Fiskeridirektoratets rømmingsinstruks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
TØR DU FORTSETTE? Ulovlig samarbeid og lempning. Ulovlig samarbeid og lempning 1. Ulovlig samarbeid kan gi fengselsstraff 2. Lempningsordningen – en mulighet.
Kommunikasjonsdirektør FHL
Kontroll ved bruk av tvang
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Program start seminar Rømmingskommisjonen
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke.
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Næringas erfaring med NYTEK
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Personopplysningsloven
Den nye konkurranseloven og menneskerettighetene
Innføring av ”lovbrotsgebyr” – hva betyr det for deg?
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Livet i havet – vårt felles ansvar SKOLEKVOTER Elisabeth Borthen 2007.
Miniseminar om villaks, oppdrett og miljøkrav ”Situasjonsbilde for den atlantiske villaksen i Norge” Janne Solli, direktør i Direktoratet for Naturforvaltning.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Transportvedtekt oppdateres:
Rømt oppdrettslaks – hvilke konsekvenser får dette i fremtiden for laksefiske i elv og sjø?
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Overtredelsesgebyr.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
innholdet i enkeltvedtak
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Forurensningskonferansen. Hvilken reaksjon på hvilke lovbrudd? Administrative sanksjoner eller Straff.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Er dagens bruk av lusemidler forsvarlig
Journalføring.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Kurs i forvaltningsrett
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Juristsamling - Ålesund
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Fiskeridirektoratets rømmingsinstruks Britt Leikvoll Kyst-og havbruksavd.

Hva skal jeg snakke om? Bakgrunn Flere rømmingsinstrukser De viktigste punktene i rømmingsinstruksen Forskjellen på tvangsmulkt og overtredelsesgebyr Forholdet mellom overtredelsesgebyr og anmeldelse Litt om politianmeldelse Litt om mediehåndtering

Høye rømmingstall Den største utfordringen næringen står overfor er at fisk rømmer og kommer ut i det frie hav I 2005 rømte det ca 732.000 individer I 2006 så langt har det rømt godt over 500.000…. Årsakene er mange – svært ofte er det uforsvarlig drift hos oppdretter

Økonomisk betydning Norge er verdens største produsent av atlantisk laks I 2005 produserte Norge ca 600.000 tonn laks og ørret til en samlet eksportverdi av NOK 14,6 milliarder

Revidert rømmingsinstruks Første rømmingsinstruks 19.06.2000 Ny rømmingsinstruks 2002. Någjeldende rømmingsinstruks 13.03.2004 Forslag til ny revidert rømmingsinstruks 2006

Forslag til todeling av rømmingsinstruksen Del l: Inspeksjon og kartlegging av fakta Del ll: Reaksjoner i forbindelse med rømming av fisk

Utgangspunkt Tillatelse til akvakultur gis for bestemte lokaliteter, til bestemt art fisk, til bestemte personer el virksomheter med en bestemt størrelse Det betyr at fisken skal være inne i anlegget – ikke utenfor Her kan vi også minne om akvakulturdriftsforskriften § 31 om Rømming

Bakgrunn for instruksen Tydeligere prioritering av rømming som problem Rømming med ukjent kilde er kommet i fokus – sannsynligvis stor mørketall her Klargjøring av myndighetenes reaksjoner ved rømming Tydelig og lik opptreden fra regionkontorene i like saker Samarbeidsrutiner ift politi/påtalemyndighet klargjøres og standardiseres Holdningsendring

Rømmingsinstruksens virkeområde Alle rømminger fra ukjent og kjent kilde

Forberedelse og beredskap Sjekkliste med telefonnumre til Mattilsynet regionalt og lokalt Fylkesmannens miljøvernavdeling Relevante fiskere Utnevne en eller to beredskapsansvarlig på hvert regionkontor, i tillegg til regiondirektøren

To forskjellige innfallsvinkler Alvorlig rømming med kjent kilde Rømming eller mistanke om rømming med ukjent kilde

Rømming med kjent kilde Rømmingsskjema Inspeksjon/teknisk kontroll så snart som mulig Klargjøring av hendelsesforløpet

Klargjøring av fakta – hva skjedde? Den aktuelle noten/nøtene må kontrolleres/fotograferes Ta masse bilder Snakk med de ansatte som var tilstede da rømmingen skjedde – prøv å få klarhet i hendelsesløpet i detalj

Klargjøring forts. ..var det under en arbeidsoperasjon? ..hvilke rutiner finnes for denne? ..ble rutinene fulgt, evt. hvorfor ikke? ..dårlig vær, i så fall uventet? ..hadde man nok garn til gjenfangstfiske? ..lang tid før garna kom i sjøen? ..ble ledelsen varslet, hva skjedde så? Stikkord: The 5 why`s

Husk på Alle de fremkomne opplysninger og funn skal i ettertid kunne dokumenteres tydelig Derfor: bilder fra mange vinkler av anlegg, fortøyninger, dødfisk, revne i not osv.

Reaksjon på stedet Fare for ny rømming/havari? Vedtak om utbedring for å sikre forsvarlig drift gis muntlig på stedet – følges opp skriftlig Pålegg om retting Pålegg om retting, to ukers frist som hovedregel Kan sette kortere frist ved behov

Pålegg om tvangsmulkt Gjøres i samme vedtak som pålegg om retting. Dette vil medføre følgende: Tvangsmulkten begynner å løpe når fristen for retting går ut dersom rettingen ikke er fullført

Skadebegrensning Gjenfangsplikt i området inntil 500meter fra anlegget så lenge det er sannsynlig at det befinner seg fisk der, jf akvakulturdriftsforskriften § 33 Plikt for oppdretter til å ta imot gjenfanget fisk, jf akvakulturdriftsforskriften § 33,fjerde ledd Tett kontakt med sektormyndighetene

Rømming el mistanke om rømming med ukjent kilde Kontakte fylkesmannens miljøvernavd. Kontakte Mattilsynet Vurdere gjenfangst/åpning av fiske Varsle oppdrettere i området Vurdere politianmeldelse

Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr Tvangsmulkt virker frem i tid (akvakulturloven § 28) Overtredelsesgebyr virker tilbake i tid (akvakulturloven § 30)

Overtredelsesgebyr Skyldkrav Ikke straff i juridisk forstand – men har et klart strafferettslig preg Brukes på mer alvorlige overtredelser Kan ikke kombineres med anmeldelse pga EMK protokoll 7 art. 4

Europeiske menneskerettighetskonvensjon - EMK Protokoll nr 7. Konvensjonen om beskyttelse av menneskerettigheter og grunnleggende friheter Art. 4. Rett til ikke å bli stilt for retten eller straffet to ganger ”Ingen skal kunne bli stilt for retten eller straffet på ny i en straffesak under den samme stats domsmyndighet, for en straffbar handling som han allerede er blitt endelig frikjent eller domfelt for i samsvar med loven og rettergangsordningen i straffesaker i denne stat.” Dette er forbudet mot dobbelstraff

Utregning av overtredelsesgebyr Viktige momenter ved utregningen: Det skal ikke lønne seg å bryte regelverket Gjentatte overtredelser vil øke gebyret Alvorlige overtredelser vil øke gebyret Kostnader ved behandling av saken vil øke gebyret Må være enkel og lettfattelig, ikke nødvendigvis helt ”rettferdig”

Politianmeldelse Ved ukjent kilde Ved antatt alvorlig rømming; dvs at rømmingen skyldes uforsvarlig drift (uavhengig av hvor mange fisk som har rømt) Ved manglende melding om rømming

Anmeldelsen ”Miljøkriminalitet” i overskriften Evt kombinert med ”økonomisk vinning” Kort gjennomgang av (antatt) hendelsesforløp Rettslige grunnlag bundet sammen med hendelsesforløpet

Vedlegg til anmeldelsen Legg ved: Siste akvakulturtillatelse Relevant korrespondanse/pålegg Tidligere tvangsmulkt, anmeldelser? Henlagte anmeldelser? Relevante dommer

Kopi av anmeldelsen Økokrims miljøteam sentralt Kyst- og havbruksavdelingen

Mediehåndtering Offentlighet skal vurderes fra sak til sak Offentlighet skal vurderes fortløpende Kun èn person uttaler seg til media – i større saker kan det være det bør skje fra sentralt hold Etterforskningsmessige hensyn Rettssikkerhetshensyn Hensynet til enkeltpersoner

Mediehåndtering forts. Anmeldelsen unntas fra offentlighet med hjemmel i offl. § 6 nr 5: ”Følgende dokumenter kan unntas fra offentlighet: 1) 2) 5)Anmeldelse, rapport og annet dokument om lovovertredelse” Dette gjelder også for den anmeldte selv

Takk for oppmerksomheten!