Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Elektronisk samhandling
Brukermedvirkning og pasientmakt
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Norsk Audiografforening 6. november 2009
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Brukerforum voksenpsykiatri
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
REVISJONSOPPGAVEN.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Oppsummering av FOU - prosjekt
Befaring /5317 Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
RIS-metoden for prosessforbedring
Befaring Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
Brukermedvirkning i helseforskning
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Hvordan få oversikt over læringsmål LIS må oppnå i annen virksomhet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest

Bakgrunn Lov om helseforetak m.m. § 35: ” Regionalt helseforetak skal sørge for at virksomheter som yter spesialisthelsetjenester og andre tjenester som hører naturlig sammen med dette, etablerer systemer for innhenting av pasienters og andre brukeres erfaringer og synspunkter ” Pasientrettighetsloven: Fritt sykehusvalg, rett til medbestemmelse, informasjon om risiko og bivirkninger m.m.

Formål •Etablere system for regelmessige og systematiske pasienterfaringsmålinger •Gi pasienter mulighet til å gi tilbakemelding om sine erfaringer i møte med HV •Legge til rette for fremstilling av resultater for bruk i kvalitetsarbeid •Støtte i planleggingen av fremtidig tjenestetilbud

Todelt tilnærming: Del - prosjekt 1: Utvikle felles kjernespørsmål og datainnsamlingsmetodikk for gjennomføring av lokale pasienterfaringsmålinger Del - prosjekt 2: Utvikle felles ikt- løsning for pasienterfaringsmålinger i Helse Vest

Prosjekt ”Spørjeskjema og datainnsamlingsmetodikk- felles verktøy for pasienterfaringsundersøkingar i Helse Vest Utvikle et felles opplegg for lokale pasienterfaringsundersøkelser i regionen, med fokus på: Spørreskjema - Etablere en felles kjerne av faste spørsmål ( ca.8 – 10 spørsmål) - Vurdere om det er behov for ulike kjernespørsmål for ulike fagområder (somatikk,pykiatri, rus,rehab.) og ulike omsorgsnivå - Sørge for at spørsmålene er validerte Datainnsamling - Etablere felles metodikk - foreslå praktiske løsninger Implementering - Skissere fremgangsmåte for innføring av felles verktøy for pasienterfaringsundersøkelser i Helse Vest

Utgangspunkt for design av spørreskjema •Validerte spørsmål •Brukes mot bredes mulig gruppe pasienter •Sammensetning av spørsmål skal baseres på hva BRUKERNE opplever som viktigst å gi tilbakemelding om i sitt møte med Helse Vest

Pasienters vurdering av hva som er viktigst i sykehus

Design av skjema: utfordringer og feilkilder •Utfordringer: –Valid operasjonalisering –Entydige og presise begreper –Hverdagslige uttrykk, dagligtale –Tydeliggjøre måleenhet –Passe lengde på setninger, antall lange ord –Ledende spørsmål: kobling spørsmål og en av verdiene, verdiladede ord –Svarverdier: midt på skalaen-effekten, pol-effekter •Feilkilder: –Sammensatte spørsmål: flere spørsmål innbakt i ett –Yrkesbetingede spørsmålsformuleringer: akademisk språk –Svaralternativer som ikke stemmer overens med spørsmålet –Svaralternativer som ikke er gjensidig utelukkende –Svaralternativer som ikke er uttømmende –Urealistiske svaralternativer: ikke samsvar mellom detaljeringsnivå i verdier og detaljeringsnivå respondenten tenker om saken –Generelle spørsmål=lite kontroll med hvordan respondenten kommer fram til svaret

Standardspørsmål

Prosjektets anbefaling (del 1): Organisering - / tilrettelegging av pasienterfaringsmålinger Opprette regionalt nettverk med ansvar for: •Regional harmonisering og felles utvikling av undersøkelsene •Kvalitetssikring og analyse av resultater Gjennomføring: •Egne koordinatorer i alle foretak med ansvar for lokal tilrettelegging •Årlig velges ut fagområder som skal måles i regionen •Ikt- verktøy utvikles for registrering og formidling av resultater •Resultater integreres i regionens etablerte styringsdata

Prosjekt ”IKT –løysing – Felles verktøy for pasienterfaringsundersøkingar i Helse Vest” (MANDAT) Utvikle en felles løsning for: •Registrering av data - med fleksibilitet i forhold til manuell og elektronisk registrering - med fleksibilitet for lokalt å kunne legge til egne spørsmål i tillegg til et standardisert kjernesett av spørsmål •Presentasjon av resultat - enkelt og umiddelbart tilgjengelig på laveste aggregeringsnivå - mulig å aggregere resultat opp i organisasjonen (post,av,inst, HF, RHF) - enkle analysemuligheter - enkelt å følge egen utvikling over tid •Implementering av IKT – løsning - i HFa i regionen - i de private ideelle institusjonene i regionen

Vårt fokus •Enkelt brukergrensesnitt •Lett distribueres til foretakenes enheter •Ha mulighet til å dele spørsmål og standardundersøkelser •Ha tilgang til bibliotek hvor man kan hente både enkeltspørsmål og hele spørreskjema •Tilrettelegging for enkel distribusjon av undersøkelser og resultater •Skal kunne sammenstille svar fra mange undersøkelser

Vårt valg: CORPORATER SURVEYOR •Kan kjøres ”innomhus” og gir oss kontroll over våre data •Mulig at presentasjon av resultater skal skje fra andre databaser •Ingen investeringskostnad, tilhører eksisterende lisens •Leverandør vil utvikle ny versjon sammen med oss, og dermed utvikle iht vårt behov

LINK

Rapportering - Kvalitetsportalen

Regional nettverk nå etablert Deltakelse fra: •Brukerutvalg •Tillitsvalgte •Alle helseforetak •Private ideelle samarbeidspartnere

Nettverkets mandat •Implementeringsfase: - Samarbeide med HV IKT for å sikre teknisk implementering av IKT-verktøy -Ta i bruk utvikla spørreskjema -Utvikle felles rutiner og praktisk opplegg for gjennomføring av undersøkelsene -Samarbeide med regionalt datavarehusteam for å etablere regional rapportering av resultater •Driftfase: -Koordinator skal rettlede og bidra til praktisk gjennomføring av undersøkelsene -Koordinator skal bidra til å gjøre resultatene tilgjengelig og til at de blir brukt til kvalitetsforbedring -Nettverket skal bidra til regional harmonisering og felles utvikling av undersøkelsene og verktøyet -Gi råd til HV RHF om hva fagområde en bør gjennomføre undersøkelser for (grunnlag for årlige styringsdokumentet)

Hvordan lykkes med å gjennomføre kvalitetssikrede pasienterfaringsmålinger? •Fag og ikt ”hånd i hånd” •Sikre lokalt eierskap •Fleksibel distribusjon av undersøkelser •Tilgjengelighet og fleksibilitet i forhold til rapportering