Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kommunal planlegging Vi er her nå.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Samspill mellom de nye plantypene
Planstrategi som nytt verktøy
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
OMRÅDE ”E” Ved Arne Pedersen Avholdt 1 møte for planlegging av Intercitymøter. Avholdt 1 møte for gjennomgang av ”Trivselen i Rotary” og klubbutvikling.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Aktørenes roller i planprosessene
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Kulturstrategi for Oppland
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Kommunemøter RPBA - om RTP
Akershus fylkeskommune
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen Felles gruppeledermøte Hole/Ringerike 21.09.10 Innspill fra Roar Hammerstad

Jevnaker Hønefoss Vik 50km Drammen

E 16 Sandvika - Hønefoss

E 16 Sandvika - Hønefoss Kjørbo – Wøyen Bygges ut til 4 felt i denne NTP-perioden. Finansiering Oslopakke 3

E 16 Sandvika - Hønefoss Wøyen – Bjørum Ferdig utbygd 4 felt. Åpnet mai 2009 Fungerer godt

E 16 Sandvika - Hønefoss Bjørum – Skaret Prioritert i NTP (14-19) under forutsetning av bompengeløsning. Kommunedelplaner for ny 4-feltsvei vedtatt i Bærum og Hole Bompengeutredning påbegynt. Møte i Akershus f.k. 29.09.d.å. Oppstart reguleringsplan tidlig i 2011. Regionen forventer: Bompengeselskap må opprettes nå. 50% bompengefinansiering. Byggestart 2014.

E 16 Sandvika - Hønefoss Skaret – Hønefoss NTP: Planer og vurdering av finansieringsløsninger 2010-13. Planmidler i perioden 2010-13. Felles kommunedelplanarbeid for 4-felts veg restartet i Hole og Ringerike våren 2010. Planprogram med KU på offentlig høring nå. Høringsfrist: 1. oktober. Kommunestyrevedtak i Hole og Ringerike før jul i år. VIKTIG: Likelydende vedtak i begge kommunestyrene sikrer god framdrift. Regionen forventer: Prosjektet må inn i NTP for 2014-19 50% bompengefinansiering Bompengeselskap opprettes

E 16 Sandvika - Hønefoss Forslag til Planprogram med KU for strekningen Skaret - Hønefoss er på høring nå Mange alternativer i 4 hovedkorridorer Noen er mer realistiske enn andre Kommunene må jobbe for lokal enighet Nå er vi nærmere målet enn noen gang ! …men det er fortsatt langt igjen

Ringeriksbanen KVU 2008 viser at det er behov for både Ringeriksbanen og 4-felts E16 NTP: Planmidler mot slutten av perioden – 2017/18/19 Høyhastighetsutredningen (ferdig i løpet av året). Alliansebygging pågår med hallingene og Forum nye Bergensbanen Ved neste NTP-revisjon forventer regionen: - mer planmidler - investeringsmidler for oppstart av anleggsarbeidet - er det mulig å starte planleggingen tidligere ? Ringeriksbanen vil innebære mange muligheter, men også store utfordringer for lokalsamfunnet.

Rv 35 KVU - igangsatt - Hokksund – Hønefoss – Jevnaker – Gardermoen Nymoen – Eggemoen - ikke omtalt i NTP - ingen planavklaring - viktig for Hønefoss - næringsutvikling på Eggemoen - og for trafikken mot Gardermoen - behov for å komme videre, kommunedelplan Jevnaker – Olimb - ligger i NTP - traseavklaringer høsten 2010

Rv 7 Ramsrud – Kjelsbergsvingene - ferdig 2011 Sokna – Ørgenvika - anleggsstart 2011 - ferdig 2014 - et godt eksempel på at kommunenes og fylkeskommunens engasjement virker

Andre riksveier/ fylkesveier Generelt: Stort behov for vedlikehold og oppgradering Fv 158 Gussgården – Helgelandsmoen Gang/sykkelvei Badeanlegg åpner 10. oktober Rv 241 Norderhov – Klekken Kraftig trafikkøkning de siste årene (Gardermoen) Behov for breddeutvidelse, forsterkning, gang/sykkelvei

Ringerikspakka framlegges 29.09.d.å. i Fylkeshuset Hønefoss og Ringerikspakka Regionen har formidlet at vi har store forventninger til Buskerud fylkeskommune Ringerikspakka framlegges 29.09.d.å. i Fylkeshuset Alt henger sammen med alt. Sett fra lokalsamfunnet må en pakke omfatte og henge sammen med Overordnet veinett Kommunestyrets valgte hovedtrafikkløsning for Hønefoss Sykkelby-satsingen Gode løsninger for kollektivtransport

Bompengeselskap må opprettes nå. Møte 29.09.d.å. i Akershus f.k. Oppsummering E 16 Bompengeselskap må opprettes nå. Møte 29.09.d.å. i Akershus f.k. Byggestart for Bjørum – Skaret i 2014 forutsetter oppstart regulering tidlig i 2011. Skaret – Hønefoss må inn i NTP med byggestart tidlig i perioden 2014 –19. Ringeriksbanen Regionen ønsker også Ringeriksbanen Ved neste NTP-revisjon Mer planmidler Investeringsmidler til oppstart Er det mulig å starte planarbeidet tidligere?

Oppsummering (2) Rv 35 Nymoen-Eggemoen Jevnaker – Olimb Rv 7 Viktig for Hønefoss og for næringsutvikling i regionen. Behov for å komme videre. NTP-omtale og planavklaring. Jevnaker – Olimb Ligger i NTP. Forutsetter traseavklaring. Rv 7 Ramsrudhellinga og Sokna-Ørgenvika er i rute.

Riksveier og fylkesveier Vedlikehold og oppgradering Oppsummering (3) Riksveier og fylkesveier Vedlikehold og oppgradering Fv 158 Botilrud – Helgelandsmoen. Gang/sykkelvei. Rv 241 Norderhov – Klekken. Gang/sykkelvei, breddeutvidelse, forsterkning. Hønefoss og Ringerikspakka Forventninger fra regionen Helhet og sammenheng: Overordnet veinett Kommunestyrets valgte hovedtrafikkløsning for Hønefoss Sykkelby-satsing Gode løsninger for kollektivtransport.

Ringerike utvikling AS - Formål Selskapet skal sørge for aktiv og målrettet innsats om konkrete tiltak som skal bidra til å øke verdiskapningen i Ringeriksregionen og dermed også bidra til økonomisk bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling. Det er definert følgende fem satsingsområder: Næringsutvikling, herunder HiTec Eggemoen Bio Ringerike Samferdsel og kommunikasjon Utdanning og kompetanseheving By- og tettstedsutvikling