Hei fra Berly! Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! Vedlagt en litt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Lilandspeiderne Informasjon.
Sett fra Lagåsen (et sammendrag)
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Godt verktøy er halve jobben
Spøken som gir deg lykke!
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Med sekken full av penger!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Sør-Afrika KFUM Tensing
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Bokpresentasjon Oslo.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
12 Reflekterende lesing.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Mona Høvset landskonferansen 2015
“Disippel-høring”.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Velkommen til foreldremøte
Bli med! Barn.
Roller og forventninger
Utskrift av presentasjonen:

Hei fra Berly! Hei alle sammen – og takk for sist – håper dere hadde et FLOTT seminar – og kom opp med mange, gode, effektive nye ideer! Vedlagt en litt forkortet versjon av innlegget mitt – håper det kan komme til nytte! Jeg har tatt ut noe rundt kunder som jeg ikke kan spre for mye rundt omkring – og noen tunge bilder som gjør dette vanskelig å sende. Lurer du på noe, så bare ta kontakt! Vennligst Berly@dinamo.no Mobil 950 20 000

Omdømmebygging for og i mindre organisasjoner - noen råd og tips Drammen mai 2009 Berly Lund Grønning, daglig leder, Dinamo PR 2

Her bor jeg: Kommunikasjonshuset DINAMO Klikker du på bildet får du opp org.kart, Dinamo sitt styre, aksjonærer nøkkeltall etc Stiftet i 1997. 150 medarbeidere med spisskompetanse innen ulike fagområder. Vi tror vi løser kundenes utfordringer best ved å jobbe tverrfaglig og prestisjeløst! 3

Et godt gjensyn: Økning i søknader 300 ulike linjer 77 skoler Noen ”kjendiser” Studietur til Afrika Skating til Paris Revyer/fester Atle A har gått der Koster ”bare” 73.000

En hilsen: Jeg gikk på Inderøya, på Sund. Det snudde livet mitt fullstendig! Erling Wist, direktør KHIO

To suksesskriterier: 1) Det starter med deg selv: Tydelig retning, involvering, bygg din egen kultur 2) Bygg relasjoner til omverden – og fyll dem med de gode historiene

Et innlegg i åtte, travle trinn: Det er mange om beinet! Du må vite hvorfor! Hva skal dere fortelle? En enkel plan må til! Snakk til hjertet Hvor finner vi historiene? Tanker og ideer til og med dere All kommunikasjon handler om å bygge troverdighet

Det er mange om beinet

3.-5.000 kommersielle inntrykk

Hva vil du folk skal si om dere? “Det er ikke nok å være kjent, du må også være kjent for noe”

Du må vite hvorfor

De viktige kontrollspørsmålene: Hvorfor? Hva? Hvor? Hvem? Hvordan? Når? Og aller mest: hvorfor?

Hit vil vi. Utfordringene. Her er vi. Hvor står vi da? FREMTIDSBILDET DAGENS SITUASJON

Dette spurte vi om: Hvilke assosiasjoner får du når jeg sier ”folkehøgskole”? Har du sett eller lest eller hørt noe om dem i det siste? Kjenner du til noen skoler – ved navn…? Hvilke utfordringer tror du de har – på kommunikasjonsområdet - i 2009??

(mail levert til Dorte!) Og først: Hør på Brita! (mail levert til Dorte!)

Noen assosiasjoner Der er det godt å være: Tett samhold – kanskje litt sektaktig? Internat, hyggelig, sosialt Et år de aldri glemmer og ikke ville vært foruten.. Jeg vil veldig gjerne at barna mine skal velge det… Frihet, praktisk, kreativt Frikete, ikke så alvorlig… Et år til ettertenksomhet, nye impulser…. Morsomt, sosialt, utviklende, mulighet til å dyrke hobby/det kunstneriske i seg (tenker særlig teater, musikk, dykking, foto), once in a lifetime experience, nå eller aldri, linoleumsgulv, kantinelukt og distrikts-Norge ;) 

Noe man gjør etter videregående, gøy, komme seg ut av heimen, nye venner, fester, bofelleskap, "leirskole", alternativ til militæret, et annerledes år, aktiviteter, natur, frihet, kjærlighet, flørting, eventyr Henrik, 28

Annerledes: Internat – ikke-urbant Leirbål, sang, litt hippie eller politisk, hvileår, slapt Frika, alternative, religiøst. Kunstaktig Kristendom og snille piker! Gammeldags? Avleggs, tungt, gammeldags navn… Gammeldags, litt gladkristent…. Trygt og kjært navn, men lukter litt møllkuler

Litt vilt? Allsang, dop, hvileår ”What happens at the Folkehøgskole, stays at the Folkehøgskole” Russetid nr. 2 Leirskole, internatskole, eksperimentering Hvileår? Bruke ett år på å finne ut hva de skal gjøre… Friår…Friår….Friår… Friår når man ikke vet hva man skal gjøre, men dem som går der, trives! Friår, tiltrekker seg ikke elever med toppkarakterer…. Pauseår, ofte på landsbygda.. Friår, litt gamle skolebygg, ute i distriktene For dem som er lei av skole, ikke de smarteste…

Disse huskes: Viken – musikk Tonheim (4) – musikk Romerike (4)– drama Danvik (3) Soltun Holtekilen Lofthus Heimly Fredly Follo Nordfjord Folkehøgskole (fra lokalavisa) Den reisende folkehøyskolen i Halden Nansenskolen og Rønningen Rissøya Volda Ås Grefsen/Kjelsås Valdres Bø

Og en liten erkjennelse: Angrer i dag at jeg ikke gikk for Nansenskolen. Kom til og med inn, men fant ut at sosialt liv 24/7 og linoleumsgulv ikke var det jeg lengtet mest etter. Utrolig dum avgjørelse... Hilde, 29

Utfordringene? Tror unge er mer opptatt av å velge reelle yrker… Faglig attraktivitet… Nytteverdi – Nytteverdi – Nytteverdi! Vet ikke om de får skolepoeng? Hvis ikke, burde de prøve å få det, slik at de blir del av en grad…,ellers må de kommunisere tydelig hva du sitter igjen med etter et år Får ein nokon tittel, utdanning, kva gir det av posisjon å ha gått på folkehøgskole? Hvorfor bruke penger på noe som ikke gir studiekompetanse… Tydeliggjøre akademisk gevinst De har det gøy, men lærer de noe..? Trigge de unge… De har vel behov for flere søkere? Framstå som relevante og attraktive. Hva er fordelene ved å gå der?

Stemmer – stemmer ikke? Stemmer tilbakemeldingene med virkeligheten? Er det slik dere tror dere oppfattes? Hvis du er overrasket, hva er du mest overrasket over og hvorfor?

Hva skal dere fortelle?

METODE Verdi og visjonsplattformen LØFTER VERDIER / PERSONLIGHET Hva er det vi lover våre relasjoner? Hva er våre viktigste bidrag, det som gjør oss spesielle? Hvilke karaktertrekk kan vi ikke klare oss uten? VISJON Hva er vårt strekk? Hva gir oss motivasjon til å stå opp om morgenen? Hvilken rolle har vi? POSISJON Det etterlatte inntrykk FORRETNINGSIDE Eksistensberettigelse – hva gjør vi? Hva ville verden mistet hvis vi ikke var der…? 1: Modell utarbeidet av Dinamo ( ”Dinamomodellen”) 26

En enkel plan! Hvem og Hvordan!

Interessentkartet FINANSIELLE AKTØRER MILJØ& SAMFUNN KUNDER – DIREKTE OG INDIREKTE DEG SAMARBEIDSPARTNERE / LEVERANDØRER ANSATTE MYNDIGHETER & PREMISSGIVERE KONKURRENTER/ANDRE AKTØRER MEDIA

Avklaringer/innhold plan: Hva vil dere oppnå? Hvilken ”utfordring” vil dere knekke? Hvem vil dere ha i tale? Hva har dere å fortelle? Hvilke saker? Hvilke må dere ”skape”? Hvordan skal dere fortelle det/hvilke kanaler? Ansvar: Hvem skal gjøre det? Evaluering

Snakk til hjertet!

I Dinamo tror vi det er viktig å engasjere. BRUK BILBELTE Det er 50% større sjanse for å bli drept hvis du ikke bruker bilbelte Statens vegvesen eller 31

I Oslo får vi en ny bydel….. …som har hatt diskusjoner om HVORDAN de IKKE skal bli som alle andre bydeler… …da kan det jo være at de kan gjøre noe ala dette……

Hvor finner vi historiene?

Hvor leter vi etter historiene?

Budskap og relevans Samfunnsbidrag Utdanning/fag De enkelte tilbudene Skolen - læreren Elev

Frederic er neimen ikke dum….. Bellona krever at innen 2020 skal ti prosent av den norske bilparken bestå av elektriske biler, melder Dagsnytt……

Og Kåre Willoch våger Hvorfor skal folk som flyr langt få billigere vin og sprit? Det er urettferdig og det favoriserer dem som forurenser mest. Jeg foreslår at alle her til lands får en bong hver, og så kan de hente tax-free varer selv på polet – det er både rettferdig og miljøvennlig…. Kåre Willoch, i et foredrag for Helgelandskraft februar 2009 – ”Det handler om å bry seg”

Tanker og ideer til og om dere!

Bære ved til mange små bål eller...

...eller et STORT!

Idebanken 1: Ta samfunnsskrittet! Lær av Personvernrapporten – hva med den årlige folkehøgskolerapporten? To felles utspill i året – trender/elever/lærere/internasjonalt/fag – nasjonalt og region-nivå Meninger – kronikker – om utdanning/dannelse/utvikling Ha og bruk statistikker: antall – fag i sentrum… Et eget årlig seminar? Med politikere/fagfolk – og framtid i sentrum? Slipp flere inn?

Ta ”en Aftenposten”?

Idebanken 2: Bruk arenaene: Hvordan informerer dere i søknadsprosessen? På nettsidene? Hva får elevene med seg når de drar/etterpå….alumni? Åpne dager? Nettet: slipp dem inn! (ref Klasserommet)

Idebanken – en mening om nettet: ”Benytte seg bedre av ny teknologi! Alle burde ha egen side på Facebook og alle som har vært fornøyd med skolen burde melde seg inn som "fans" av siden. Da vil de som vurderer skolen lett kunne få et inntrykk av de som har gått der, samt ta direkte kontakt for å høre mer. Ellers burde det være innbydende bilder, og filmer på siden - tatt av elever som har gått der. I tillegg ville jeg hatt en vervekampanje hvor "gamle" elever blir invitert til å invitere nye. Har man disse tingene på plass tror jeg man kan komme langt! :-)”

Idebanken 3 Bruk hverandre: Medielinjene PR-råd/utvalg Tips til hverandre – skoler imellom/eget sted på nettet? Utveksling presseklipp?? Bruk elevene: 6000 blir 60.000 blir 600.000….. Utvikle et ”alltid”-budskap (det dere sammen står for….og bruk det i alle anledninger….)

Til sist: All kommunikasjon handler om å bygge troverdighet

And need to hear it 3-5 times to believe it Informed publics need information from multiple sources, multiple voices And need to hear it 3-5 times to believe it 3-5 times 60% 49 49

Hva håper jeg at du tar med deg videre? Lysten – og viljen – til å gjøre noe! En enkel plan! For å forplikte og forankre! Bruk hverandre! Selvsikkerhet: dere har så UTROLIG mye å fortelle Ting tar tid. ”Det er deilig å være norsk i Danmark”. Takk for meg! – og lykke til videre i dag! berly@dinamo.no – mobil 950 20 000