Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Status for vannforvaltning i Møre og Romsdal
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Vannforvaltning som regional planlegging
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Fellesmøte - Nordre Fosen vannområde Saksliste 1.Prosjekt spredte avløp 2.Regional vannforvaltningsplan – følger for landbruket 3.Erfaringer.
Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
Regional plan for vannforvaltning. 01/15: Velkommen og godkjenning av saksliste 02/15: godkjenning av referat fra møte i AU 9. mai 2014 (ettersendt).
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Hvorfor og hvordan gjennomføre interkommunalt samarbeid?
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
§12 i vannforskriften
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Vannregionutvalget vannregion Trøndelag
Samhandling for effektive planprosesser
AU 07. september 2015.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Regional plan for vannregion Rogaland
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Planhjul for vannforvaltning etter vannforskriften
Presentasjon til møte i Haugalandet vannområdeutvalg 14
Presentasjon av Høringsdokumentene
Presentasjon av Høringsdokumentene
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Høringskonferanse 21.mai
Regional høringskonferanse 14.mai
Utskrift av presentasjonen:

Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland Hva betyr vannforskriften for kommunal planlegging og saksbehandling? Vannregionmyndighet – koordinerer arbeider med å følge opp vannforskriften

Innhold Om vannforvaltning i Nordland Regional plan for vannforvaltning Oppdatering av regional plan Planprogram og dokument om hovedutfordringer Veien videre Fremdriftsplan Vannforvaltningen i et større perspektiv Vannmiljø i arealplanleggingen. Har kommunen tilstrekkelige virkemidler? Blir vannmiljøet ivaretatt på en god måte?

Vannforvaltning i Nordland EUs vanndirektiv Helhetlig vannforvaltning krever helhetlige løsninger Vannforskriften Enkeltvedtak om ny aktivitet og nye inngrep, § 12 Se vassdrag under ett Samarbeide på tvers av de vanlige skottene Vis vann-nett og vannmiljø.no

Hva gjør fylkeskommunen? Regional vannplanlegger og vannkoordinator Leder arbeidet med å oppdatere regional vannforvaltningsplan Veileder på bruk av vannforskriften Finansierer lokale vannområdekoordinatorer Samarbeidsavtaler med vertskommunene Planfaglig veileder Gir uttalelser til kommunale planer og dispensasjonssaker Høringspart i vannkraftsaker Gir tillatelser til nye oppdrettslokaliteter Bruk av § 12 i vannforskriften

Nordland vannregion 10 vannområder 44 kommuner Internasjonal vannregion Bottenviken og Bottenhavet Nordkalottsamarbeid ¼ av Norges kystlinje Ca. 3800 vannforekomster Ca. 84 % i svært god, god tilstand Den geografiske avgrensingen er Nordland fylke med justeringer mot Troms og Trøndelag. I tillegg er Nordland en internasjonal vannregion. Dette innebærer at deler av vannregioner på svensk side inngår i planarbeidet.

Vannområdekoordinatorene 5 vannområdekoordinatorer fordelt på 10 vannområder Prosjektstillinger Viktige premissleverandører for arbeidet i vannområdene Vedtak om ytterligere finansiering Godt samarbeid som vi håper fortsetter fremover

Planveileder Hva betyr egentlig vannforskriften for planlegging og saksbehandling i kommunen? Veileder av 2017: https://www.vannportalen.no/vannregioner/nordland/aktuelt1/planveileder/ Beskriver verktøy kommunen har for å ivareta vannmiljøet gjennom Arealplanlegging: kommuneplanens arealdel og reguleringsplan. Plankart, bestemmelser og planbeskrivelse. Når er det relevant: De fleste arealplaner berører et vassdrag, en grunnavnnsforekomst, eller sjøområder direkte eller indirekte.

Hvorfor er kommunene viktige? Har myndighet og forvaltningsansvar avløp, landbruk, vannforsyning, miljø, forurensning, arealplanlegging Planlegger kommunens arealer Kan drive helhetlig vannmiljøplanlegging Helhetlig vannforvaltning krever helhetlig løsninger også på kommunalt nivå Ulike vanntema bør samordnes og integreres i det ordinære plansystemet i kommunen Kulepunkt 1. Kommunen har myndighet på flere områder som påvirker vannmiljøet og vannkvaliteten Avløp, Landbruk, Vannforsyning, Miljø, Forurensning , Arealplanlegging Kulepunkt 2. Si noe om erfaringen med lokale prosjektledere og at vi jobber med å videreføre denne ordningen. Kulepunkt 3. Gjennom kommuneplanens samfunnsdel, arealdelen og i de årlige handlingsprogrammene bør de ulike vanntema bli en integrert del av kommunens planlegging Vann i arealplanleggingen, Avløp, Drikkevann, Landbruk, Vannkraft, Næringsinteresser, Forurensning Kulepunkt 4. Helhetlig vannforvaltning krever helhetlig løsninger også på kommunalt nivå Ulike vanntema bør samordnes og integreres i det ordinære plansystemet i kommunen Hva med en egen hovedplan for avløp og vannmiljø? Godt virkemiddel for å ivareta ulike lokale brukerinteresser knyttet til vann

Regional vannforvaltningsplan i Nordland og Jan Mayen vannregion Skal bidra til å styre og samordne vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Ikke juridisk bindende, men skal legges til grunn for regional, statlig og kommunal planlegging og saksbehandling» Det skal som hovedregel ikke gis tillatelse til tiltak som gjør at miljømål ikke nås, eller at tilstand forringes Miljømål. Tiltaksprogram, handlingsprogram og overvåkningsprogram. Utøvende dokument. Hva vil det si at den ikke er juridisk bindene? Kommuneplanens arealdel er juridisk bindene for nye tiltak/utvidelser. Tiltak må ikke være i strid med arealformål eller bestemmelser. Tiltak i strid med formål og bestemmelser krever dispensasjon og planendring.

Planprogram for oppdatering av vannforvaltningsplanen En «oppskrift for oppdatering av planen» Gjør rede for: Formålet med revisjonen Prosessen med frister og deltagere Opplegget for medvirkning Behovet for utredninger

Temaer som det skal arbeides med Styrking av kunnskapsgrunnlaget Oppdatere miljømål og tiltak Bedre oversikten på kostnader og nytte Drikkevann og badevann Oversikt over beskytta områder Klimaendringer og klimatilpasning Plastforurensning i arbeidet med de regionale vannforvaltningsplanene Konsekvensvurdering: hva vil planen bety? Dette blir en overordnet vurdering på regionalt nivå

Konsekvensutredning Hvordan kartlegge virkningene av planen på et overordnet nivå? Scenariokonferanse del en – vår 2019 Oversikt over dagens kunnskap og forventede trender framover innen vannforvaltningen Nordlandsforskning utarbeider rapport Scenariokonferanse del to arrangeres våren 2020 Null-alternativ, maksimum alternativ og realistisk/balansert alternativ Kulepunkt 1: Vannmiljø er et av flere slike hensyn. Utgangspunktet i all planlegging må være å sikre at hensynet til vannmiljøet er tilstrekkelig vurdert og ivaretatt. I planprosesser må derfor virkningen av tiltak og inngrep veies mot virkninger på miljøtilstanden til en vannforekomst Viktig kilde til informasjon er Miljøkommune.no

Forslag til endret representasjon fra vannområdene i VRU Status: Kommunene representeres i dag av de syv regionrådene i vannregionutvalget (VRU). Bakgrunn: Et vannregionutvalg med 44 kommunerepresentanter er ikke ønskelig, og fylkesrådet besluttet derfor i 2010 at regionrådene skulle inviteres til å representere kommunene i VRU, jf. FT-sak 106/10.

Dagens representasjon fra kommunene i VRU Lofotrådet representerer kommunene i vannområde Lofoten Vesterålen regionråd representerer kommunene i vannområde Vesterålen Ofoten regionråd representerer kommunene i vannområde Ofoten Salten regionråd representerer kommunene i vannområdene Nord-Salten, Skjerstadfjorden og Sør-Salten. Indre Helgeland representerer kommunene i vannområdene Rødøy/Lurøy og Ranfjorden Helgeland regionråd representerer kommunene i vannområde Vefsnfjorden-Leirfjorden Sør-Helgeland regionråd representerer kommunene i vannområde Bindalsfjorden-Velfjorden Vannområder – kommuner - regionråd

Forslag til endring Vurdering: Forslag til endring: Dagens modell oppleves i dag som lite hensiktsmessig, først og fremst fordi det flere steder ikke er samsvar med vannområde- og regionrådsgrensene. Resultatet blir et for svakt bindeledd mellom det regionale og lokale nivå i arbeidet med vannforskriften. Forslag til endring: Kommunene som i dag er utpekt som vertskommuner for lokale vannområdekoordinatorer peker også ut en politisk representant til VRU. Denne representanten vil representere hele vannområde i utvalget og være et naturlig bindeledd i saker som angår kommunene i planarbeidet. Et slikt grep vil også kunne bidra til bedre forankring av arbeidet i de kommunene som har arbeidsgiveransvar for lokale vannområdekoordinatorer.

Forslag til endring i vannområdene Vi ønsker tilbakemeldinger på om det er naturlig å slå sammen Ranfjorden og Rødøy/Lurøy vannområder: Bakgrunnen for å slå sammen Ranfjorden og Rødøy/Lurøy er at vannområde Rødøy/lurøy er et lite vannområde med små utfordringer, og som i dag også ser seg tjent med å samarbeide med vannområde Ranfjorden. Vannområdene har i dag også felles vannområdekoordinator.

Hovedutfordringer Miljøtilstand Påvirkninger Miljømål og unntak Status for gjennomføring av tiltak Utfordringer

Oversikt over de ti største påvirkningsgruppene i Nordland

Eksempler på kommunale tiltak: Utslippstillatelser etter forurensningsloven Søknader om nydyrking, lukking av bekker, tiltak som berører kantsonen

Framdriftsplan Planprogram og hovedutfordringer ferdigstilles høsten 2019 Vannregionutvalget innstiller og Fylkesrådet vedtar Høring av forvaltningsplan og tiltaksprogram 1. juli 2020 – 31. desember 2020 Vedtak i fylkestinget våren 2021 Oversendes KLD for godkjenning 1. juli 2021

To parallelle løp

Eksempler på kommunale tiltak: Utslippstillatelser etter forurensningsloven Søknader om nydyrking, lukking av bekker, tiltak som berører kantsonen

Enkeltvedtak om ny aktivitet og nye inngrep Vannforskriftens § 12 skal vurderes når det skal fattes enkeltvedtak om ny aktivitet eller nye inngrep i en vannforekomst som kan medføre at miljømålene ikke nås eller at tilstanden forringes. Vedtak med hjemmel i forurensningsloven, vannressursloven, vassdragsreguleringsloven, akvakulturloven, havne- og farvannsloven, jordlova, lakse- og innlandsfiskloven, plan- og bygningsloven mv. Det må vurderes konkret om § 12 kommer inn ved utarbeidelse og behandling av reguleringsplaner, eller om vurderingen ivaretas gjennom senere saksbehandling. Eksempler på kommunale tiltak: Utslippstillatelser etter forurensningsloven Søknader om nydyrking, lukking av bekker, tiltak som berører kantsonen

Enkeltvedtak om ny aktivitet og nye inngrep Det er den ansvarlige myndigheten for tiltaket som skal vurdere om vilkårene for å gjøre unntak fra miljømålet er til stede. Vilkårene i § 12 må være oppfylt for å kunne gjennomføre eller gi tillatelse til gjennomføring av nye inngrep eller ny aktivitet. For veiledning om vurdering av vannforskriften § 12 se: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-12-15-1446 http://www.vannportalen.no/globalassets/nasjonalt/dokumenter/veiledere-direktoratsgruppa/veileder-til-vannforskriften--12---endelig.pdf

§ 12 i vannforskriften Kravene i vannforskriftens § 12 for å tillate ny aktivitet eller nye inngrep

Nye inngrep - første ledd bokstav a? Virksomhet som medfører nye endringer i de fysiske egenskapene til en overflatevannforekomst eller endret nivå i en grunnvannsforekomst”, jf. første ledd bokstav a. Innebærer at virksomheten endrer vannforekomstens fysiske beskaffenhet og påvirker egenskaper som vannstand, vannmengde, variasjon i vannføring, strømningsforhold osv. Omfatter både direkte følger av de fysiske endringene, og indirekte følger slik som forandringer i oksygen- eller temperaturforhold. Også indirekte forurensning omfattes. Det vil si at en konsentrasjon av et stoff øker som følge av fraføring av vann eller mangel på vannsirkulasjon.

Ny aktivitet - første ledd bokstav b? Ny bærekraftig aktivitet som medfører forringelse i miljøtilstanden i en vannforekomst fra svært god tilstand til god tilstand Ta stilling til hvilken tilstandsklasse vannforekomsten forventes å komme til å få som følge av virksomheten. Tiltakets forventede påvirkning på relevante kvalitetselementer som er avgjørende. Ettersom det kun er anledning til forringelse fra svært god til god tilstand, er adgangen til forringelse snevrere etter bokstav b) enn etter bokstav a) som ikke har noen nedre grense. I veilederen har vi utarbeidet sjekkliste for enkeltvedtak om ny aktivitet eller nye inngrep