- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Advertisements

- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Forskjeller på tale og skrift
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Myten om Odin og den enøyde
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
10 regler for å skrive for web
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kjeldekritikk og nettvett. Bruk av kjelder i skriftlig arbeid.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Markedsføring.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
«Det sympatiske mennesket»
Intervju.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Valgfag innsats for andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Leseutvikling og læringsstrategier
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
| Å argumentere Kjeldekritikk og nettvett.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Quiz gir deg fler kunder!
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst Skriftlige tekster - hensikt, sjanger og sammenheng i tekst

Hvorfor skriver vi? Lag et tankekart over hvorfor og hva vi skriver? Holde kontakten – kommunisere Lære oss selv bedre å kjenne – reflektere Skrive for å lære – beskrive og utforske Skape en verden – fortelle Argumentere og påvirke – overbevise

Sliter du med å komme i gang? Skrivetrening Skriv ned masse tanker rundt selve oppgaven Skriv uten noe sensur, ingenting er feil Skriv uten å tenke på form Få tankene dine ned på papiret eller skjermen Bare skriv, ikke tenk!

Skriveoppgave x 2 Skriv kort hva du tenker når hører ordet gullmedalje Skriv kort om hva du bruker sosiale medier til

Hvordan skriver vi en tekst?

Oppgaver Oppgave 6, side 88 Oppgave 11, side 89 Kurs 3.1 – arbeidsark Velge 1-2 valgfrie oppgaver side 88 og 89