Norske Redningshunder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Informasjonssjef Christian Fossen
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
- roller og forventinger
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Taushetsplikt for frivillige
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Personalsaksarbeid i lokallagene
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
God morgen! Tanker etter i går?
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Informasjonssikkerhet i hverdagen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Informasjonssikkerhet i hverdagen
MEDIA.
Utskrift av presentasjonen:

Norske Redningshunder Jim Olav Hansen Norske Redningshunder

NRH og media Forholdet mellom NRH og massemediene ved store og små hendelser

Mediahåndtering: Målsetning: At våre OL skal kunne forstå hva man kan uttale seg om før/under/etter aksjon. Hvem er ansvarlig for kontakten til media under aksjoner? Hva kan NRH`s HF og OL kan uttale seg om? Hva gjør vi når pårørende ”maser” på oss om informasjon? - Pressemeldinger - ”Kleskode”

POLITIET i FOLLO: ”Vær ærlig og si det som det er”. Hva kan vi si? POLITIET i FOLLO: ”Vær ærlig og si det som det er”.

Alle som spør! Unntak: Når Politiet gir melding om begrensninger. Hvem kan vi si hva til? Alle som spør! Unntak: Når Politiet gir melding om begrensninger.

Hvem sier? Operativ leder Den enkelte hundefører Beredskapsleder Stor / liten aksjon? Den enkelte hundefører Beredskapsleder Administrasjonen

Media er opptatt av Kritikkverdige forhold Feilvurderinger Konflikter og motsetninger Sorg og glede Kjente personer Store begivenheter Kuriositeter Ofre (liten mot stor) Helter (den som ordner opp) Skurker (den som lurte alle)

Journalisten Har en jobb å gjøre. Konkurrerer med kollegaer. Setter seg raskt inn i nye problemstillinger. Trekker raske konklusjoner. Graver først og spør etterpå. Samler opplysninger fra mange kilder – har ofte egne. Har ofte vinklingen klar før intervjuet Lar seg ikke manipulere Bryr seg lite om kildens motiver Moralist på andres vegne Innrømmer ikke feil Setter pris på service Liker å få ros Gir inntrykk av å vite mer enn hun faktisk vet

Journalistens kilder Politimann Øyenvitne Redningsmann Deltager Vaktsjefer HRS Egen Obs.

Journalistens spørsmål Hvem? Hva? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Antall døde? Antall skadde? Hva nå?

Hvem kan uttale seg om hva OL / Politi styrer media. Om det er begrensninger må vi få vite det fra Politiet. Operativ leder Vær ærlig, si alt du vet. Om Politiet ikke har satt begrensninger Hundefører Vær ærlig, si alt du vet. Om Politiet ikke har satt begrensninger. Kanskje kan signalement gi gode opplysninger? Administrasjonen Gir ut den informasjon vi har fått. Vi er varsom med å gi telefonnummer til operativ leder, men dette må vurderes fra sak til sak.

Avklar på forhånd Hvilke opplysninger går vi aktivt ut med? Hvilke opplysninger kan vi gi i tillegg – dersom vi blir spurt? Hvilke opplysninger kan vi ikke gi av hensyn til: Taushetsplikten? Personvern?

… det bør bli satt av tid til media

Mediekontakten En vesentlig del av oppdraget Alle medier skal i utgangspunktet behandles likt Sett av tid og hold tiden Be om forståelse over å ikke være tilgjengelig til enhver tid Be om å få vite spørsmålene på forhånd Fortell hva du ikke kan svare på Vi gir ikke opplysninger anonymt – vi ønsker å bli oppgitt som kilde

Praktisk mediehåndtering på stedet Utpek gjerne en person som tar seg av media. Forsøk å avklar hvilke forventninger media har til bilder og opplysninger. Tilrettelegg best mulig for fotografering og filming. Ikke be fotografer om å ta bilder for NRH. Avklar og informer om når og hvordan oppdateringer av sakens utvikling vil finne sted. ”Hvorfor være sur og tverr når man kan være blid og grei” Det går faktisk noen grenser…  Forklar hvorfor du ikke kan si det eller det…

- Du klarer ikke å styre pressen. Men du kan påvirke… - Ser du på pressen som en fiende skal du se du får rett… - Hva du personlig mener om pressen interesser kun deg… de kommer uansett - Du klarer ikke å styre pressen. Men du kan påvirke…

Avisintervju Du kan korrigere deg selv underveis Journalister er pliktig til å la deg lese gjennom sitatene og endre disse om du er blitt feilsitert Avisredaksjonen kan forme artikkelen slik at du ikke kjenner den igjen Journalister tenker underveis og stiller spørsmål etter hva du svarer

Radio- / TV-intervju Be om å få alle spørsmålene på forhånd Forklar hva du ikke kan svare på Påregn å få spørsmålet allikevel Når det er opptak: Be om å få spørsmålet en gang til dersom du føler at du ikke fikk sagt det du skulle Når det er direkte: Er det ikke mulig å endre noe i etterkant. ”Gjort er gjort og spist er spist”. Tenk gjennom på forhånd hva du vil si og hvilke formuleringer du vil bruke ”KISS” – ”Keep it simple stupid” Når du blir sitert: Det er mulig å rette opp feilsitat ved å ringe og be pent

TV-intervju Tenk på antrekket! Bruk uniform! Dvs NRH vest! Dersom du er usikker, be om prøveintervju. Gi konklusjoner først. Ikke bli provosert. Hold øyekontakt. Ikke med TV-publikumet! Når du har sagt det du skal si – ta en pause. Det er reporterens ansvar å følge opp! TV-nyhetene klipper inn veldig lite av det du sier, derfor er det lurt å gjenta budskapet.

Konflikter… Når (hvis) media forstyrrer redningsarbeidet Når (hvis) media forstyrrer det operative arbeidet Når det ikke blir informert nok til media Når media blir fysisk utestengt fra området eller holdt på avstand (også reportere) Når media ”plager” involverte Når NRH føler de må ”beskytte noen mot seg selv” Forskjell i forståelsen av hva som kan refereres

Ukorrekte saksopplysninger ”ukorrekte” opplysninger kan forekomme når… Vi overrumples og svarer uforberedt på spørsmål Ikke har fått fullstendig oversikt (enda) ”Tidsklemma” - flere ”informasjonseiere” ”The human factor” Uerfarne talsmenn ”Ytre omstendigheter”

Hvorfor ”tier” NRH? Vi kan ikke gi opplysninger som mangler grunnlag Vi kan ikke gi opplysninger av personvernhensyn

Når vi ”tier”… Blir det rom for spekulasjoner Det ”må” spekuleres for å ”fylle nyhetene” Informasjonen innhentes andre steder Redningsinnsatsen kan bli forstyrret Det blir feilaktig referert Informasjon som er viktig å få ut blir forsinket ”Kampen” om historien eller det beste bildet råder

Vår mediemålsetting Tillit hos publikum Tillit i mediene Motivere hundeførere og de under utdanning At alle berørte målgrupper får så fullstendig og etterrettelig informasjon som mulig Å profilere NRH

Når noen mener vi har gjort en feil Vurderer vi om påstanden er riktig. Innrømer og beklager vi feilen – dersom det er grunnlag for det.

Oppsummering Vær ærlig Hvem, hva, når, hvorfor, ressurser Profilere NRH Ta MMS, ha liggende Få frem NRH logo Vær korrekt antrukket Hvis travelt; Be de ta kontakt på ett gitt tidspunkt Henvis til Politiet Diskusjon: Bør vi legge ut fortløpende informasjon om når vi blir utkalt, er ute, finner / ikke finner?

Spørsmål?