F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
I-2-kurs 2011 Kursansvarlig for F/NLFs B-kurs. Innhold • Saker fra forrige års I-2-kurs • Om årets kurs.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Vingedress. Regler,utdanning, kompendium
Hopping med tube Nye regler etter gjennomført XT i Voss Fallskjermklubb?
1 Tiltak skjermkjøring F/NLF Fagseminar 2012 kl
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Overgangs- bestemmelser ny Håndbok mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 300- Fallskjermsertifikater mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Krav til HL ved elevhopping Fagseminar 10. februar 2008.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2013, # 1 SU 2012/2013 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn til.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 St.dir. A-sertifikat mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
Bosetting Nina Gran.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2011, # 1 SU Rapportering er viktig.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK.
”Styringsteknikk og observasjon” Forslag til ny leksjon 6 Jan Erik Dietrichson Februar 2008.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2009, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Morten Kristoffersen.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2012, # 1 SU 2011/2012 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn.
1 Endringer håndbok Skjermkjøring Endre Jacobsen F/NLF fagseminar 2013.
1 Akustiske høydevarslere for elever Endre Jacobsen Voss FSK F/NLF fagseminar 2012.
Sikkerhet store events Innflygingsmønster Fjellflyging Fagseminaret F/NLF 2012.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2012 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2011 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Norges idrettsforbund
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
SVØMMESKOLEANSVARLIG
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Evalueringens problemstillinger
Virksomheten din skal effektivisere
Skolebasert kompetanseutvikling
Evalueringens problemstillinger
Statistikk 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Vi har følgende temaer:
Trenerløypa Trener 1 Alpint
Utskrift av presentasjonen:

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen

Agenda  Hensikt  Bakgrunn  Analyse av trender  Faktorer  Alternative løsninger  Årsaker  Tiltak  Diskusjon

Hensikt

Hensikten med oppgaven har vært å identifisere årsaker til at hoppere skader seg under fullt bærende skjerm og finne alternative tiltak for å redusere antall hendelser.

Min bakgrunn

• Rådgiver Risikostyring og sikkerhet i Statkraft • Master of Technology, Ind.øk, NTNU • 15 år i sporten • Deltatt på skjermkjøringskurs med Scott Miller (2003) • Observert skjermkjøringskurs med Brian Germain • Konkurrert i CP • Instruktør: I-3 line 1997 I I-2 AFF 2001 I • Holdt skjermkjøringskurs Voss, Stavanger, FF-basic, Æra og Oppdal

Årsaksanalyse

Internasjonale trender

Fatale ulykker

Fullt bærende skjerm

Nasjonale trender

Elever Dårlig landingsteknikk Manglende flare, for høy flare og usymmetrisk flare. Manglende landingsfall Sving for å unnvike hindring, eller treffer hindring Uerfarne ( hopp) Dårlig flareteknikk fortsatt en viktig årsak til skader. (Utelandinger, lav sving og landing i sving) Mellomerfarne ( hopp) Flere skader på grunn av turbulens. Andelen lav sving øker merkbart, planlagt og ikke-planlagt lav sving. Alvorligheten i skadene øker også. Erfarne ( hopp) Lave svinger er en gjenganger. Andelen planlagte lave svinger øker i forhold til de ikke- planlagte. (Bakre løftestropper. Hindringer.) Eksperter hopp Tendensene ikke like tydelige. Forsatt lav sving, men også hendelser innen demoer, hard landing pga turbulens og hindringer.

Årsaker Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Mellomerfarne og erfarne skader seg på grunn av lav sving (planlagt eller ikke-planlagt)

Faktorer

1.Økt kompetanse 2.Ressursbruk (i klubb og forbund) 3.Legitimitet Faktorer

Tilrettelagt læring i forhold til standpunkt og erfaringsbase er ett viktig tiltak for å redusere sannsynligheten for uønskede hendelser under skjermflyving. Økt kompetanse

Nye løsninger må ikke kreve for stor bruk av ressurser i form av • tid, • instruktørbruk • og kostnader da ressursene er begrensede. De tiltak som gir størst effekt bør derfor prioriteres. Ressursbruk

Anbefalt løsning må øke sikkerheten ved å bygge på legitime krav. En løsning må være gjennomførbar både for klubb og for den enkelte hopper, og må helst kunne gjennomføres av klubbenes egne instruktører. Legitimitet

Alternative løsninger

1.Ingen endring 2.Svensk modell 3.Tilpasset modell Alternative løsninger

Vurdering og sammenligning Løsning 1: Ingen endring Løsning 2: Svensk modell Løsning 3: Tilpasset modell Økt kompetanse innen landingsteknikk for uerfarne NeiJa Økt kompetanse innen høyhastighetslandinger NeiJa RessursbrukLitenNeiJa LegitimitetTjaNeiTja

Årsaker Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Mellomerfarne og erfarne skader seg på grunn av lav sving (planlagt eller ikke-planlagt)

Tiltak Dårlig landingsteknikk Lav sving

Landingsteknikk Trend Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Tiltak 1.Bedre oppfølging under elevprogresjonen på skjermkjøring og landinger med krav om tilbakemelding fra instruktør 2.Standardisering av A-sertifikatprogresjon og leksjon • Landingens fire faser (Scott Miller) 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning

Lav sving Trend Mellomerfarne og erfarne skader seg pga lav sving (planlagt eller ikke- planlagt) Tiltak 1.Sikkerhetssamtale med I1 ved utstedelse av B-sertifikat med fokus på blant annet skjermkjøring 2.Krav om minimum 3 tilvenningshopp ved økt vingebelastning med trekk i minimum 5000 fot, hvor en tester skjermen gjennom repetisjon av momenter fra A-sertifikat-progresjonen. 3. Obligatorisk kurs før en gjør mer enn 90⁰-sving for å bygge opp fart i landingen. Krav om minimum 200 hopp før en kan delta på kurset

Diskusjon

Landingsteknikk 1.Bedre oppfølging under elevprogresjonen på skjermkjøring og landinger med krav om tilbakemelding fra instruktør 2.Standardisering av A-sertifikatprogresjon og leksjon Lav sving 1.Sikkerhetssamtale med I1 ved utstedelse av B-sertifikat med fokus på blant annet skjermkjøring 2.Krav om minimum 3 tilvenningshopp ved økt vingebelastning med trekk i minimum 5000 fot, hvor en tester skjermen gjennom repetisjon av momenter fra A-sertifikat-progresjonen. 3. Obligatorisk kurs før en gjør mer enn 90⁰-sving for å bygge opp fart i landingen. 4.Krav om minimum 200 hopp før en kan delta på kurset

Noen innspill til implementering av tiltak

• Øvelsesbank til frivillig bruk og til bruk i kursing • Mye bra litteratur • Se på kravene til instruktører for å gi tilbakemelding på skjermkjøring til elever med tilhørende kompetanseheving for instruktører • Oppfølging av elever vil gi gevinst ift. presisjon. Tiltak gjennom omgjøring av innflygingsmønster for elever gir effekt? • Landingsteknikk • Landingens fire faser (Scott Miller) 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning

. Reserve

Dagens system videreføres med en revisjon av A- sertifikatprogresjonen. Klubbene gir tilbud om skjermkjøringskurs holdt av norske og utenlandske ressurspersoner med frivillig deltakelse. Ingen endring

Svensk modell •Pilot Bas Er åpent for alle, og er et krav for B-sertifikat. Tilsvarer A-sertifikatprogresjonen. •Pilot hp For de som vil fly høyverdig skjerm. Krav:Gjennomført Pilot Bas Godkjent for å fly høyverdig skjerm •Pilot swoop Kurs for de som vil begynne å swoope. Krav: Gjennomført Pilot hp 500 hopp