Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen Felles gruppeledermøte Hole/Ringerike 21.09.10 Innspill fra Roar Hammerstad
Jevnaker Hønefoss Vik 50km Drammen
E 16 Sandvika - Hønefoss
E 16 Sandvika - Hønefoss Kjørbo – Wøyen Bygges ut til 4 felt i denne NTP-perioden. Finansiering Oslopakke 3
E 16 Sandvika - Hønefoss Wøyen – Bjørum Ferdig utbygd 4 felt. Åpnet mai 2009 Fungerer godt
E 16 Sandvika - Hønefoss Bjørum – Skaret Prioritert i NTP (14-19) under forutsetning av bompengeløsning. Kommunedelplaner for ny 4-feltsvei vedtatt i Bærum og Hole Bompengeutredning påbegynt. Møte i Akershus f.k. 29.09.d.å. Oppstart reguleringsplan tidlig i 2011. Regionen forventer: Bompengeselskap må opprettes nå. 50% bompengefinansiering. Byggestart 2014.
E 16 Sandvika - Hønefoss Skaret – Hønefoss NTP: Planer og vurdering av finansieringsløsninger 2010-13. Planmidler i perioden 2010-13. Felles kommunedelplanarbeid for 4-felts veg restartet i Hole og Ringerike våren 2010. Planprogram med KU på offentlig høring nå. Høringsfrist: 1. oktober. Kommunestyrevedtak i Hole og Ringerike før jul i år. VIKTIG: Likelydende vedtak i begge kommunestyrene sikrer god framdrift. Regionen forventer: Prosjektet må inn i NTP for 2014-19 50% bompengefinansiering Bompengeselskap opprettes
E 16 Sandvika - Hønefoss Forslag til Planprogram med KU for strekningen Skaret - Hønefoss er på høring nå Mange alternativer i 4 hovedkorridorer Noen er mer realistiske enn andre Kommunene må jobbe for lokal enighet Nå er vi nærmere målet enn noen gang ! …men det er fortsatt langt igjen
Ringeriksbanen KVU 2008 viser at det er behov for både Ringeriksbanen og 4-felts E16 NTP: Planmidler mot slutten av perioden – 2017/18/19 Høyhastighetsutredningen (ferdig i løpet av året). Alliansebygging pågår med hallingene og Forum nye Bergensbanen Ved neste NTP-revisjon forventer regionen: - mer planmidler - investeringsmidler for oppstart av anleggsarbeidet - er det mulig å starte planleggingen tidligere ? Ringeriksbanen vil innebære mange muligheter, men også store utfordringer for lokalsamfunnet.
Rv 35 KVU - igangsatt - Hokksund – Hønefoss – Jevnaker – Gardermoen Nymoen – Eggemoen - ikke omtalt i NTP - ingen planavklaring - viktig for Hønefoss - næringsutvikling på Eggemoen - og for trafikken mot Gardermoen - behov for å komme videre, kommunedelplan Jevnaker – Olimb - ligger i NTP - traseavklaringer høsten 2010
Rv 7 Ramsrud – Kjelsbergsvingene - ferdig 2011 Sokna – Ørgenvika - anleggsstart 2011 - ferdig 2014 - et godt eksempel på at kommunenes og fylkeskommunens engasjement virker
Andre riksveier/ fylkesveier Generelt: Stort behov for vedlikehold og oppgradering Fv 158 Gussgården – Helgelandsmoen Gang/sykkelvei Badeanlegg åpner 10. oktober Rv 241 Norderhov – Klekken Kraftig trafikkøkning de siste årene (Gardermoen) Behov for breddeutvidelse, forsterkning, gang/sykkelvei
Ringerikspakka framlegges 29.09.d.å. i Fylkeshuset Hønefoss og Ringerikspakka Regionen har formidlet at vi har store forventninger til Buskerud fylkeskommune Ringerikspakka framlegges 29.09.d.å. i Fylkeshuset Alt henger sammen med alt. Sett fra lokalsamfunnet må en pakke omfatte og henge sammen med Overordnet veinett Kommunestyrets valgte hovedtrafikkløsning for Hønefoss Sykkelby-satsingen Gode løsninger for kollektivtransport
Bompengeselskap må opprettes nå. Møte 29.09.d.å. i Akershus f.k. Oppsummering E 16 Bompengeselskap må opprettes nå. Møte 29.09.d.å. i Akershus f.k. Byggestart for Bjørum – Skaret i 2014 forutsetter oppstart regulering tidlig i 2011. Skaret – Hønefoss må inn i NTP med byggestart tidlig i perioden 2014 –19. Ringeriksbanen Regionen ønsker også Ringeriksbanen Ved neste NTP-revisjon Mer planmidler Investeringsmidler til oppstart Er det mulig å starte planarbeidet tidligere?
Oppsummering (2) Rv 35 Nymoen-Eggemoen Jevnaker – Olimb Rv 7 Viktig for Hønefoss og for næringsutvikling i regionen. Behov for å komme videre. NTP-omtale og planavklaring. Jevnaker – Olimb Ligger i NTP. Forutsetter traseavklaring. Rv 7 Ramsrudhellinga og Sokna-Ørgenvika er i rute.
Riksveier og fylkesveier Vedlikehold og oppgradering Oppsummering (3) Riksveier og fylkesveier Vedlikehold og oppgradering Fv 158 Botilrud – Helgelandsmoen. Gang/sykkelvei. Rv 241 Norderhov – Klekken. Gang/sykkelvei, breddeutvidelse, forsterkning. Hønefoss og Ringerikspakka Forventninger fra regionen Helhet og sammenheng: Overordnet veinett Kommunestyrets valgte hovedtrafikkløsning for Hønefoss Sykkelby-satsing Gode løsninger for kollektivtransport.
Ringerike utvikling AS - Formål Selskapet skal sørge for aktiv og målrettet innsats om konkrete tiltak som skal bidra til å øke verdiskapningen i Ringeriksregionen og dermed også bidra til økonomisk bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling. Det er definert følgende fem satsingsområder: Næringsutvikling, herunder HiTec Eggemoen Bio Ringerike Samferdsel og kommunikasjon Utdanning og kompetanseheving By- og tettstedsutvikling