Fiskeridirektoratets rømmingsinstruks Britt Leikvoll Kyst-og havbruksavd.
Hva skal jeg snakke om? Bakgrunn Flere rømmingsinstrukser De viktigste punktene i rømmingsinstruksen Forskjellen på tvangsmulkt og overtredelsesgebyr Forholdet mellom overtredelsesgebyr og anmeldelse Litt om politianmeldelse Litt om mediehåndtering
Høye rømmingstall Den største utfordringen næringen står overfor er at fisk rømmer og kommer ut i det frie hav I 2005 rømte det ca 732.000 individer I 2006 så langt har det rømt godt over 500.000…. Årsakene er mange – svært ofte er det uforsvarlig drift hos oppdretter
Økonomisk betydning Norge er verdens største produsent av atlantisk laks I 2005 produserte Norge ca 600.000 tonn laks og ørret til en samlet eksportverdi av NOK 14,6 milliarder
Revidert rømmingsinstruks Første rømmingsinstruks 19.06.2000 Ny rømmingsinstruks 2002. Någjeldende rømmingsinstruks 13.03.2004 Forslag til ny revidert rømmingsinstruks 2006
Forslag til todeling av rømmingsinstruksen Del l: Inspeksjon og kartlegging av fakta Del ll: Reaksjoner i forbindelse med rømming av fisk
Utgangspunkt Tillatelse til akvakultur gis for bestemte lokaliteter, til bestemt art fisk, til bestemte personer el virksomheter med en bestemt størrelse Det betyr at fisken skal være inne i anlegget – ikke utenfor Her kan vi også minne om akvakulturdriftsforskriften § 31 om Rømming
Bakgrunn for instruksen Tydeligere prioritering av rømming som problem Rømming med ukjent kilde er kommet i fokus – sannsynligvis stor mørketall her Klargjøring av myndighetenes reaksjoner ved rømming Tydelig og lik opptreden fra regionkontorene i like saker Samarbeidsrutiner ift politi/påtalemyndighet klargjøres og standardiseres Holdningsendring
Rømmingsinstruksens virkeområde Alle rømminger fra ukjent og kjent kilde
Forberedelse og beredskap Sjekkliste med telefonnumre til Mattilsynet regionalt og lokalt Fylkesmannens miljøvernavdeling Relevante fiskere Utnevne en eller to beredskapsansvarlig på hvert regionkontor, i tillegg til regiondirektøren
To forskjellige innfallsvinkler Alvorlig rømming med kjent kilde Rømming eller mistanke om rømming med ukjent kilde
Rømming med kjent kilde Rømmingsskjema Inspeksjon/teknisk kontroll så snart som mulig Klargjøring av hendelsesforløpet
Klargjøring av fakta – hva skjedde? Den aktuelle noten/nøtene må kontrolleres/fotograferes Ta masse bilder Snakk med de ansatte som var tilstede da rømmingen skjedde – prøv å få klarhet i hendelsesløpet i detalj
Klargjøring forts. ..var det under en arbeidsoperasjon? ..hvilke rutiner finnes for denne? ..ble rutinene fulgt, evt. hvorfor ikke? ..dårlig vær, i så fall uventet? ..hadde man nok garn til gjenfangstfiske? ..lang tid før garna kom i sjøen? ..ble ledelsen varslet, hva skjedde så? Stikkord: The 5 why`s
Husk på Alle de fremkomne opplysninger og funn skal i ettertid kunne dokumenteres tydelig Derfor: bilder fra mange vinkler av anlegg, fortøyninger, dødfisk, revne i not osv.
Reaksjon på stedet Fare for ny rømming/havari? Vedtak om utbedring for å sikre forsvarlig drift gis muntlig på stedet – følges opp skriftlig Pålegg om retting Pålegg om retting, to ukers frist som hovedregel Kan sette kortere frist ved behov
Pålegg om tvangsmulkt Gjøres i samme vedtak som pålegg om retting. Dette vil medføre følgende: Tvangsmulkten begynner å løpe når fristen for retting går ut dersom rettingen ikke er fullført
Skadebegrensning Gjenfangsplikt i området inntil 500meter fra anlegget så lenge det er sannsynlig at det befinner seg fisk der, jf akvakulturdriftsforskriften § 33 Plikt for oppdretter til å ta imot gjenfanget fisk, jf akvakulturdriftsforskriften § 33,fjerde ledd Tett kontakt med sektormyndighetene
Rømming el mistanke om rømming med ukjent kilde Kontakte fylkesmannens miljøvernavd. Kontakte Mattilsynet Vurdere gjenfangst/åpning av fiske Varsle oppdrettere i området Vurdere politianmeldelse
Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr Tvangsmulkt virker frem i tid (akvakulturloven § 28) Overtredelsesgebyr virker tilbake i tid (akvakulturloven § 30)
Overtredelsesgebyr Skyldkrav Ikke straff i juridisk forstand – men har et klart strafferettslig preg Brukes på mer alvorlige overtredelser Kan ikke kombineres med anmeldelse pga EMK protokoll 7 art. 4
Europeiske menneskerettighetskonvensjon - EMK Protokoll nr 7. Konvensjonen om beskyttelse av menneskerettigheter og grunnleggende friheter Art. 4. Rett til ikke å bli stilt for retten eller straffet to ganger ”Ingen skal kunne bli stilt for retten eller straffet på ny i en straffesak under den samme stats domsmyndighet, for en straffbar handling som han allerede er blitt endelig frikjent eller domfelt for i samsvar med loven og rettergangsordningen i straffesaker i denne stat.” Dette er forbudet mot dobbelstraff
Utregning av overtredelsesgebyr Viktige momenter ved utregningen: Det skal ikke lønne seg å bryte regelverket Gjentatte overtredelser vil øke gebyret Alvorlige overtredelser vil øke gebyret Kostnader ved behandling av saken vil øke gebyret Må være enkel og lettfattelig, ikke nødvendigvis helt ”rettferdig”
Politianmeldelse Ved ukjent kilde Ved antatt alvorlig rømming; dvs at rømmingen skyldes uforsvarlig drift (uavhengig av hvor mange fisk som har rømt) Ved manglende melding om rømming
Anmeldelsen ”Miljøkriminalitet” i overskriften Evt kombinert med ”økonomisk vinning” Kort gjennomgang av (antatt) hendelsesforløp Rettslige grunnlag bundet sammen med hendelsesforløpet
Vedlegg til anmeldelsen Legg ved: Siste akvakulturtillatelse Relevant korrespondanse/pålegg Tidligere tvangsmulkt, anmeldelser? Henlagte anmeldelser? Relevante dommer
Kopi av anmeldelsen Økokrims miljøteam sentralt Kyst- og havbruksavdelingen
Mediehåndtering Offentlighet skal vurderes fra sak til sak Offentlighet skal vurderes fortløpende Kun èn person uttaler seg til media – i større saker kan det være det bør skje fra sentralt hold Etterforskningsmessige hensyn Rettssikkerhetshensyn Hensynet til enkeltpersoner
Mediehåndtering forts. Anmeldelsen unntas fra offentlighet med hjemmel i offl. § 6 nr 5: ”Følgende dokumenter kan unntas fra offentlighet: 1) 2) 5)Anmeldelse, rapport og annet dokument om lovovertredelse” Dette gjelder også for den anmeldte selv
Takk for oppmerksomheten!