Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Venner som hjelper andre
Hvordan intervjue en forsker?
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive en sakpreget tekst
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Det gode Det rette Det rettferdige
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Midtveismøtet 16/1-2010Rekruttering, klubb og medlemsutvikling Skedsmokorset 17. januar 2010 Hei Rotaryvenner, Takk for hyggelig møte i går med interessante.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Om å skrive om litterære tekster
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Svein Ivar Hansen Halden Rotary Klubb
Muntlige presentasjoner
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Distrikt Motivasjonsseminar Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Medlemsutvikling Aktive klubber Støtte.
Strategiplan
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Medlemsutvikling PETS 2011
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Strategi- og aktivitetsplan
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Politisk påvirkning.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Hvilke plattformer bruker dere?
Roede-kurslederen på Facebook
MEDIA.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Dette kurset handler om Informasjon og Samfunnskontakt Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Jan A. Vatn, Gamlebyen-Fredrikstad Rotaryklubb Endringer i dokumentet ikke tillatt. Eventuelle forslag til endringer sendes tekstforfatter

Kjære Rotarianer Er du interessert i informasjonsarbeid? Ikke det -? Men, har du tenkt på at det informasjonsarbeide din Rotaryklubb gjør i lokalsamfunnet kan bety alt for hvordan samfunnet oppfatter Rotary? Er du interessert da? Kanskje (?) – hm - Bra, la oss komme i gang med arbeidet! Skal vi starte med hovedpunktene - ?!

Informasjon og samfunnskontakt Rotary har et informasjonsproblem Vi må ha mer og oftere informasjon Strategien må være enkel Felles satsing Mediekontakt Hva er interessant? Samarbeid Tenk nye muligheter – og bruk dem Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Rotary har et informasjonsproblem Rotary er ikke ofte i mediebildet. Men når rikspressen skriver om oss er det gjerne med negativ omtale om det lukkede rom og kameraderi. Stempelet som "gutteklubben grei" og "lukket klubb" og "mystiske ritualer" er omtale som skaper avstand til lokalsamfunnet og gjør at vi er usynlige når vi gjør ting som burde få positiv omtale i pressen. Dette stemplet kan vi bare fjerne gjennom aktiv informasjon i lokalmiljøet. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Mer og oftere informasjon Vi har mye å fortelle og vi må få så mye omtale som mulig for å vaske bort fremmedgjøringen og hemlighetskremmeriet om Rotary. Derfor må vi forsøke å skaffe oss spalteplass helt ned på foreningsreferatsiden i avisene. Når vi blir synlige i avisenes spalter er det lettere å få omtale av prosjekter vi brenner for og om Rotarysaken generelt. For å gjøre Rotary bedre kjent, bør klubbene opprettholde en nær og jevnlig kontakt med lokale og regionale aviser og tidsskrifter, lokale radio- og tv-stasjoner og Rotary Norden. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Lokal informasjon Vår oppgave i vårt område må være å vinkle Rotary på det lokale plan med prosjekter og aktiviteter som gjør det interessant for innbyggerne i distriktet å lese om det, fordi de kan knytte det til personer eller hendelser eller steder som de gjenkjenner. Bruk bilder av god kvalitet som illustrasjon. For avisen er det en lavere terskel for å trykke stoff som er godt illustrert og leserne husker saken bedre. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Overordnet informasjon Rotarys sentrale informasjonsorganer vil hjelpe oss med stoff om de overordnede målene, om Rotarys ide og de nasjonale og internasjonale oppgavene. I enkelte sammenhenger er det den lokale klubben som skal gi denne informasjonen videre. I andre sammenheng er det de sentrale organene som gir informasjonen gjennom riksmediene. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Informasjonsstrategi Det er viktig at informasjonsoppgavene i den enkelte klubb er så enkle og så lettfattelige at informasjonskomiteen fatter interesse og ser at det er ting de kan gjøre fra første komitémøte. Derfor er forenkling av oppdraget og arbeid med å legge opp til praktiske oppgaver i forhold til lokalpressen og eventuelt andre medier viktig for at informasjonsstrategien skal lykkes. Tenk lite og ikke stort, tenk lokalt og la det globale følge med. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Felles satsing Samarbeid mellom klubbene i et område kan være nødvendig også på informasjonssiden. Det er negativt for mediene om flere klubber kommer hver for seg med den samme informasjonen. Da når vi ikke fram og får ingen informasjon ut i lokalsamfunnet. Lag gjerne en egen felles informasjonskomité, sammensatt av medlemmer i klubbene i et område, som har som eneste oppgave å ta seg av informa-sjonen ut i mediene. Velg gjerne en leder som er spesielt interessert og som kan sitte i flere år. Eller, informer hverandre når dere går til felles lokalpresse/medier med Rotarystoff. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Mediekontakt Søk å etablere et samarbeid med redaksjonen i lokalavisen. Forsøk å få en kontaktperson som dere kan ha regelmessig kontakt med. Lag alltid på forhånd en enkel, skriftlig informasjon til avisen og legg ved bilder. Men husk at det er samarbeidet med avisen om saken som gir oss spalteplass. Der det er naturlig, ta kontakt på samme måte med lokalradio og TV. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

En eller flere mediekontakter Der det er flere lokalaviser må det vurderes om vi skal ha en avis som samarbeidspartner. Avisene vil helst være alene om stoffet, men det må være opp til hver enkelt klubb å vurdere hvordan de forholder seg til det. Diskuter dere fram til hvordan dere vil forholde dere til mediene og gjennomfør det dere kommer fram til. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Hva er interessant I utgangspunktet er alt Rotarystoff interessant for lokalmiljøet bare det blir presentert på den riktige måten. Men informasjonskomiteen bør være selektiv og velge saker og nyheter, helst med bilder, som kan være interessant for avisens lesere. Bruk muligheten til å få forhåndsomtale når klubben samarbeider med lokalsamfunnet eller har arrangement som er åpent for publikum. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Bruk lite tall Bruk få faktatall. Rotary kan skrive historien sin i bare tall, men er det interessant for leserne? Og - hva er forskjellen på Rotary og Lions? Mannen i gata vet det ikke. Det er kanskje mer interessant enn en rekke med faktatall. Det er viktigere å gjøre stoffet interessant og leseverdig enn å få alt historisk og tallmessig korrekt. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Flett inn noe om Rotary generelt I tillegg til den lokale vinkling bør informasjonskomiten passe på at Rotarys ide og arbeid kommer fram i det som presenteres i avisene. Vær aktive i markedsføringen av Rotarys ideer og oppgaver. Leserne kjenner oss ikke og det er bare gjennom vår innsats med informasjonen vi kan nå dem. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Samarbeid med andre organisasjoner Ofte kan det være lettere å få Rotarystoff i avisen dersom vi forteller om våre prosjekter i andre organisasjoner eller foreninger og lar disse fortelle avisen at Rotary er hos dem og snakker om det og det prosjektet. Pass på at Rotary blir nevnt i omtalen av et arrangement dersom dere assisterer andre organisasjoner i deres arrangement. Husk at andre organisasjoner kan ha bedre pressekontakter enn dere selv. Bruk muligheten til å få mer publisitet rundt Rotarys arbeid. Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07

Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07 Tenk nytt ! Bruk de nye mulighetene informasjonsteknologien gir oss. Hva med å opprette en BLOGG for prosjektene våre i lokalavisen. Der kan vi omtale prosjektene og fortelle om utviklingen av prosjektet samtidig med at leserne kan komme med kommentarer. Hva med å opprette en BLOGG når vi sender en deltaker på GSE-tur. Der kan leserne få daglig oppdatering fra turen med innlagte bilder. Oppretter vi BLOGGen gjennom lokalavisen vil det bli mer interessant for avisen å gi oss spalteplass og vi kan få ekstra omtale om den lokale deltakeren og om Rotary generelt. Tenk på nye muligheter hele tiden og bruk dem - - Distrikt 2260 Informasjon og samfunnskontakt 2006/07