Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digital historiefortelling
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Maja Michelsen Norsk november 2010
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Digital historiefortelling - prøv selv
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Bruk av video i undervisning
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Revidert læreplan i engelsk
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
i Word 5 nye måter å jobbe på
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker) Skedsmo kommune torsdag 14.01.2010 Monica Johannesen

Verktøy-kurs Praktisk gjennomgang av ulike verktøy for å lage digitale sammensatte tekster Innhold: Sammensatte tekster i Kunnskapsløftet Praktisk arbeid med sammensatte tekster Bilder i Word PhotoStory, programmets oppbygning og virkemåte Moviemaker, demonstrasjon av sentrale funksjoner Kort om digital historiefortelling Utfordringer ved vurdering av sammensatte tekster Kommentarer: Bestillingen omfatter alle tre verktøy, noe som betyr at denne dagen blir preget av å demonstrere fremfor utdyping For å lære verktøy trengs egentrening, prøv ut på grunnlag av den innføringen dere får i dag. Hvem kjenner bilder i word, Photostory, Moviemaker fra før? Hva har dere brukt det til? Denne dagen vil sette fokus på introduksjon og demonstrasjon – om det kommer opp spørsmål jeg ikke kan svare på, kan dere få svar via epost.

Hva er sammensatte tekster Multimodale tekster – vår tids kommunikasjonsform? Utvidet tekstbegrep: Skrift, lyd, bilde og film Lav brukerterskel og tilgjengelig teknologi: datamaskin, mobiltelefon, webkamera, mikrofon, høyttaler Eksempler: bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater.

Sammensatte tekster i Kunnskapsløftet Hovedområde i norsk - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av ulike uttrykksformer i teksten.

Bilder i Word Har du opplevd at bildet tilsynelatende lever sitt eget liv? Tre viktige hjelpemidler Eksempel-oppgave: Hent inn teksten til ”En solskinnsdag” og legg på to fotografier og et bilde funnet på internett PirntScreen/Skjermdump Crop/Beskjær Text wrapping/tekstbryting

Photo Story – for å lage sammensatte tekster Photo Story 3 for Windows er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder. Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som er morsom å dele med andre. Gratis program, tilgjengelig på nettet (forutsatt Windows-plattform) Finnes som norsk versjon (vil i framtiden bli slått sammen med windows moviemaker) Eksempel-oppgave: Bruk sommerbildene sammen med lydfilen ”En sommerdag” og lag en stemningsrapport. Legg gjerne på litt tekst i fra sangen

Arbeidsgangen i programmet Start programmet Importer og ordne bildene Legg til en tittel/tekst på bildene – og eventuelle bilde effekter Gi bildene en lydkommentar (fortellerstemme) og tilpass bevegelsene Legge til bakgrunnsmusikk Musikk fra programmet Egne lydfiler Spor fra CD Lagre historien Prosjektfil eller fremvisningsfil (video) *) Nedtones i denne sammenhengen – dvs det bør være fokus på bilder og fortellerstemme

Windows Moviemaker MovieTasks: Steg for steg Storyboard Eksempel-oppgave: Hente inn Spion-filmer, velge bort klipp, klippe til andre klipp, legge på tittelsider og legge til lyd (mission impossible) Prosejktfilen er av typen.mswmm

Lagring av den ferdige videoen Kvalitet på presentasjonsfilen velges etter som hva du skal benytte filen til. I wmv-format Windows Media Player for avspilling av videoen Kan lastes opp på YouTube - brennes på dvd Innstillinger – der kan du velge kvaliteten – men du kan også velge de ”automatiske”

Ulike typer bildegrunnlag Digitale bilder – fra digitalt kamera, web-kamera eller mobiltelefon – elevene tar bildene og lager historien omkring bildene. Scanne tegninger/gjenstander/dokumenter som elevene har tegnet/valgt ut – elevene beskriver tegningene/gjenstandene Importere tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Skjermdump (husk opphavsrett) Video-snutter fra digitalt fotografiapparat og mobiltelefon Video fra digitale video-kameraer Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde *NB Legg merke til begrepsbruk

Noen eksempler på pedagogiske muligheter Tolke, bearbeide ulike tekstsjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, dikt osv Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, tidsepoker, fenomener osv Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis Kompetansemål etter 4. trinn – eksempel hentet fra norskfaget: Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde

Oppsummering av fordelene Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne bruke digital verktøy Kreativ behandling av bilder Enkelt å ta i bruk, lite tidkrevende å lære og å bruke Krever minimalt med utstyr: Datamaskin, programmet, høretelefon med mikrofon

Vedrørende bruk av bilder Vær et godt forbilde! Bruk bare bilder og lyd du har rettigheter til. Bilder til fri bruk Skolenettet.no Multimediebasen http://mmb.ls.no/ Multimediabyrån http://www.multimedia.skolverket.se/ http://www.freefoto.com/

Utfordringer i praktisk bruk Tekniske – holde styr på filene: Prosjektfilen: WP3-format/MSVMM-format Visningsfilen: WMV-format/AVI-format Pedagogiske Organisering - jobbe parvis/gruppevis med elevene Opphavsrett og personvern Vurdering

Digital historiefortelling En egen sjanger, med gitte retningslinjer Fortellingene skal være mellom tre til fem minutter, og bestå av 15 til 20 visuelle elementer. 7 elementer: Poeng – fortellerstemme – spenning – følelser – musikk - lyd og bilder - tempo 7 steg: Planleggingsfasen: skrive manuskriptet – planlegge prosjektet – juster manus Produksjonsfasen: Legge inn bilder – spille inn fortellerstemme – legg til effekter og overganger – musikk og film http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm http://www.storycenter.org/ http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

En arbeidsmåte for digital historiefortelling Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.

Vurdering av sammensatte tekster Digital historiefortelling – gitte kriterier Hva er det lærere med ulike fagkompetanse framhever som kvalitative egenskaper i vurderingen av multimodale elevtekster? Hva beskriver elevene selv som kvalitet i de samme tekstene? Er det mulig å antyde noen felles kriterier?

Kriterier vektlagt av både elever og lærere Utnytter potensialet i de ulike semiotiske ressursene Samspillet mellom elementene Komposisjon og dramaturgi Estetisk/kunsterisk kvalitet (subjektivt) Magefølelsen Kreativitet, nyskaping, personlig uttrykk Godt, kvalitetssikret innhold Kildebruk og etikk Teknisk kvalitet Engasjement Grundighet Hjørdis Hjukse, masteroppgave 2007

Vurdering - noen utfordringer Et felt under utviking Lærere har ulik faglig bakgrunn og kompetanse Hva slags kompetanse skal elevene utvikle? I kombinasjon med refleksjonsnotat – hva vektlegges? To nivåer: Lærer og elever enige om kriterier før arbeidet i verksettes, kriteriene blir kontekstavhengige Behov for nasjonal standard – elevene har krav på en rettferdig vurdering Ove Eide, Firda vgs

Akutelt lesestoff Sammensatte tekster: Arbeid med digital kompetanse I skolen av Gunnar Liestøl, Anders Fagerjord og Gisle Hannemyr (Cappelen Akademisk, 2009). www.sammensattetekster.no På mange måter. Sammensatte tekster i skolen av Anne Løvland, (Fagbokforlaget 2007)