løsninger

Forskning og innovasjon Mål- bilde 2020 2013 2014 2015 2016 Pasient-behandling Forskning og innovasjon Kunnskaps-basert praksis Organisering og utvikling av fellestjenester Bærekraftig utvikling gjennom økt handlingsrom Virksomhets-utvikling gjennom mobilisering av ledere og medarbeidere

Strategiske valg for kvalitet og pasientsikkerhet 02.04.2017 Strategiske valg for kvalitet og pasientsikkerhet Kvalitet og pasient- sikkerhet Bruker- medvirkning Resultat og åpenhet Ledelse og styring Standard-isering Ansattes engasjement Pasientsikkerhetsprogrammet IKT, Digital fornying Styret i Helse Sør-Øst RHF vedtok i desember 2013 en regional strategi for bedre kvalitet og pasientsikkerhet

Styre og ledelsen i helseforetakene 02.04.2017 Roller og ansvar Pasientene Melde risiko og avvik  Involveres i forbedringsprosesser Reelt med i beslutninger som angår deres egen situasjon Gi relevant informasjon til helsepersonell om egen situasjon Melde risiko og avvik  Initiere og delta i forbedringsarbeidet Delta i opplæring i forbedringsarbeid Følge standardiserte prosedyrer Gode rollemodeller med fokus på kvalitet og pasientsikkerhet i alt de gjør Dele kunnskap og delta i opplæring av kolleger Helsepersonell Styre og ledelsen i helseforetakene Følge opp meldinger om risiko og avvik Utarbeide konkrete handlingsplaner (mål og tiltak) basert på overordnede føringer Sørge for at det finnes gode systemer for arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet Sørge for at alle ansatte får tilbud om opplæring i forbedringsarbeid Evaluere forbedringsarbeid og måle kvalitet Gode rollemodeller med fokus på kvalitet og pasientsikkerhet i alt de gjør Rapportere til Helse Sør- Øst RHF Det er en forutsetning for denne strategien at roller og ansvar for arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet i helseregionen er klart definert. Det må være tydelig hvem som har ansvar for kvalitet og pasientsikkerhet for den enkelte pasient, hvem som har ansvar for det enkelte pasientforløp eller de ulike behandlingslinjene og arbeidsprosesser utover dette. Ledere, ledergrupper og styrer må ha et klart definert ansvar. En viktig forutsetning for varig forbedring av kvalitet og pasientsikkerhet er god samhandling mellom pasient, sykehus og kommunale helse- og omsorgstjenester. Roller og ansvar må derfor også tydeliggjøres i samarbeid med kommunene. Styre og ledelsen Helse Sør Øst RHF Gir retning og overordnede føringer for arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet Definere innsatsområder Understøtte og tilrettelegge for helseforetakene i deres arbeide Ha oversikt over og følge opp arbeidet i helseforetakene

Brukernes syn vektlegges Trygghet Åpenhet om kvalitet Informasjon og kommunikasjon

2014: kvalitet og pasientsikkerhet 02.04.2017 2014: kvalitet og pasientsikkerhet Ingen fristbrudd Bedre tilgjengelighet – kortere ventetider Sunn økonomi som gir rom for nødvendige investeringer Hva må til? Lære av de beste (benchmarking mellom sykehus og avdelinger) På sakskartet i alle leder- og styremøter Bruke ledig kapasitet – hos private og i egne sykehus Mer aktiv pasient- og brukerrolle Medvirkning for mer ansvarlig medarbeiderrolle Trygge og standardiserte IKT-løsninger

Digital fornying for bedre pasientsikkerhet og kvalitet

02.04.2017 Organisasjonsutviklingsprogram for fornying og standardisering av teknologiske løsninger og arbeidsprosesser En tryggere, enklere og bedre hverdag for pasienter, pårørende og ansatte I løpet av en fireårsperiode skal det investeres rundt 5-6 milliarder kroner Over 1 500 mennesker er involvert - fra helseforetakene, Sykehuspartner, Helse Sør-Øst RHF og leverandører

Digital fornying skal gi bedre pasientbehandling gjennom fem hovedmål Bedret samhandling Mer effektive tjenester Forenklede arbeidsrutiner og bedre arbeidsdag Økt kvalitet i behandlingen Styrket pasientsikkerhet Pasienten Relevant, sammenlignbar og oppdatert informasjon skal være tilgjengelig på en brukervennlig og lettfattelig måte for pasienter, pårørende og helsepersonell når de trenger det, der de trenger det og med riktig kvalitet

Digital fornying består i hovedsak av seks strategiske programmer 02.04.2017 Digital fornying består i hovedsak av seks strategiske programmer Klinisk dokumentasjon Digital samhandling Radiologi Virksomhetsstyring Laboratoriedata Infrastrukturmodernisering

Digital fornying skal gi synlige og varige gevinster 02.04.2017 Digital fornying skal gi synlige og varige gevinster Digital fornying gjennomføres med et helhetlig perspektiv på teknologi, arbeidsprosesser og organisasjonsutvikling Teknologisk fornying gir mulighet for forbedring – mulighetene må utnyttes i helseforetakene for at målene skal nås Både for å realisere og dokumentere gevinster må programmene ha konkrete gevinstmål God gevinstrealisering krever en klar rollefordeling mellom helseforetak og program

Mye bra – gir mulighet for gode strategier på krevende områder 02.04.2017 Mye bra – gir mulighet for gode strategier på krevende områder Mye går bra – de fleste sykehusene har gode resultater Forsatt utfordringer – spesielt Ahus og til dels OUS God kontroll på foretaksgruppens samlede økonomi Samdata-tall viser at vi har de fem øverste plassene ved sammenligning av effektiviteten i alle sykehusene i Norge Den gode jobben som gjøres ved de fleste sykehusene våre har lett for å forsvinne og overskygges av problemene ved noen få av våre sykehus Det leveres utrolig mye god pasientbehandling i våre sykehus. Mye går bra – de fleste sykehusene har gode resultater både når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet og økonomi. Men forsatt utfordringer – spesielt Ahus og til dels OUS. (Vestre Viken svært god utvikling!!) En sammenligning av effektiviteten/produktiviteten i alle sykehusene i Norge basert på Samdata-tall, viser at vi har de 6 øverste plassene! Våre sykehus har hele pallen, og de neste to poengplassene! Svært viktig for meg å minne om dette da disse gode resultatene, og den gode jobben som gjøres ved de fleste sykehusene våre har lett for å forsvinne og overskygges av problemene ved noen få av våre sykehus.

… selv om det gjør vondt av og til Dersom vi skal ha suksess med arbeidet med pasientsikkerhet må vi praktisere: ÅPENHET … selv om det gjør vondt av og til ÅPENHET OM: nå-situasjonen planer resultater feil sammenligninger