Foreldremøte Tau skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Advertisements

Ansvar og prosesser i skolen
Røyken vgs Fokus på framtiden
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Handlingsplan mot mobbing
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Hva er viktig for elevers læring?
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
ELEVENES RRETT TIL ET TRYGT OG GODT SKOLEMILJØ
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Velkommen til foreldremøte 19. september 2017
Opplæringslova kapittel 9A
møte for foreldre/føresette, 1.trinn
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Rykkinn skole September 2017
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nye regler om skolemiljø og mobbing
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Foreldremøte 6.kl..
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Skolemiljø Lene Heibø Knudsen.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Studiespesialisering
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Foreldremøte høst september.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Velkommen til foreldremøte
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte Tau skole høsten 2018

Elevenes skolemiljø

Opplæringsloven kap. 9A om skolemiljø Kapittel 9a gjelder for alle elever i grunnskolen og den videregående skolen. Kapittelet gjelder også for elever som deltar i leksehjelpordning og i SFO.

§9A-2: Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.

§ 9 A-3.Nulltoleranse og systematisk arbeid Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.

§ 9 A-4.Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg. Ved mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarast undersøkje saka.

Skolen skal lage ein skriftleg plan når det skal gjerast tiltak i ei sak. I planen skal det stå a) kva problem tiltaka skal løyse b) kva tiltak skolen har planlagt c) når tiltaka skal gjennomførast d) kven som er ansvarleg for gjennomføringa av tiltaka e) når tiltaka skal evaluerast.

§ 9 A-5.Skjerpa aktivitetsplikt dersom ein som arbeider på skolen, krenkjer ein elev Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som arbeider på skolen, utset ein elev for krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering, skal vedkommande straks varsle rektor. Rektor skal varsle skoleeigaren. Dersom det er ein i leiinga ved skolen som står bak krenkinga, skal skoleeigaren varslast direkte av den som fekk mistanke om eller kjennskap til krenkinga. Undersøking og tiltak etter § 9 A-4 tredje og fjerde ledd skal setjast i verk straks.

§ 9 A-6.Fylkesmannen si handheving av aktivitetsplikta i enkeltsaker Dersom ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, kan eleven eller foreldra melde saka til Fylkesmannen etter at saka er teken opp med rektor. Fylkesmannen skal avgjere om aktivitetsplikta etter §§ 9 A-4 og 9 A-5 er oppfylt.

VIKTIGST AV ALT ER At vi voksne er gode rollemodeller for barna At vi snakker positivt om og med hverandre At vi hele tiden passer på at ingen er utenfor på skolen, skoleveien, hjemme, i selskap, på fritidsaktiviteter osv At vi ser alle!

En mobbehistorie https://youtu.be/xe708v1VEDY Nina Grini, universitetslektor på Læringsmiljøsenteret, står bak filmen En mobbehistorie. Filmen er ment å vise at tilskuerne i mobbesituasjoner, de som ser, hører og mistenker, kan bidra til at mobbingen kan avdekkes og stoppes eller å gjøre smertene mindre for den som utsettes. – Vi ønsker også å vise hvordan mobbingen har flere utrykk og former som blikk, kroppsspråk, utestenging, ignorering, via sosiale medier, men og fysisk, sier Nina. – Jeg tror på at hele landsbyen må jobbe sammen for å bidra i arbeidet mot mobbing og krenkelser, sier hun. https://youtu.be/xe708v1VEDY

FORELDRENETTVERK Foreldrene i en skoleklasse har én ting til felles – omsorg for barnet sitt. Når foreldrene deler erfaringer, blir kjent med hverandre og snakker sammen, virker det forebyggende for mobbing og ekskludering. Øker trivselen hos barn og foreldre Gir tilhørighet til klassen Skaper forutsigbarhet gjennom felles normer

Nytt fra Udir pr 1.8.18 Intensiv opplæring for elever fra 1.-4. årstrinn Skolene skal sørge for at elever på 1. til 4. årstrinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, raskt skal få tilbud om intensiv opplæring. Opplæringen kan gis som eneundervisning i en kort periode. Dette forutsetter at hensynet til elevens beste taler for det. Intensiv opplæring er en plikt for skolen, men den gir ikke en korresponderende rettighet til eleven. Dette betyr blant annet at det ved intensiv opplæring ikke skal gjøres en sakkyndig vurdering som skal munne ut i et enkeltvedtak. Side

Skolen skal delta i kommunalt tverrfaglig arbeid Forbudt med nikab og burka i skolen Forbudet gjelder for elever, studenter og ansatte ved utdanningssteder i privat og offentlig sektor, inkludert skolefritidsordning, leksehjelp og opplæring utenfor lærestedenes område.  Side

Gratis utlån av tilrettelagte skolelydbøker   Fra høsten blir det enklere å låne gratis lydbøker på nett. Bøkene er for elever fra 1. til 13. trinn som av ulike grunner strever med å lese. Skoler kan registrere seg på statped.no.  Lærebøker på lyd er aktuelt for elever som har utfordringer med syn, dysleksi, andre lesevansker, ADHD med konsentrasjonsvansker eller fysisk funksjonsnedsetting som gjør det vanskelig å lese bok.  Side

Samarbeid for barnets beste Helsesøster PPT – pedagogisk-psykologisk tjeneste Barneverntjenesten

Skoleutbygging

Skoleutbygging For mer informasjon: www.strand.kommune.no Skole og utdanning – skoleutbygging

Digitalisering av skolen Strand kommune innfører Chromebook for alle elever og lærere fra 1.- 10. trinn fra skolestart høsten 2019. (forslag til vedtak fra rådmann)

Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse

Minner om Rett til fritak Reklamefri skole Abonnement på hjemmesiden www.minskole.no/tbs Strandaskolen har egen facebookside