20.06.13 Samfunnsviterne Strategi – 20 000 i 2020.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Advertisements

Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden.
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Gruppe 4 Rekruttere flere voksne medlemmer. Netto tilvekst skal økes med 10%
Legemidler og helsetjeneste
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Tall og fakta 2016 Legemidler og helsetjeneste. Tall og fakta 2016 – Legemidler og helsetjeneste 1.01 Antall markedsføringstillatelser, virkestoffer og.
Landrapport – Norge Nordisk adressemøte, Torshavn 29. – 30. mai 2007.
Workshop - Strategi Workshop. Tema for spørsmål og tilbakemeldinger fra 3 prosjektgrupper: 1.Visjon, misjon og verdier 2.Segmentering 3.Organisasjons-
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Holdninger til helseforsikring
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Regional planstrategi
Denne informasjonen gjelder for
Brukerutvalget i NAV Telemark
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Salmon Group AS Skisse til løsning som gir bærekraftig vekst
Klart språk i Asker kommune
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Studiebarometeret
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Balansert omstilling for utvikling
Medlemmene i Vest-Agder
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Margrethe Helgebostad
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Voksenes læring i Valdres
NAV i tall og fakta 2016.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Status lærlingordning
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Kandidatundersøkelsen 2018
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Hovedproblemstillinger
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Troms-regionens potensial
Finansiering og budsjettering
Høring om forslag til ny strategisk plan for Samfunnsviterne
Utskrift av presentasjonen:

20.06.13 Samfunnsviterne Strategi – 20 000 i 2020

Resultat av segment- og driverundersøkelse Den årlige medlemsveksten har i perioden 2009 -2012 i gjennomsnitt vært 7 prosent Ved å opprettholde samme vekst gjennom de neste åtte årene vil foreningen ha i underkant av 15 900 medlemmer i 2020. På grunnlag av analyser og undersøkelser utført ifm Samfunnsviternes strategiutvikling er det ønskelig å endre dagens retning og rette fokus mot studenter og det private markedet innen humanistiske- og samfunnsfag. Følgelig vil medlemsveksten innen disse områdene øke, mens medlemsveksten innen pedagogiske fag reduseres. Det er ønskelig å holde medlemsveksten i den offentlig sektoren innen humanistiske- og samfunnsfag uendret. Målet er dermed 17 000 medlemmer innen 2020. Segmenteringen skaper økt opplevd medlemsverdi ved at Samfunnsviterne kan spisse seg inn mot de ulike målgruppene og skreddersy medlemstilbud og kommunikasjon. Organisasjonens nye identitet vil dermed tilpasses medlemmene på en helt ny måte. Dette skaper store mulighetsrom for Samfunnsviterne. Vekstmål Humanistiske fag 16.850 Pedagogiske fag Samfunnsfag 9.175 2012 2020 Eksempel – økt medlemsverdi Segment Medlemstilbud Kommunikasjons kanal/ Rekruttering Student Karriere-veiledning Sos medier/Tilstede på lærested Private Faglig utvikling Mail/Studiemiljø Offentlige Lønns-forhandlinger Mail/Tillitsvalgt

Mål: 16 850 medlemmer innen 2020 - Markedet og medlemmer 2020 ekskl Mål: 16 850 medlemmer innen 2020 - Markedet og medlemmer 2020 ekskl. skolesektoren Totalt: Sysselsatte og studenter Ved å holde den totale dekningsgraden for pedagogiske fag konstant på 2,7 prosrent vil Samfunnsviterne kunne fokusere på det humanistiske- og samfunnsfag. Målet er da en dekningsgrad på hhv 12,6 prosent og 32,9 prosent i 2020. Dvs at den totale veksten i medlemsmassen er 7,9 prosent pr år mot 6,9 prosent de siste fire årene. I tusen Markedet Humanistiske fag 45,3 38,9 Medlemmer Pedagogiske fag 16.850 32,5 Samfunnsfag 9.175 10,7 4,9 1,2 Humanistiske fagHumanistiske fag Pedagogiske fagPedagogiske fag Samfunnsfag 2012 2020 Sektor / Mål Antall/dg 2020 Innmeldinger Utmeldinger Netto tilvekst Privat sektor Humanistiske fag 624 / 15% Øke med 10% Redusere med 10% Øke til 11,7% = gj.sn.46 Studenter Humanistiske fag 816 / 3,3% Redusere med 10% Øke til 20,5% = gj.sn. 79 Offentlig Humanistiske fag 3458 / 35% Konstant (%) Konstant på 9,9% = gj.sn. 229 Privat sektor Samfunnsfag 1418 / 19% Øke til 6,9% = gj.sn. 76 Studenter Samfunnsfag 1855 / 11,9% Øke til 20,2% = gj.sn. 179 Offentlig Samfunnsfag 4740 / 80,2% Konstant på 5,7% = gj.sn. 331 Totalt Pedagogiske fag 1216 / 2,7% Redusert med 18% Redusert til 6,9% = gj.sn. 17 *Hovedgruppene av de resterende medlemstypene, deltid og pensjonist, utgjør kun 1% av medlemsmassen. (Totalt 4,6%) Vi fokuserer ikke på disse i vekstscenarioet.

Mål og delmål Delmål: Sysselsatte og studenter Målet er å redusere antall utmeldinger og øke innmeldinger blant medlemmer i privat sektor og studenter med 10 prosent, både innen samfunnsfag og humanistiske- og estetiske fag Prosentvis andel ut- og innmeldinger i offentlig sektor holdes konstant slik at netto tilvekst (%) ikke endres. Dekningsgraden innen pedagogiske fag holdes konstant på 2,7%, og følgelig faller netto tilvekst. Dette er en konsekvens av å endre dagens fokus Dekningsgrad pr medlemstype med 17 000 medlemmer i 2020 Medlemspotensiale (alle fag) Medlemspotenisale (hum+samf) Medlemmer (alle fag) Medlemmer (hum+samf) 34% 4% 17% 57% Sysselsatte studenter private offentlige Vekstscenario pr medlemstype Gjennomsnittlig omsetning pr medlemstype pr år Gjennomsnittlig vekst 2012-2020 pr medlemstype (CAGR) 17.376 MNOK 38,7 232 000 NOK 395 000 NOK 606 000 NOK MNOK 39,9 Ekskl. Andre: MNOK 39,3 6,5% 19,9% 0,0% 7,5% Ekskl. Andre: 7,9% Fulltid 10.382 Student 1. år i arbeid Andre 2013 2020 *Grunnet mangel på data kan vi ikke konkretisere veksten for de 500 (i 2012) resterende medlemstypene, deltid, pensjonist, ufør osv. «Andre» er derfor konstant.

Delmål: Humanistiske- og estetiske fag -Redusere utmeldinger og øke innmeldinger blant private og studenter med 10% Status 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Innmeld/ Utmeld Netto tilvekst Sysselsatte (Økning) 2073 (191) 2284 (211) 2516 (232) 2771 (256) 3053 (282) 3364 (311) 3706 (342) 4083 (377) 15,6% 5,4% 10,2% (gj.sn. 275) Studenter 221 (38) 266 (45) 321 (55) 386 (66) 466 (79) 562 (96) 677 (115) 816 (139) 42,7% 22,1% 20,5% (gj.sn 79) Private 288 (30) 322 (34) 359 401 (42) 448 (47) 500 (52) 559 (58) 624 (65) 20,0% 8,4% 11,7% (gj.sn 46) Offentlig 1785 (161) 1962 (177) 2156 (195) 2370 (214) 2605 (235) 2864 (258) 3147 (284) 3459 (312) 14,5% 4,6% 9,9% (gj.sn 229) Totalt* 2294 (229) 2550 2836 (287) 3158 (322) 3519 (361) 3925 (406) 4383 (458) 4899 (516) 17,7% 6,6% 11,1% (gj.sn 354) Vekstscenario pr medlemstype Gjennomsnittlig omsetning pr medlemstype pr år Medlemspotensiale 4.999 Medlemmer Offentlige Fulltid: MNOK 10 1 år et studie: 16 000 NOK Studenter: 70 000 NOK Andre: 96 000 NOK MNOK 10,3 Ekskl. Andre: MNOK 10,2 29% 14,7% 35% 3,3% Private 2.394 Studenter Andre* Sysselsatte offentlige studenter private 2013 2020 *Grunnet mangel på data kan vi ikke konkretisere veksten for de 100 resterende medlemstypene, deltid, pensjonist, ufør osv. «Andre» er derfor konstant.

Delmål: Pedagogiske fag -Holde dekningsgraden konstant på 2,7% vil medføre en netto tilvekst på 1,4% Status 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Innmeld/ utmeld Netto tilvekst Sysselsatte (Økning) 1080 (16) 1096 1112 1128 1145 (17) 1162 1179 1196 6,7 % 5,3 % 1,5 % (gj.sn 17) Studenter 20 (0) 45,0 % 0,0 % (gj.sn 0) Private 75 (1) 76 77 78 79 80 81 82 6,8 % 5,4 % 1,4 % (gj.sn 1) Offentlig 1005 (15) 1020 1035 1050 1066 1081 1097 1114 (gj.sn 15) Totalt* 1100 1116 1132 1148 1165 1182 1199 1216 8,1% 6,6% 1,4% Vekstscenario pr medlemstype Gjennomsnittlig omsetning pr medlemstype pr år Medlemspotensiale Medlemmer 1.277 1.161 Offentlige Fulltid: MNOK 3,9 1 år et studie: 2 855NOK Studenter: 3 000 NOK Andre: 73 000 NOK MNOK 3,93 Ekskl. Andre: MNOK 3,85 Private 11% 0,1% 2,7% Studenter Andre* Sysselsatte Studenter Totalt 2013 2020 *Grunnet mangel på data kan vi ikke konkretisere veksten for de 60 resterende medlemstypene, deltid, pensjonist, ufør osv. «Andre» er derfor konstant.

Delmål: Samfunnsfag -Redusere utmeldinger og øke innmeldinger blant private og studenter med 10% Status 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Innmeld/ Utmeld Netto tilvekst Sysselsatte (Økning) 5930 (330) 6279 (349) 6649 (370) 7042 (392) 7457 (416) 7897 (440) 8364 (467) 8858 (494) 9,7 % 4,2 % 5,5 % (gj.sn. 407) Studenter 512 (86) 615 (103) 740 (124) 889 (149) 1068 (179) 1284 (216) 1543 (259) 1855 (312) 43,6 % 23,5 % 20,2 % (gj.sn. 179) Private 868 (59) 931 (63) 999 (68) 1071 (73) 1149 (78) 1232 (84) 1322 (90) 1418 (96) 13,1 % 5,8 % 7,3 % (gj.sn 76) Offentlig 5062 (271) 5348 (286) 5651 (303) 5970 (320) 6308 (338) 6665 (357) (377) 7440 (398) 9,3 % 3,6 % 5,7 % (gj.sn 331) Totalt* 6442 6895 7389 7930 8526 9182 9907 10713 12,2% 5,3% 6,9 % (gj.sn 586) Vekstscenario pr medlemstype Gjennomsnittlig omsetning pr medlemstype pr år Medlemspotensiale 10.983 Medlemmer  Offentlige Fulltid: MNOK 24,7 1 år et studie: 38 600 NOK Studenter: 265 000 NOK Andre: 270 000 NOK MNOK 25,4 Ekskl. Andre: MNOK 25,2 53% 18,7% 80% 12% 6.712 Private Studenter Andre* Sysselsatte Offentlige Studenter Private 2013 2020 *Grunnet mangel på data kan vi ikke konkretisere veksten for de 270 resterende medlemstypene, deltid, pensjonist, ufør osv. «Andre» er derfor konstant.

Inn- og utmeldinger og netto tilvekst Humanistiske fag og samfunnsfag Pedagogiske fag 0,4% -3,5% 1 064 1 102 107 Student 81 Student Inn-meldinger Privat Privat Offentlig Offentlig 2012 2020 2012 2020 -0,6% 0,0% 481 458 65 65 Student Student Ut-meldinger Privat Privat Offentlig Offentlig 2012 2020 2012 2020 1,3% 645 42 583 -11,6% Student Student Netto tilvekst Privat Privat Offentlig 16 Offentlig 2012 2020 2012 2020

Ut- og innmeldinger og netto tilvekst 2012 og 2020 Hum Ped Samf Totalt 7,7 % 6,6 % 6,4 % 6,7 % Fulltid 5,4 % 5,3 % 4,2 % 4,6 % Student 24,6 % 45,0 % 26,1 % 26,2 % Privat 9,3 % 7,0 % Offentlig 3,6 % 4,1 % Hum Ped Samf Totalt 6,6 % 5,3 % 5,7 % Fulltid 5,4 % 4,2 % 4,6 % Student 22,1 % 45,0 % 23,5 % 23,8 % Privat 8,4 % 5,8 % 6,3 % Offentlig 3,6 % 4,1 % Ut-meldinger Hum Ped Samf Totalt 17,1 % 9,9 % 11,8 % 12,8 % Fulltid 15,6 % 9,2 % 9,7 % 11,0 % Student 38,8 % 50,0 % 39,7 % Privat 18,2 % 11,9 % 13,2 % Offentlig 14,5 % 9,3 % 10,4 % Hum Ped Samf Totalt 17,7 % 8,1 % 12,2 % 12,9 % Fulltid 15,6 % 6,7 % 9,7 % 10,6 % Student 42,7 % 45,0 % 43,6 % 43,4 % Privat 20,0 % 6,8 % 13,1 % 14,2 % Offentlig 14,5 % 9,3 % 10,1 % Inn-meldinger Hum Ped Samf Totalt 9,4 % 3,2 % 5,4 % 6,0 % Fulltid 10,2 % 3,9 % 5,5 % 6,3 % Student 14,2 % 5,0 % 13,6 % 13,5 % Privat 8,9 % 6,2 % Offentlig 9,9 % 3,7 % 5,7 % Hum Ped Samf Totalt 11,1 % 1,4 % 6,9 % 7,2 % Fulltid 10,2 % 1,5 % 5,5 % 6,0 % Student 20,5 % 0,0 % 20,2 % 19,7 % Privat 11,7 % 7,3 % 7,9 % Offentlig 9,9 % 5,7 % Netto tilvekst