Rullering av Regional transportplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Regional transportplan Agder
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
xxx 1.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Plan for universell utforming i Asker kommune
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
PLANNETTVERKSMØTE SANDNESSJØEN 30.APR. 2019
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Rullering av Regional transportplan Regional planmøte 15.06.2017

Regional Transportplan (RTP) RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Den tar utgangspunkt i mål og strategier i fylkesplanen og skal bygge på arbeid med pågående planlegging av samferdselsprosjekter i Østfold En regional plan skal legges til grunn for regionale organers virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i fylket. Strategiske overbygning for årlig rul­lerende handlingsprogram. 4-årig handlingsprogram RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Den tar utgangspunkt i mål og strategier i fylkesplanen «Østfold mot 2050» og skal bygge på arbeid med pågående planlegging av samferdselsprosjekter i Østfold som Øst­landssamarbeidet, Samarbeidsalliansen Osloregionen og Gøteborg - Oslo-samarbeidet (GO). RTP skal være et godt styringsverktøy som gir strategiske retningsvalg for at transportsystemet skal bidra til å nå samfunnsmålene i fylkesplanen, og synliggjøre konsekvenser av dette på ulike områder. RTP skal gi konkrete føringer og retningsvalg som skal ligge til grunn for de 4-årige handlingsprogrammene. I dette ligger det at et gyldig planvedtak skaper forpliktelser for offentlige myndigheter og organer til å søke å følge opp og gjennomføre planen. Dette kan skje som avtalt i forbindelse med handlingsprogrammet for planene, enten gjennom videre planlegging eller gjennom særlige tiltak, budsjetter og vedtak av enkeltsaker. Forpliktelsen om å følge opp og gjennomføre planen gjelder både for kommuner, statlige organer og fylkeskommunen selv. Hovedgrepet med en regional transportplan er den strategiske overbygning for årlig rul­lerende handlingsprogram.

Gjeldende RTP Vedtatt i 2012 RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Gjeldende RTP var den første regionale transportplan som dekket alle samferdselsområ­der og regioner i Østfold. Et viktig formål med planen var å synliggjøre utfordring­er i Østfold og være grunnlag for fylkeskommunens uttalelse til Nasjonal Transportplan 2014-2023. Forvaltningsreformen i 2010 gav fylkeskommunen økt ansvar i den regionale utvikling og samferdselsplanlegging er et av de viktigste planverktøyene Østfold fylkeskommune (ØFK) har for å følge opp de langsiktige strategiene i fylkesplanen «Østfold mot 2050». Østfold fylkeskommunes første regionale transportplan ble vedtatt i 2012. Den avløste en rekke enkeltplaner, blant annet for kollektiv, trafikksikkerhet og fylkesveier. RTP omhandler fylkets trans­portsystem i en regional sammenheng. Gjeldende RTP var den første regionale transportplan som dekket alle samferdselsområ­der og regioner i Østfold og som la til rette for en utvelgelse av ulike tema og virkemidler der disse ble satt i sammenheng. Et viktig formål med planen var å synliggjøre utfordring­er i Østfold og være grunnlag for fylkeskommunens uttalelse til Nasjonal Transportplan 2014-2023. Gjeldende plan inneholder derfor noen priorite­ringer og tiltak som i dag ikke lenger gjelder eller allerede er gjennomførte.

Behov for endringer Utdaterte eller gjennomførte tiltak Mer strategisk Endringer i politiske prioriteringer og føringer Vegnettsplan og Enklere løsninger for sykkelveier, Samarbeidsordninger, Klimamål, byvekstavtaler, Teknologiutvikling Lettere rullering/revidering Gjeldende plan inneholder derfor noen priorite­ringer og tiltak som i dag ikke lenger gjelder eller allerede er gjennomførte. For eksempel: Opprette samarbeidsordninger Moss og NG og ferdigstille E18. Mer strategisk: sammenheng med innspill til NTP i gjeldende. Detaljert og kortsiktig i visste tilfeller. Dette innebærer en gjennomgang av nivået og sammenhengen mellom RTP og Handlingsprogrammet. Regional transportplan skal være en strategisk plan og skiller derfor klart mellom strate­gier og tiltak. Skal fungere som oppslagsverk på hva som prioriteres på de enkelte temaområdene, men også som styringsverktøy og god bakgrunn for behandling og prioritering av saker Endringer i politiske føringer og vedtak. Lokale For eksempel: Enklere sykkelveier, vegnettsplan for Østfold. Fylkesutvalget hadde saken «Regional planstrategi 2016-19. Sluttbehandling» oppe til behand­ling 9.6.2016. I fylkesordførerens forslag til innstilling anmodes fylkesrådmannen om å legge fram oppstartsaker for rullering av henholdsvis Regional transportplan (RTP), Re­gional plan for fysisk aktivitet og fylkesplanen høsten 2016. Rulleringen av samtlige planer gjennomføres som revidering av eksisterende planer. Dette begrunnes med at fylkesord­føreren har merket seg de betydelig ressurser som vil gå med til rulleringene og at han derfor vil anbefale en lettere rullering. Det vil si at vi foretar en revidering av de områdene som krever endringer.

https://transportplanostfold.wordpress.com/ Rulleringsprosessen Østfoldrådets medlemmer Fylkesordfører  Fylkesvaraordfører  3 representanter fra fylkesutvalget Fylkesmann  Ass. fylkesmann  Ordførere fra samtlige kommuner Stortingsrepresentantene fra Østfold Høgskolen i Østfold LO Østfold NHO Østfold https://transportplanostfold.wordpress.com/

Planprogrammet: RTP skal være et godt styringsverktøy som gir strategiske retningsvalg for at transportsystemet skal bidra til å nå samfunnsmålene i fylkesplanen, og synliggjøre konsekvenser av dette på ulike områder. RTP skal gi konkrete føringer og retningsvalg som skal ligge til grunn for de 4-årige handlingsprogrammene.

RTPs samfunnsmål: Østfold skal ha et transportsystem som fremmer helse, miljø, kultur og verdiskaping. Transportsystemet skal bidra til positiv regional utvikling med attraktive byer og bygder i Østfold.

Kobling til fylkesplan Transportenes samfunnsfunksjon Transport for bedre klima og lokalmiljø Transport for bedret folkehelse, utjevning av levekår og økt kompetanse Transport som fremmer verdiskaping og skaper flere arbeidsplasser Avklaring av målkonflikter

Transport for bedre klima og lokalmiljø Reisevaner – få folk til å bruke kollektiv, sykkel eller gange Samordnet areal- og samferdselsplanlegging Ny (kjøretøy)teknologi Jordvern All transport fossilfri i 2030

Transport for bedret folkehelse, utjevning av levekår og økt kompetanse Utforming av areal som legger opp til fysisk aktivitet Enklere å ta helsemessige valg (sykle, gå/kollektiv) Legge vekt på helse for de som har utfordringer Støy og luftforurensing Områder med større utfordringer God mobilitet. Fysisk og sosialt

Transport som fremmer verdiskaping og skaper flere arbeidsplasser Effektive transportsystemer for næringstransport god fremkommelighet for næringstransport Bedre standard på fylkesvei og riksvei innad i fylket og mot Oslo. Opprettholdelse av regional næring Effektive kollektivløsninger i byområdene og knytte de ulike delen av fylket sammen (knutepunkt)

Målkonflikter Nullutslippsbiler og selvkjørende -- areal i byområder Flere syklende, gående og kollektiv -- nullvisjonen høyere ulykkesrisiko Fremkommelighet for næringstransport, syklende, gående, kollektivtransport og de som har behov for bil -- Jordvern

Struktur Tidligere inndelt på tema (kollektiv, sykkel og gange, gods osv) Nå Hvor har fylkeskommunen virkemidler Fylkesvei og kollektivtrafikk Inndeling av strategier og mål i byområder og distrikter

Andre koblinger Nasjonal transportplan Østlandspakka (Østlandssamarbeidet) Osloregionens areal- og transportstrategi

Andre koblinger Regional plan for fysisk aktivitet Byvekstavtale Byvekstavtaler = bymiljøavtaler + byutviklingsavtaler Regionale areal- og transportplaner må sikre sammenhengen mellom arealbruk og transport i byområdene. Forsterkede forpliktelser på arealbruk

Fremdrift og koordinering Fylkesplanen Regional transportplan Juni 2017 Samfunnsdelen vedtas sendt på høring Oppstartsmøte for arbeidsgruppen for fylkesplanens arealstrategi Oktober 2017 Fylkestinget vedtar samfunnsdelen av fylkesplanen Juni 2017-jan. 2018 Arbeid med arealstrategien. Februar 2018 Forslag til fylkesplan med arealstrategi ut til offentlig ettersyn Desember 2016 –> august 2017 Planforslaget September 2017 Planforslaget vedtas sendt på høring Oktober – november 2017 Høringsperiode Desember – Januar 2018 Bearbeiding av planforslag Februar 2018 Vedtak av Regional transportplan

https://transportplanostfold.wordpress.com/