Feil budskap og feil form? Erfaringer knyttet til formidling av personlig økonomi i skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Del 2: Personlig økonomi.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Sommervikar i Blend.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Nettvett.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Dine penger= din fremtid
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Del 2: Personlig økonomi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Å lykkes eller være lykkelig?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
“Disippel-høring”.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Velkommen til foreldremøte.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Roede-kurslederen på Facebook
Utskrift av presentasjonen:

Feil budskap og feil form? Erfaringer knyttet til formidling av personlig økonomi i skolen

Hvem er vi •Endre Jo Reite – Privatøkonom og leder for finansiering i SpareBank 1 SMN Ansvar for produkter og fagopplæring internt i banken, og for formidling av privatøkonomi eksternt •Anne Moa – Ungdomsøkonom og ansvarlig for vår nye blogg Bliriksakte.no

Hva skal vi snakke om •Jeg innleder om hvilke utfordringer møter jeg når jeg som privatøkonom snakker til skoleklasser •Deretter vil Anne Moa fortelle om hvorfor må vi bruke andre virkemidler for å nå frem til unge, og hvordan kan en ungdomsblogg og en ung ungdomsøkonom være blant disse

Hva er utfordringene mine i mitt møte med skoleklasser Om emnet: •Vi vet at for å gi varig læringsutbytte må et budskap gjentas. Privatøkonomi handler ikke bare om teori, men om å gi adferdsendring og bevisstgjøring •Kravet til gjentagelse og oppfølging kan derfor antas større enn i de fleste fag, men selv om det er etablert undervisningsprogram har jeg for liten kjennskap til hvordan (og om) det jeg sier er integrert i noe større

Personlig: •Selv med store anstrengelser er det vanskelig å sette seg inn i utfordringene til unge som må medgis å være betydelig yngre enn meg selv •Identifikasjon mellom tilhørere og foredragsholder er ett av de viktigste våpnene, men mine tilhørere syntes i liten grad å oppfatte meg som like ung som jeg føler meg selv

Når det er lenge mellom hver gang vi snakker om personlig økonomi øker vi bare virkemidlene og dosen!

Jeg snakker om…. •De daglige forsakelsene du må gjøre for å få en for deg meningsløs belønning om uendelig mange år ….. •Hvordan du kan endre adferden din med smarte triks du kommer til å glemme i morgen tidlig, og som du aldri kommer til å få oppfølging på Og ikke minst •De dramatiske konsekvensene du vil oppleve om så mange år at du ikke klarer å forestille deg det hvis du ikke skjerper deg umiddelbart ….

Tilhørerne hører •Artig historie eller rollespill, men glemt i morgen •Mamma og pappas problem •Angår ikke meg •Alt er håpløst uansett

Tilhørerne har svært ulikt utgangspunkt og referanseramme i hvordan de oppfatter budskapet Eget økonomisk ansvar Foreldrenes ansvar Eget økonomisk ansvar Foreldrenes ansvar Det er kanskje ikke gitt at alle unge i dag er tjent med å ta større ansvar for egen økonomi ? Idealsituasjon Realitet for mange

Manglende samspill med foreldrene kan altså nulle ut effekten av min innsats •Dersom fravær av kontroll innebærer at foreldrene kompenserer med å ta større ansvar vil det fjerne alle negative konsekvenser av dårlige valg på kort sikt… •Ideelt sett skulle vi hatt et program for foreldre og barn parallelt hvor foreldre gis opplæring i hvordan de kan forsterke de unges evne til selv å ta ansvar for sin egen økonomi

Vi må finne relevante innganger til unge gjennom problemstillinger de selv føler angår dem •Vi må engasjere over tid •Vi må finne relevante kontaktpunkter med unge mellom de omreisende ”showene” som besøk fra mer eller mindre forberedte bankansatte innebærer •Det kommer da til et punkt hvor jeg som nærmer meg 40 kommer til kort, og må slippe til yngre krefter…

Om å møte ungdom i digitale flater •En ny satsning på sosiale medier •Møte ungdom der de er, nemlig på internett •Større muligheter for dialog •Men det hjelper ikke med større kontaktflate hvis budskapet ikke fenger…

Sparebank 1 SMN sitt arbeid i sosiale medier

Ungdomsbloggen bliriksakte.no

Målsetning med bloggen •Hva skal vi lære ungdom om økonomi?

Men så kommer utfordringene… •I samfunnet i dag er selvrealisering, frihet og høyt forbruksnivå sett på som attråverdig •Er dette forenelig med bankens budskap om planlegging, prioritering og utsatt forbruk? Kilde bilde: Instagram

Så, hvordan når man egentlig ut til ungdom? •Den formanende pekefingeren? •Selger vi inn økonomi som noe vanskelig så v vil det bli en selvoppfyllende profeti •Katastrofescenarioer

Kommunisere på ungdom sitt nivå •Budskapet må være tilpasset tilhørerne •Tilbakemelding på bloggen

Fokusere på dagligdagse situasjoner •Hverdagstips og sparing den mest populære kategorien på bloggen •De mest populære innleggene til nå er: –Ta opp studielån selv om du ikke trenger pengene nå –Mett eller blakk? (innlegg om studentmat) –Hva må du må tenke på før du handler på salg –Sent ute og på kikk etter sommerjobb? –Hvordan spare mest mulig på kortest mulig tid •Fordel at bloggerne selv er unge – kredibilitet og identifikasjon

Velg tema som er aktuelle for ungdom •Nei, pensjonssparing er ikke inkludert her… •Mindre fokus på pensjonssparing, boligkjøp og store økonomiske valg •Fokus på hverdagsøkonomi og de små valgene i hverdagen •Overkommelige sparemål

Spørsmål?